- 36 - Na de heropening geeft de VOORZITTER het woord aan wethouder VERPAALEN: Er zijn afspraken gemaakt om ten behoeve van het fietsverkeer in het zuidelijk deel van de O.L.Vrouwestraat suggestiestroken aan te brengen. Het is erg prematuur om daar nu al een negatief oordeel over te vellen. Ik stel derhalve voor om de evaluatie vóór de begrotingsbehandeling van 1998 te doen plaatsvinden. De eventuele aanleg van een fietspad kan in het kader van het investeringsprogramma worden afgewo gen. De inventarisatie in verband met het verbeteren van de open bare verlichting in onze gemeente is bijna klaar. Dit houdt echter niet in dat daarmee ook tevens een plan van aanpak gereed is. Mede in het kader van energiebesparing zal daar ook nog een extern bureau aan te pas moeten komen. Op dit moment ontbreken daartoe de financiële middelen. Mogelijk kunnen wij hier bij de behandeling van de voorjaarsnota meer duidelijkheid in scheppen. Indien wij echter alle knelpunten op zouden lossen dan zou dit een fikse toename van het ener gieverbruik en de jaarlijkse exploitatiekosten met zich mee brengen. Bij de renovatie van oude wijken zullen wij naast de groenvoorziening ook aandacht besteden aan de openbare ver lichting ter plaatse. De Thornerstraat zal in dit kader zeker aan de orde komen. De opvattingen van uw raad betreffende de verbetering van de parkeervoorzieningen in de P.B.-Singel zijn verdeeld. Ik stel voor te wachten tot de reconstructie van deze weg ter hand wordt genomen. De herstraatwerkzaamheden door de nutsbedrijven na de aanleg van leidingen laten soms te wensen over. Binnen een jaar na de werkzaamheden volgt een inspectie door de nutsbedrijven in het bijzijn van een medewerker van Gemeentewerken. Indien de herstraatwerkzaamheden niet naar behoren zijn verricht dan dient dit alsnog te geschieden. Het is een taak van de politie te letten op obstakels op de trottoirs als gevolg van bouwwerkzaamheden e.d. Dit kan inderdaad erg hinderlijk zijn voor voetgangers. Wellicht dat onze voorzitter de politie hierop nog extra attent kan maken. Een beleidsvisie voor de komende vier jaar voor de afvalver wijdering is onmogelijk te realiseren. De huidige wijze van afvalverwijdering is het gevolg van deelbeslissingen. Dit is veelal het gevolg geweest van bovengemeentelijke regelgeving. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het stortverbod per 1 januari 1996, het Nationaal Milieubeleidsplan, het gescheiden inzame len van het gft-afval etc. Voor de gemeente blijft alleen een uitvoerende taak over. De notitie die later in deze vergade ring behandeld zal worden geeft echter een duidelijk beeld van de gehele materie. Het is juridisch niet mogelijk tot onteigening over te gaan in de Meidoornstraat omdat het algemeen belang onvoldoende kan worden aangetoond. Wij zullen op korte termijn contact opnemen met de grondeigenaren om verharding van de weg en de aanleg van riolering mogelijk te maken. Voor alle duidelijk heid, de betreffende eigenaren hebben nog nooit enige kosten voor bouwrijpmaken, c.q. gemeentelijke voorzieningen betaald.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1996 | | pagina 215