- 5 - 11. Aanleg bergbezink- bassin Kromwaarde Voorstel inzake het voteren van een krediet van f 1.000.000.00 voor de aanleg van een bergbezinkbassin ter hoogte van de Kromwaarde te Sprundel (8e wijziging van het gemeentelijk grondbedrijf en de 62e wijziging van de algemene dienst 19961 De heer WUBBELING: U stelt in het voorstel voor om 1.000.000,te voteren voor de aanleg van een bergbezink bassin. U bent van plan om deze werkzaamheden onderhands aan te besteden bij een aantal gespecialiseerde bedrijven en deze uit te nodigen voor een gesprek waarna ze offerte mogen uitbrengen. Als voordelen van deze aanbestedingsnorm worden genoemd: de korte procedure en de lagere kosten. U stelt dat u als opdrachtgever tevens grote invloed kunt blijven uitoe fenen op zaken zoals de keuze van materialen en de manier waarop in een bepaalde concrete situatie het best gehandeld kan worden. Wij kunnen ons met deze stellingen niet verenigen en wij vinden uw argumenten onvoldoende valide om af te wijken van een principieel standpunt. Er zijn door verschil lende fracties herhaaldelijk opmerkingen gemaakt, zowel in de commissie als in de raad, over de gehanteerde vorm van onder hands aanbesteden. Daarbij is gesteld dat het een goede zaak zou zijn als bepaalde civiele werken en projecten openbaar zouden worden aanbesteed. In de commissievergadering openbare werken en milieu van 27 februari jl. heb ik de voorzitter van de commissie gevraagd bij het aanbesteden van werken bepaalde criteria te hanteren. Met criteria wordt bedoeld: specialisa tie, vakmanschap, financiële draagkracht, wijze van uitvoe ring, garanties enz. Het door u aangevoerde argument van de korte procedure en lage kosten vinden wij niet relevant omdat het hier gaat om ruim van te voren geplande werkzaamheden waarvoor reeds in augustus 1995 één miljoen gulden beschik baar is gesteld. Wij respecteren de afspraken zoals die zijn neergelegd in de nota over het aanbestedingsbeleid. Wij kunnen instemmen met uw voorkeur om bepaalde werkzaamheden in eigen beheer uit te voeren, met name bij het bouwrijpmaken van gronden. Het voordeel van een openbare aanbesteding is dat u zich neutraler en zakelijker kunt opstellen bij het maken van een keuze door toepassing van selectiecriteria. Als het werk na oplevering niet voldoet, dan kunt u verhaal halen. Wij zijn van mening dat het controleren van de werk zaamheden door een opzichter niet moet worden gezien als overbodige kosten maar als een stuk kwaliteitsbeheersing en kostenbewaking. Maar verificatie of niet, het ontheft de aannemer niet van de verantwoordelijkheid van het opleveren volgens afspraak, een afspraak gebaseerd op normen waarop openbaar is ingeschreven. We hebben hier een bepaalde verant woordelijkheid naar onze bevolking toe t.a.v. de kosten en de kwaliteit van het werk. Derhalve kunnen wij wel akkoord gaan met de kredietverstrekking maar niet met de wijze van aanbe steden.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1996 | | pagina 50