- 7 -
De heer VISSENBERG: Wij staan achter dit voorstel. Jarenlang
hebben wij, als enige fractie in de raad, gepleit voor open
bare aanbesteding. Nadien zijn daar de fracties van PvdA en
D'66 bijgekomen. Maar het verwondert ons dat op dit moment
een coalitiepartij met dezelfde voorstellen komt. Wij hebben
onze visie bijgesteld door contact op te nemen met enkele
aannemers onafhankelijk van de gemeente Rucphen en wij zijn
tot de conclusie gekomen dat de in Rucphen gebruikelijke
wijze van aanbesteding het voordeligst uitvalt. Nog nimmer is
er in het verleden een extra krediet gevraagd voor een be
paald project in verband met overschrijding van de begroting.
Wethouder VERPAALEN: Op de eerste plaats zijn de vormen van
aanbesteding in de aanbestedingsnota omschreven met een
aantal voor- en nadelen. Onderhands aanbesteden met meerdere
aannemers houdt in feite in dat openbaar wordt aanbesteed na
selectie. Het zal toch duidelijk zijn dat de sector Gemeente
werken in samenspraak met de planontwikkelaar capabel genoeg
is om de selectiecriteria aan te geven en om op basis daarvan
een aantal aannemers uit te nodigen. De selectie van de
bedrijven zal op een goede manier gebeuren. Dat is in het
verleden bewezen. Wij achten invloed bij de keuze van de
materialen zeer belangrijk vanwege de uniformiteit, ook bij
de keuze van rioolbuizen. Natuurlijk kan men ook kwaliteits
normen in een bestek opnemen maar men heeft dan geen daadwer
kelijke invloed op de keuze van bijvoorbeeld het merk riool
buizen. Omdat de sector Gemeentewerken zelf het onderhoud
uitvoert, hechten wij zeer aan uniformiteit van de materia
len.
Graag verwijs ik u naar de notulen van 12 december 1995,
waar gesproken is over een krediet van 2,5 miljoen gulden
voor de reconstructie van de Hoeksestraat en een gedeelte van
de Achtmaalsebaan. D66 was blij dat het voorstel door een
extern bureau was voorbereid en dat er deze keer een echt
bestek en begroting waren opgesteld. Bovendien is dit werk
aan meerdere aannemers aangeboden. Men sprak de wens uit dat
de gemeente op deze voet verder zou gaan. Het huidige voor
stel komt geheel overeen met het voorstel dat op 12 december
1995 aan de raad is voorgelegd. Bij de reconstructie van de
O.L.Vrouwestraat was destijds sprake van een onderhandse
aanbesteding met enkelvoudige uitnodiging. De RVP sprak
destijds de voorkeur uit voor een meervoudige uitnodiging.
Met het huidige voorstel komen wij tegemoet aan de wensen van
de gemeenteraad. Uit landelijke cijfers blijkt dat 70 tot 90
procent van alle civieltechnische aanbestedingen onderhands
plaatsvindt. Wij lopen in de pas met de meerderheid van de
gemeenten in nederland. Ik zou de raad dan ook willen vragen
om dit krediet met de voorgestelde aanbestedingsvorm goed te
keuren.
De heer WUBBELING: Het gaat niet om het feit of de sector
Gemeentewerken voldoende gekwalificeerd is om bepaalde selec
ties uit te voeren. Het gaat om zaken als openheid, duide
lijkheid en neutraliteit. Tijdens de commissievergadering
werd gepleit voor een onderhandse aanbestedingsvorm vanwege
het bijzondere en specialistisch werk. Bij een openbare
aanbesteding zouden volgens u bedrijven in kunnen schrijven