- 9 - De heer ANTONISSEN: De beantwoording bij de hoofdfunctie onderwijs geeft op dit moment geen aanleiding voor verdere vragen. Heel belangrijk zal zijn dat het overleg dat gevoerd gaat worden met een juiste visie en oog voor de verschillende opties vanuit het college wordt benaderd. Teruggrijpend op de commissievergadering van 28 oktober benadrukken wij nogmaals de optie van doordecentralisatie naar schoolbesturen. Wij rekenen erop dat u ook deze optie met de schoolbesturen doorneemt. Wij rekenen er ook op via de commissie goed ge ïnformeerd te blijven omtrent de voortgang van het proces met betrekking tot decentralisatie van de huisvesting en de vormgeving van lokaal onderwijsbeleid. In eerste termijn hebben wij over jeugdsportsubsidie geen opmerkingen geplaatst. Wel wordt antwoord gegeven op een vraag die niet door ons is gesteld m.b.t. de subsidie van de jeugdsport. De interpretatie dat onze opmerkingen uit de eerste termijn handelen over de subsidie jeugdsport die verenigingen krijgen is wat ons betreft niet aan de orde. Met betrekking tot het bedrijfsplan de Vijfsprong is het feit dat er geen gegevens voorhanden zijn voor ons aanleiding om de toekomstige ontwikkelingen hier kritisch te volgen. Reeds bij de voorstellen voor tariefsaanpassingen in de commissie Onderwijs en Welzijn doemt het beeld op dat alleen met tarie- venbeleid op deze manier geen uitkomst van 45% dekkingsper centage te bereiken is na drie jaren. In die zin vragen wij toch aandacht voor de investering voor de nieuwe centrale entree die opgenomen is zonder structurele financiële lasten in het overzicht op blz. 27 van het investeringsprogramma. In het investeringsprogramma op blz. 17 staat in de toelichting dat deze lasten grotendeels gecompenseerd worden door bespa ringen. Wij gaan ervan uit dat de investering zonder structu rele financiële lasten zal worden voorgesteld. Kunt u ons aangeven of deze garantie gegeven kan worden? Van alle doel stellingen uit het bedrijfsplan dienen we in ieder geval de financiële te halen. Uit de beantwoording bij het onderwerp verhoging welzijnsbud get vinden wij de overweging om over te gaan tot indexering opwegen tegen de andere weg van jaren ophouden om dan plotse ling met inhaalslagen te gaan werken. De financiële verschil len van beide regelingen lopen ons inziens niet ver uiteen. In uw beantwoording laat u uw visie wel of niet indexeren open. Wij willen graag uw standpunt vernemen. Uit de beant woording blijkt voorts dat uw college subsidies met name ziet als waarderingssubsidies en daar zo min mogelijk richting mee wil geven door voorwaarden mee te geven ter stimulering van bepaalde gewenste ontwikkelingen. De discussie rondom het ouderenbeleid heeft op een vervelende manier onnodig gevoelens los gemaakt van polarisatie en verwijten over en weer. Een extra investering op het terrein van communicatie lijkt ons dan ook voor het komende jaar onontkoombaar om de relaties weer tot de juiste proporties terug te brengen. Uitstel door onderbezetting van de afdeling Welzijn kan geen reden meer zijn voor het niet uitvoeren van afgesproken onderdelen uit de nota ouderenbeleid.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1996 | | pagina 188