- 8 -
De heer SPRENKELS: Wij zijn akkoord gegaan met het voorstel
omdat wij het zeer belangrijk vinden dat er eindelijk een
einde komt aan het parkeerprobleem voor vrachtwagens. Wij
zien geen andere oplossing. Indien het sleutelgeld sterk
wordt verhoogd dan zijn de chauffeurs en niet de betreffende
bedrijven de dupe.
De heer THIJSSE: Niet alle vragen zijn beantwoord. Wij hadden
nog vragen over de handhaafbaarheid van het parkeerverbod in
de wijken op het moment dat het terrein vol zou zijn. De
portefeuillehouder geeft aan dat bij een grotere vraag dan
aanbod een afweging naar afstand plaats zal vinden. Dat kan
alleen maar in eerste instantie. Op het moment dat alle
aanvragen ontvangen zijn, kun je éénmalig een afweging maken.
Dat kan niet meer tussentijds. Als u uw 19 plaatsen heeft
vergeven en er komen toch 2 chauffeurs aan die op redelijke
afstand van dat terrein wonen dan moet er één teleurgesteld
worden. U kunt niet een chauffeur waar u een contract mee
heeft van het terrein af sturen. Op welke wijze wordt dan het
parkeerverbod in de woonwijken gehandhaafd? Daarnaast staat
het aantal banen dat betrokken is bij de transport en het
aantal auto's dat hier geplaatst wordt niet in verhouding tot
elkaar. Het gaat hier niet om driehonderd maar om twintig
arbeidsplaatsen en die gaan heus niet verloren door een
verhoging van het sleutelgeld.
Wethouder VERPAALEN: Dan zijn twintig arbeidsplaatsen zeker
niet relevant voor u?
De heer THIJSSE: Deze zaken staan gewoon los van elkaar. Ui
teraard is alle werkgelegenheid ons dierbaar, maar wij zijn
hier geen werkgelegenheidprobleem aan het oplossen maar een
overlastprobleemDeze overlast wordt veroorzaakt door chauf
feurs van bedrijven uit andere gemeenten die hier in onze
wijken de auto bij mensen voor de deur zetten. Dat proberen
we te voorkomen en daarom zoeken wij naar een alternatief. De
kosten voor de voorziening moeten echter betaald worden door
de mensen die toch al met de overlast te maken hebben. Wij
hebben een zorgplicht in dezen evenals voor bijvoorbeeld de
afvalstoffenverwijderingDat is zelfs een wettelijke plicht
waarbij wij een dekkingspercentage van honderd procent eisen.
Ik vind de dekking van dit onderdeel zeer mager. Een dek
kingspercentage van 45 tot 50 procent vinden wij nog mager,
maar is voor ons acceptabel.
Hierna wordt de vergadering voor enkele minuten geschorst.
Na de schorsing geeft DE VOORZITTER aan Wethouder VERPAALEN
het woord. Hij deelt mede dat handhaving van het parkeerver
bod ook mogelijk is wanneer alle parkeerplaatsen vol zijn
omdat buiten de bebouwde kom altijd geparkeerd mag worden.
Bovendien wordt op het nieuwe bedrijventerrein een aantal
parkeervoorzieningen voor vrachtwagens gerealiseerd. Verder
geeft hij aan dat het sleutelgeld verhoogd zal worden voor
het jaar 1996/1997 tot 250,teneinde ook het dekkingsper
centage te verhogen. Na dat jaar zal een evaluatie plaats
vinden en zal getracht worden het dekkingspercentage verder
te verhogen. Na een jaar zal ook duidelijk zijn of van de
parkeergelegenheid gebruik zal worden gemaakt.