- 7 - In de nota staan inderdaad beperkende bepalingen voor de sector recreatie en toerisme. Bij de vaststelling van de Kampeerverordening in 1986 heeft de gemeenteraad echter het volgende uitgesproken: "Wij hebben een vast beleid t.a.v. de campings. Er worden geen nieuwe campings toegelaten. Slechts in bepaalde gevallen kan aan uitbreiding van bestaande Kam- peergelegenheden worden meegewerkt.". In 1994 is in het kader van de Algemene Wet Bestuursrecht een nieuwe Kampeerverorde ning vastgesteld. Ik heb de gemeenteraad van Rucphen toen niet horen zeggen dat het beleid gewijzigd moest worden. Wij hebben dus het beleid van de Raad van Rucphen in de paraplu nota ingebracht. Dat wil zeggen dat er slechts een beperkte uitbreiding in de recreatieve sector mogelijk zou moeten zijn. Bedrijven dienen zich eerst te richten op kwalitatieve verbetering en pas daarna is eventueel een beperkte uitbrei ding mogelijk. In bepaalde gevallen kan er wat meer worden uitgebreid. De Kamer van Koophandel pleit voor altijd 15%. Indien in het kader van het economisch belang kan worden aangetoond dat uitbreiding noodzakelijk is, dan zijn wij bereid om zelfs verder dan 15 procent te gaan. Deze noodzaak moet wel worden onderbouwd met een deugdelijk bedrijfsplan. Door het rijk is onlangs een structuurschema groene ruimten vastgesteld dat voor de volgende vergadering van de commissie bestuurlijke zaken ter inzage ligt. Het structuurschema groene ruimte geeft aan dat de Rucphense bossen natuurkernge- bied zijn. Ter plaatse mogen geen uitbreidingen plaatsvinden tenzij compensatie plaatsvindt. Ook voor andere niet-agrari- sche bedrijven geldt dat beperkte uitbreidingsmogelijkheden aanwezig zijn indien de bedrijfseconomische belang worden aangetoond. De plaatselijke belangenorganisaties zullen wij betrekken bij het opstellen van het bestemmingsplan buitengebied. Dit was ook het geval bij het opstellen van de paraplunota, alleen zal het nu beperkt blijven tot de organisaties van de gemeen te Rucphen. De toekomst van alle bedrijven in het buitengebied is natuur lijk van belang. Bestaande bedrijven krijgen dan ook ruimte om uit te breiden binnen een op maat gesneden bouwblok. Ook de agrarische bedrijven zullen minder worden belemmerd in milieutechnische zin wanneer er geen nieuwe vestigingen bij komen. Dat is de bedoeling. Indien zich noodzakelijke be drijf sverplaatsingen voordoen, kan gebruik gemaakt worden van een aparte planherziening of artikel 19 WRO. De CDA-fractie heeft een aantal opmerkingen die eigenlijk betrokken zouden moeten worden bij de verdere planvorming. En dat zullen wij ook doen. Als uw raad van de uitgangspunten in de paraplunota zou willen afwijken, dan bestaat de mogelijk heid daartoe bij de opstelling van het bestemmingsplan. Flexibiliteit en maatwerk zijn termen welke in het kader van het bestemmingsplan buitengebied maar mondjesmaat kunnen worden gehanteerd. De provincie heeft zich namelijk in het bijzonder de belangen van het buitengebied aangetrokken en heeft regels en uitgangspunten geformuleerd via de al genoem de handleiding bestemmingsplan buitengebied en het voorbeeld plan buitengebied. Het standpunt over de glastuinbouw, dat

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1996 | | pagina 16