- 5 -
11. Aanleg bergbezink-
bassin Kromwaarde
Voorstel inzake het voteren van een krediet van
f 1.000.000.00 voor de aanleg van een bergbezinkbassin ter
hoogte van de Kromwaarde te Sprundel (8e wijziging van het
gemeentelijk grondbedrijf en de 62e wijziging van de algemene
dienst 19961
De heer WUBBELING: U stelt in het voorstel voor om
1.000.000,te voteren voor de aanleg van een bergbezink
bassin. U bent van plan om deze werkzaamheden onderhands aan
te besteden bij een aantal gespecialiseerde bedrijven en deze
uit te nodigen voor een gesprek waarna ze offerte mogen
uitbrengen. Als voordelen van deze aanbestedingsnorm worden
genoemd: de korte procedure en de lagere kosten. U stelt dat
u als opdrachtgever tevens grote invloed kunt blijven uitoe
fenen op zaken zoals de keuze van materialen en de manier
waarop in een bepaalde concrete situatie het best gehandeld
kan worden. Wij kunnen ons met deze stellingen niet verenigen
en wij vinden uw argumenten onvoldoende valide om af te
wijken van een principieel standpunt. Er zijn door verschil
lende fracties herhaaldelijk opmerkingen gemaakt, zowel in de
commissie als in de raad, over de gehanteerde vorm van onder
hands aanbesteden. Daarbij is gesteld dat het een goede zaak
zou zijn als bepaalde civiele werken en projecten openbaar
zouden worden aanbesteed. In de commissievergadering openbare
werken en milieu van 27 februari jl. heb ik de voorzitter van
de commissie gevraagd bij het aanbesteden van werken bepaalde
criteria te hanteren. Met criteria wordt bedoeld: specialisa
tie, vakmanschap, financiële draagkracht, wijze van uitvoe
ring, garanties enz. Het door u aangevoerde argument van de
korte procedure en lage kosten vinden wij niet relevant omdat
het hier gaat om ruim van te voren geplande werkzaamheden
waarvoor reeds in augustus 1995 één miljoen gulden beschik
baar is gesteld. Wij respecteren de afspraken zoals die zijn
neergelegd in de nota over het aanbestedingsbeleid. Wij
kunnen instemmen met uw voorkeur om bepaalde werkzaamheden in
eigen beheer uit te voeren, met name bij het bouwrijpmaken
van gronden. Het voordeel van een openbare aanbesteding is
dat u zich neutraler en zakelijker kunt opstellen bij het
maken van een keuze door toepassing van selectiecriteria. Als
het werk na oplevering niet voldoet, dan kunt u verhaal
halen. Wij zijn van mening dat het controleren van de werk
zaamheden door een opzichter niet moet worden gezien als
overbodige kosten maar als een stuk kwaliteitsbeheersing en
kostenbewaking. Maar verificatie of niet, het ontheft de
aannemer niet van de verantwoordelijkheid van het opleveren
volgens afspraak, een afspraak gebaseerd op normen waarop
openbaar is ingeschreven. We hebben hier een bepaalde verant
woordelijkheid naar onze bevolking toe t.a.v. de kosten en de
kwaliteit van het werk. Derhalve kunnen wij wel akkoord gaan
met de kredietverstrekking maar niet met de wijze van aanbe
steden.