- 4 -
transportondernemers zijn er het meest mee gebaat dat er een
beschermd terrein komt en het is in hun belang dat een derge
lijke voorziening binnen onze gemeente gerealiseerd wordt.
Hier is sprake van een zekere onrechtvaardigheid en wij
willen dat illustreren aan de hand van een paar voorbeelden.
Wij rekenen voor een garagebox 700,op jaarbasis en een
caravan-bezitter, die volgens de APV zijn caravan niet op de
openbare weg mag parkeren, dient voor de jaarlijkse stalling
van de caravan 300,— tot 500,— neer te tellen. Vele
plaatsen kennen centrale parkeergelegenheden in de nabijheid
van grote steden en kennen daar een vorm van betaald parke
ren. Gratis parkeerplaatsen zijn aldaar zeer schaars gewor
den. Bij diverse gemeentelijke taken spreken wij over kosten
dekkende tarieven of trachten wij te streven naar bepaalde
dekkingspercentages van 45 of 50 procent. In dit voorstel
stelt u ons voor akkoord te gaan met een krediet van
117.000,voor het beschikbaar stellen van de materialen
en om jaarlijks 22.500,— exclusief indexering aan huur te
betalen. Hier staat een jaarlijkse opbrengst tegenover van
3.000,Dat gaat ons te ver. Wij gaan akkoord met de
aanleg van de parkeergelegenheid maar u dient daarbij te
streven naar een dekkingspercentage van ongeveer 50 procent.
De heer ERMEN: Omdat voor deze voertuigen een parkeerverbod
binnen de bebouwde kom van kracht is, is het duidelijk dat
wij voor deze groep een zorgplicht hebben. Evenals de RVP
zijn wij van mening dat het dekkingspercentage van de inves
tering veel te laag is. Het sleutelgeld dient derhalve te
worden verhoogd en dient jaarlijks te worden geïndexeerd.
Verder zouden wij willen weten wat de direkte gevolgen voor
de gemeente kunnen zijn bij een tussentijds verbreken van het
contract in relatie tot de reeds genoemde zorgplicht en de
gedane investeringen. Verder zouden wij graag willen vernemen
hoe het jaarlijkse huurbedrag met de betreffende transport
firma is opgebouwd en tot stand is gekomen.
Kunt u ons verder ook vertellen op welke wijze de selectie
van belanghebbenden geschiedt indien blijkt dat meer dan 20
chauffeurs belangstelling hebben voor een parkeerplaats.
Wij wachten uw antwoord af maar ons eindoordeel zal sterk
afhankelijk zijn van de wijze waarop aan een dekkingspercen
tage van ongeveer 50 procent tegemoet gekomen zal worden.
De heer VAN OERS: Wij gaan volledig akkoord met het voorstel.
Er wordt al jaren door de bevolking gevraagd om de vrachtwa
gens uit de kommen te weren. Wij hebben daar een goede oplos
sing voor gevonden qua toezicht en bereikbaarheid, ook verge
leken met andere gemeenten. Ook het sleutelgeld vinden wij
acceptabel omdat bij onze buurgemeenten vergoedingen van
75,tot 150,worden gevraagd. Wij vrezen dat de animo
voor de parkeervoorzieningen sterk terug zal lopen als het
sleutelgeld aanzienlijk zal worden verhoogd. Dan hebben wij
straks een parkeerplaats gerealiseerd waar vier of vijf
vrachtauto's worden geparkeerd en dat kan nooit de bedoeling
zijn. Wij vinden het echt geen luxe. Het is voor mensen die
buiten onze gemeente werken. Daar mag iet tegenover staan.
De heer VISSENBERG: Wij vinden het een uitstekend voorstel.