- 8 - De heer SPRENKELS: Wij zijn akkoord gegaan met het voorstel omdat wij het zeer belangrijk vinden dat er eindelijk een einde komt aan het parkeerprobleem voor vrachtwagens. Wij zien geen andere oplossing. Indien het sleutelgeld sterk wordt verhoogd dan zijn de chauffeurs en niet de betreffende bedrijven de dupe. De heer THIJSSE: Niet alle vragen zijn beantwoord. Wij hadden nog vragen over de handhaafbaarheid van het parkeerverbod in de wijken op het moment dat het terrein vol zou zijn. De portefeuillehouder geeft aan dat bij een grotere vraag dan aanbod een afweging naar afstand plaats zal vinden. Dat kan alleen maar in eerste instantie. Op het moment dat alle aanvragen ontvangen zijn, kun je éénmalig een afweging maken. Dat kan niet meer tussentijds. Als u uw 19 plaatsen heeft vergeven en er komen toch 2 chauffeurs aan die op redelijke afstand van dat terrein wonen dan moet er één teleurgesteld worden. U kunt niet een chauffeur waar u een contract mee heeft van het terrein af sturen. Op welke wijze wordt dan het parkeerverbod in de woonwijken gehandhaafd? Daarnaast staat het aantal banen dat betrokken is bij de transport en het aantal auto's dat hier geplaatst wordt niet in verhouding tot elkaar. Het gaat hier niet om driehonderd maar om twintig arbeidsplaatsen en die gaan heus niet verloren door een verhoging van het sleutelgeld. Wethouder VERPAALEN: Dan zijn twintig arbeidsplaatsen zeker niet relevant voor u? De heer THIJSSE: Deze zaken staan gewoon los van elkaar. Ui teraard is alle werkgelegenheid ons dierbaar, maar wij zijn hier geen werkgelegenheidprobleem aan het oplossen maar een overlastprobleemDeze overlast wordt veroorzaakt door chauf feurs van bedrijven uit andere gemeenten die hier in onze wijken de auto bij mensen voor de deur zetten. Dat proberen we te voorkomen en daarom zoeken wij naar een alternatief. De kosten voor de voorziening moeten echter betaald worden door de mensen die toch al met de overlast te maken hebben. Wij hebben een zorgplicht in dezen evenals voor bijvoorbeeld de afvalstoffenverwijderingDat is zelfs een wettelijke plicht waarbij wij een dekkingspercentage van honderd procent eisen. Ik vind de dekking van dit onderdeel zeer mager. Een dek kingspercentage van 45 tot 50 procent vinden wij nog mager, maar is voor ons acceptabel. Hierna wordt de vergadering voor enkele minuten geschorst. Na de schorsing geeft DE VOORZITTER aan Wethouder VERPAALEN het woord. Hij deelt mede dat handhaving van het parkeerver bod ook mogelijk is wanneer alle parkeerplaatsen vol zijn omdat buiten de bebouwde kom altijd geparkeerd mag worden. Bovendien wordt op het nieuwe bedrijventerrein een aantal parkeervoorzieningen voor vrachtwagens gerealiseerd. Verder geeft hij aan dat het sleutelgeld verhoogd zal worden voor het jaar 1996/1997 tot 250,teneinde ook het dekkingsper centage te verhogen. Na dat jaar zal een evaluatie plaats vinden en zal getracht worden het dekkingspercentage verder te verhogen. Na een jaar zal ook duidelijk zijn of van de parkeergelegenheid gebruik zal worden gemaakt.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1996 | | pagina 43