- 4 - transportondernemers zijn er het meest mee gebaat dat er een beschermd terrein komt en het is in hun belang dat een derge lijke voorziening binnen onze gemeente gerealiseerd wordt. Hier is sprake van een zekere onrechtvaardigheid en wij willen dat illustreren aan de hand van een paar voorbeelden. Wij rekenen voor een garagebox 700,op jaarbasis en een caravan-bezitter, die volgens de APV zijn caravan niet op de openbare weg mag parkeren, dient voor de jaarlijkse stalling van de caravan 300,— tot 500,— neer te tellen. Vele plaatsen kennen centrale parkeergelegenheden in de nabijheid van grote steden en kennen daar een vorm van betaald parke ren. Gratis parkeerplaatsen zijn aldaar zeer schaars gewor den. Bij diverse gemeentelijke taken spreken wij over kosten dekkende tarieven of trachten wij te streven naar bepaalde dekkingspercentages van 45 of 50 procent. In dit voorstel stelt u ons voor akkoord te gaan met een krediet van 117.000,voor het beschikbaar stellen van de materialen en om jaarlijks 22.500,— exclusief indexering aan huur te betalen. Hier staat een jaarlijkse opbrengst tegenover van 3.000,Dat gaat ons te ver. Wij gaan akkoord met de aanleg van de parkeergelegenheid maar u dient daarbij te streven naar een dekkingspercentage van ongeveer 50 procent. De heer ERMEN: Omdat voor deze voertuigen een parkeerverbod binnen de bebouwde kom van kracht is, is het duidelijk dat wij voor deze groep een zorgplicht hebben. Evenals de RVP zijn wij van mening dat het dekkingspercentage van de inves tering veel te laag is. Het sleutelgeld dient derhalve te worden verhoogd en dient jaarlijks te worden geïndexeerd. Verder zouden wij willen weten wat de direkte gevolgen voor de gemeente kunnen zijn bij een tussentijds verbreken van het contract in relatie tot de reeds genoemde zorgplicht en de gedane investeringen. Verder zouden wij graag willen vernemen hoe het jaarlijkse huurbedrag met de betreffende transport firma is opgebouwd en tot stand is gekomen. Kunt u ons verder ook vertellen op welke wijze de selectie van belanghebbenden geschiedt indien blijkt dat meer dan 20 chauffeurs belangstelling hebben voor een parkeerplaats. Wij wachten uw antwoord af maar ons eindoordeel zal sterk afhankelijk zijn van de wijze waarop aan een dekkingspercen tage van ongeveer 50 procent tegemoet gekomen zal worden. De heer VAN OERS: Wij gaan volledig akkoord met het voorstel. Er wordt al jaren door de bevolking gevraagd om de vrachtwa gens uit de kommen te weren. Wij hebben daar een goede oplos sing voor gevonden qua toezicht en bereikbaarheid, ook verge leken met andere gemeenten. Ook het sleutelgeld vinden wij acceptabel omdat bij onze buurgemeenten vergoedingen van 75,tot 150,worden gevraagd. Wij vrezen dat de animo voor de parkeervoorzieningen sterk terug zal lopen als het sleutelgeld aanzienlijk zal worden verhoogd. Dan hebben wij straks een parkeerplaats gerealiseerd waar vier of vijf vrachtauto's worden geparkeerd en dat kan nooit de bedoeling zijn. Wij vinden het echt geen luxe. Het is voor mensen die buiten onze gemeente werken. Daar mag iet tegenover staan. De heer VISSENBERG: Wij vinden het een uitstekend voorstel.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1996 | | pagina 39