- 46 - 2. voorstel tot tariefsverhoging en invoering van tariefdif ferentiatie bij de afvalstoffenheffing met ingang van 1997 (le begrotingswijziging 1997); De WUBBELING: Wij willen nogmaals aanvoeren dat een korting voor éénpersoonshuishoudens zeer terecht is. Een verhoging voor meerpersoonshuishoudenszonder dat sprake is van een verhoogd aanbod, is totaal onterecht. Differentiatie mag niet leiden tot ongelijke behandeling. De tekorten die eventueel ontstaan behoeven niet via de afvalstoffenheffing te worden opgevangen. Wij hebben moeite met de berekende verhoging van de afvalstoffenheffing met 11,50. Inclusief de extra bij drage voor het Streekgewest komt de totale verhoging op een totaal van 87,voor meerpersoonshuishoudens. Daarbovenop komt nog een verhoging voor alle huishoudens van 3,5 procent op basis van de ontwerp-begroting 1997. Het uiteindelijke tarief voor meerpersoonshuishoudens van 430,90 achten wij onacceptabel hoog. De heer ERMEN: Wij zijn met uw college van mening dat de voorgestelde wijze van tariefdifferentiatie niet de meest ideale is. Het is echter een eerste stap in de goede rich ting. Uiteindelijk zou de differentiatie gericht moeten zijn op de aangeboden hoeveelheid afval. Wij zijn tegen het losla ten van het profijtbeginsel in dezen. De heer VAN MIERT: Wij zijn blij met de voorgestelde tarief differentiatie De heer VISSENBERG: Naar onze mening dienen ook de bejaarden bij de tariefdifferentiatie betrokken te worden. De dekking voor het extra tekort kan gevonden worden door op de milieu straat een heffing per storting te berekenen. Tevens zou een kleine vergoeding voor het compost gevraagd kunnen worden. De heer SPRENKELS: Wij sluiten ons aan bij de woorden van de heer Ermen en wij verzoeken u de door de VNG uitgebrachte nota "afwegingskader financiële prikkels bij verwijdering van afval en afvalwater" te bespreken in de commissie en de raad. De heer THIJSSE: Wij stemmen in met de gekozen methode van differentiatie omdat deze de enige mogelijkheid van differen tiatie is zonder dat deze zou leiden tot vluchtgedrag met afval of extra onbetaalde afvoer via de milieustraten. Tij dens de commissievergadering heeft wethouder Konings toege zegd te bezien of bij het berekenen van de differentiatie de juiste methode van berekening van D66 toegepast zou worden of dat uitgegaan blijft worden van de huidige onjuiste rekenme- thodiek. Een deel van de vragen van de RVP zou dan niet nodig zijn geweest. Het is overigens onjuist om te zeggen dat de extra tekorten niet tot verhoging van de afvalstoffenheffing mogen leiden. Wanneer deze namelijk door de algemene middelen gedekt moeten worden dan betalen de inwoners de kosten toch. Wethouder KONINGS: De gekozen rekenmethode gaat uit van het feit dat éénpersoons huishoudens minder vuil aanbieden dan meerpersoons huishoudens. Het zal duidelijk zijn dat de tariefsverlaging voor de ene groep een tariefsverhoging voor de andere groep tot gevolg heeft. De inzet van andere algeme ne middelen strookt niet met het door ons sinds jaren gevoer de beleid.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1996 | | pagina 225