- 6 - De heer THIJSSE: Over de noodzaak en het ontwerp van dit bergbezinkbassin verschillen wij niet van mening. Waar wij evenals de RVP problemen mee hebben, is de wijze van aanbe steding. Bij elk werk van enige omvang verlangen wij van u voor de bevolking de meest voordelig vorm van uitvoering te kiezen. Dat kan ondermeer bereikt worden met een openbare aanbesteding. Ook wij vinden dat er in bepaalde gevallen argumenten aanwezig zijn om bepaalde werkzaamheden uit te voeren middels een aanbesteding met voorselectie. De argumen ten die u de raad voorhoudt in dit voorstel geven echter niet de noodzaak aan om in dit geval te kiezen voor deze aanbeste- dingsvorm. Ten eerste de selectie zelf. U voert aan dat het gaat om een zeer gespecialiseerd werk dat alleen door gespe cialiseerde bedrijven tot tevredenheid kan worden uitgevoerd. Als dit zo zou zijn, hoe weet u dan of u zelf voldoende gekwalificeerd bent om die selectie uit te voeren? Ten tweede wilt u rioleringsbedrijven uitnodigen terwijl het overgrote gedeelte van dit werk bestaat uit betonwerk en niet uit het leggen van rioleringen. Ten derde is de keuze van materialen een wanargument. Bent u daadwerkelijk van mening dat u daar deze aannemingsvorm voor moet kiezen. Inspraak kan zeer simpel worden vastgelegd in het bestek. U kunt zelfs in het bestek vastleggen dat de materialen vooraf toestemming van de directie behoeven. Ten vierde stelt u dat bij deze aanbeste dingswij ze de kosten het laagst zullen blijven. Ook dit is onjuist. Naar onze mening zult u juist meer kosten moeten maken omdat u vooraf een selectie moet maken uit de beschik bare deskundige aannemersbedrijven. U zult selectiecriteria moeten formuleren. U zult aan bedrijven moeten uitleggen waarom u denkt waarom zij dit werk niet zo goed kunnen uit voeren als een ander. En u slaat wellicht een bedrijf over dat toevallig in deze periode onvoldoende werk heeft en bereid is wat scherper in te schrijven. Ten vijfde geeft u aan dat u op deze wijze invloed wenst te houden op de beste handelwijze in een concrete situatie. Dit argument is toch gevaarlijk. Als de potentiële aannemer kan verwachten dat u deze invloed wenst, dan zal dat financiële consequenties hebben omdat deze invloed de planning van de aannemer zal of kan beïnvloeden en dat kost geld. De aannemer zal dat risico bij voorbaat incalculeren in de aanneemsom. Verder zal bij het daadwerkelijk aanwenden van de invloed ook de verantwoor delijkheid op de gemeente overgaan. Zodat u later ook de consequenties van die handelwijze niet meer op de aannemer kunt verhalen. Wellicht is het tijdstip nu aangebroken om de discussie over het al of niet openbaar aanbesteden en het al of niet uitvoe ren in eigen beheer opnieuw te voeren in deze raad. Vanwege de voorgestelde wijze van aanbesteding gaan wij niet akkoord met het voorstel. De heer VAN MIERT: In het verleden hebben wij altijd met onderhandse aanbestedingen gewerkt. Dat is altijd goed ge gaan. We zijn altijd binnen de begroting gebleven. Wij blij ven voorstander van onderhands aanbesteden. Bij de sector Gemeentewerken is voldoende kennis aanwezig om een verant woorde selectie uit te voeren.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1996 | | pagina 51