- 7 -
Wanneer de belangstelling groter mocht blijken dan het aan
bod, dan gaan wij bezien hoever de chauffeur van de werkgever
af woont. Dat is te controleren omdat ook bij de aanvragen
tot parkeren werkgeversverklaringen overgelegd dienen te
worden. Dan zal er een keuze gemaakt moeten worden. Overigens
is het ook zo dat de contracten met de chauffeurs maar voor
één jaar geldig zijn en dat na dat jaar een evaluatie kan
plaatsvinden.
De huurprijs is het gevolg van vraag en aanbod en de verdere
onderhandeling die wij in dezen hebben gevoerd. Het huurbe
drag, dat de gemeente moet betalen is geïndexeerd en het
sleutelgeld niet.
Zodra wij een voorziening voor de vrachtwagens hebben gerea
liseerd, zal de politie strenger toezicht houden.
De kosten van het riool komen altijd ten laste van de gemeen
te. Het feit dat ter plaatse een parkeerterrein wordt aange
legd heeft hier niets mee te maken.
De heer MARIJNISSEN: Met de vergelijkingen qua kosten voor de
huur van een garagebox, een stalling voor de caravan of
betaald parkeren voor personenauto's hebben wij aan willen
geven dat de voltallige gemeenteraad de mond vol heeft van
kostendekkende tarieven of in ieder geval aanvaardbare dek
kingspercentages. In dit geval is nauwelijks sprake van een
dekkingspercentage. Naar ons idee moet het voor de chauffeur-
maar met name voor de transportonderneming geen probleem zijn
wanneer daar een reëel huurbedrag tegenover zou staan wat
neerkomt op een dekkingspercentage van ongeveer 45%. Wanneer
het sleutelgeld niet wordt aangepast, blijven wij tegen het
voorstel.
Het is duidelijk dat de milieuvergunning van de firma niet
toereikend is in het kader van de aanleg van de parkeervoor
ziening. In de CPR 15-2 richtlijn gaat het met name over het
geconcentreerd bij elkaar brengen van gevaarlijke stoffen.
Stel dat straks een aantal gevaarlijke stoffen op dat terrein
bij elkaar komt waar de transportonderneming noch de chauf
feur iets aan kan doen. Wordt de gemeente in een later stadi
um dan toch niet geconfronteerd met het treffen van allerlei
voorzieningen daar ter plaatse om aan de milieuvergunning te
kunnen voldoen?
De heer ERMEN: Een aantal vragen is afdoende beantwoord maar
wij zetten nog steeds onze vraagtekens bij de hoogte van het
sleutelgeld in relatie tot de investering die de gemeente
moet doen. Het is duidelijk dat wij het nodige voor de doel
groep dienen te investeren maar wij achten het niet meer dan
redelijk dat die belangen redelijkerwijs worden gedeeld. Wij
denken in dezen aan een dekkingspercentage van 45 tot 50
procent, al dan niet geïndexeerd. Het bedrag van 150,— als
sleutelgeld vinden wij beslist te laag.
De heer VAN OERS: Wij blijven bij ons standpunt dat het
sleutelgeld van 150,ruim voldoende is. Men zou hoogstens
een jaarlijkse indexering kunnen toepassen.