- 39 - Bij bestuurlijke informatievoorziening kan ook gedacht worden aan een soort netwerk waarbij de bestuurders thuis een data- verbinding hebben met het gemeentehuis. In 1997 komen wij daar op terug. Het in te voeren voice-responsesysteem dient ter verbetering van de serviceverlening aan de burger en zal zeker niet de plaats innemen van de telefoniste. De belangrijkste speerpunten van ons beleid worden al jaren opgenomen in de Nota van Aanbieding. Wij zijn gebonden aan de rijksregelgeving voor wat betreft het kwijtscheldingsbeleid. De raad heeft gekozen voor de 95- procentnorm. Volgend jaar zullen wij de ervaringen evalueren en aan u voorleggen. Er zal sprake dienen te blijven van maatwerk. Op de bijsluiter van de aanslagen staat duidelijk aangegeven hoe men kwijtschelding kan verkrijgen. Wij zijn van plan om onze inwoners in februari 1997 de be schikking toe te laten komen betreffende de waardebepaling van hun woning. De aanslag in het kader van de WOZ zal in april worden bezorgd en zal het aangepaste tarief bevatten. Wij kunnen het tarief in een later stadium alleen maar verla gen. Wij passen dezelfde systematiek toe als destijds bij de verandering van de oppervlaktegrondslag naar de waardegrond- slag. Bij het tarief hebben wij ons gericht op het landelijk gemiddelde. Wij zullen trachten de voorlichting in deze zo duidelijk mogelijk te laten zijn. De betreffende bezwaren moeten wij zelf afhandelen maar zowel het rijk als de water schappen zullen beide voor 30 procent in de genormeerde kosten bijdragen. Het bestuur van het Werkvoorzieningsschap houdt terdege rekening met de opmerkingen van Rucphen. De gemeente heeft in dit kader de plicht om de werkgelegenheid voor de doelgroep zoveel mogelijk veilig te stellen. In vergelijking met lande lijke cijfers zijn de kosten in ons geval nog zeer beperkt. Wij betalen momenteel nog geen bedrag per werknemer terwijl het landelijk gemiddelde al op 2.900,per werknemer ligt. Het is echter de vraag of het Werkvoorzieningsschap zonder tekorten zal kunnen blijven functioneren. Daarnaast kennen wij allerlei andere additionele werkgelegenheidsregelingen die zeker niet goedkoper zijn. In de nota van aanbieding en in de voorjaarsnota wordt steeds aangegeven op welke wijze wij de financiële tegenvallers kunnen opvangen. Enige voorbeelden zijn: gunstiger prijsaf spraken met het Werkvoorzieningsschap, verkoop van gronden en gebouwen, extra inkomsten in verband met de herindeling, herijking woningvoorraad etc. Het armoedebeleid omvat een heel breed terrein en de maatre gelen hieromtrent moeten er toe leiden dat groepen mensen niet verder in de problemen komen. Er komt een wijziging van de bijstandswet waarbij de gemeenten mogelijk een lokaal armoedebeleid kunnen voeren. Wij zullen begin 1997 een armoe- denota aan u presenteren. Op voorhand zeg ik u dat het een zeer ingewikkelde materie is. Ook de gemeente Breda, om een voorbeeld te noemen, gaat uit van het bijstandsregime, duur zame middelen en individuele toepassing van maatregelen.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1996 | | pagina 218