- 39 -
Bij bestuurlijke informatievoorziening kan ook gedacht worden
aan een soort netwerk waarbij de bestuurders thuis een data-
verbinding hebben met het gemeentehuis. In 1997 komen wij
daar op terug.
Het in te voeren voice-responsesysteem dient ter verbetering
van de serviceverlening aan de burger en zal zeker niet de
plaats innemen van de telefoniste.
De belangrijkste speerpunten van ons beleid worden al jaren
opgenomen in de Nota van Aanbieding.
Wij zijn gebonden aan de rijksregelgeving voor wat betreft
het kwijtscheldingsbeleid. De raad heeft gekozen voor de 95-
procentnorm. Volgend jaar zullen wij de ervaringen evalueren
en aan u voorleggen. Er zal sprake dienen te blijven van
maatwerk. Op de bijsluiter van de aanslagen staat duidelijk
aangegeven hoe men kwijtschelding kan verkrijgen.
Wij zijn van plan om onze inwoners in februari 1997 de be
schikking toe te laten komen betreffende de waardebepaling
van hun woning. De aanslag in het kader van de WOZ zal in
april worden bezorgd en zal het aangepaste tarief bevatten.
Wij kunnen het tarief in een later stadium alleen maar verla
gen. Wij passen dezelfde systematiek toe als destijds bij de
verandering van de oppervlaktegrondslag naar de waardegrond-
slag. Bij het tarief hebben wij ons gericht op het landelijk
gemiddelde. Wij zullen trachten de voorlichting in deze zo
duidelijk mogelijk te laten zijn. De betreffende bezwaren
moeten wij zelf afhandelen maar zowel het rijk als de water
schappen zullen beide voor 30 procent in de genormeerde
kosten bijdragen.
Het bestuur van het Werkvoorzieningsschap houdt terdege
rekening met de opmerkingen van Rucphen. De gemeente heeft in
dit kader de plicht om de werkgelegenheid voor de doelgroep
zoveel mogelijk veilig te stellen. In vergelijking met lande
lijke cijfers zijn de kosten in ons geval nog zeer beperkt.
Wij betalen momenteel nog geen bedrag per werknemer terwijl
het landelijk gemiddelde al op 2.900,per werknemer ligt.
Het is echter de vraag of het Werkvoorzieningsschap zonder
tekorten zal kunnen blijven functioneren. Daarnaast kennen
wij allerlei andere additionele werkgelegenheidsregelingen
die zeker niet goedkoper zijn.
In de nota van aanbieding en in de voorjaarsnota wordt steeds
aangegeven op welke wijze wij de financiële tegenvallers
kunnen opvangen. Enige voorbeelden zijn: gunstiger prijsaf
spraken met het Werkvoorzieningsschap, verkoop van gronden en
gebouwen, extra inkomsten in verband met de herindeling,
herijking woningvoorraad etc.
Het armoedebeleid omvat een heel breed terrein en de maatre
gelen hieromtrent moeten er toe leiden dat groepen mensen
niet verder in de problemen komen. Er komt een wijziging van
de bijstandswet waarbij de gemeenten mogelijk een lokaal
armoedebeleid kunnen voeren. Wij zullen begin 1997 een armoe-
denota aan u presenteren. Op voorhand zeg ik u dat het een
zeer ingewikkelde materie is. Ook de gemeente Breda, om een
voorbeeld te noemen, gaat uit van het bijstandsregime, duur
zame middelen en individuele toepassing van maatregelen.