- 7 -
In de nota staan inderdaad beperkende bepalingen voor de
sector recreatie en toerisme. Bij de vaststelling van de
Kampeerverordening in 1986 heeft de gemeenteraad echter het
volgende uitgesproken: "Wij hebben een vast beleid t.a.v. de
campings. Er worden geen nieuwe campings toegelaten. Slechts
in bepaalde gevallen kan aan uitbreiding van bestaande Kam-
peergelegenheden worden meegewerkt.". In 1994 is in het kader
van de Algemene Wet Bestuursrecht een nieuwe Kampeerverorde
ning vastgesteld. Ik heb de gemeenteraad van Rucphen toen
niet horen zeggen dat het beleid gewijzigd moest worden. Wij
hebben dus het beleid van de Raad van Rucphen in de paraplu
nota ingebracht. Dat wil zeggen dat er slechts een beperkte
uitbreiding in de recreatieve sector mogelijk zou moeten
zijn. Bedrijven dienen zich eerst te richten op kwalitatieve
verbetering en pas daarna is eventueel een beperkte uitbrei
ding mogelijk. In bepaalde gevallen kan er wat meer worden
uitgebreid. De Kamer van Koophandel pleit voor altijd 15%.
Indien in het kader van het economisch belang kan worden
aangetoond dat uitbreiding noodzakelijk is, dan zijn wij
bereid om zelfs verder dan 15 procent te gaan. Deze noodzaak
moet wel worden onderbouwd met een deugdelijk bedrijfsplan.
Door het rijk is onlangs een structuurschema groene ruimten
vastgesteld dat voor de volgende vergadering van de commissie
bestuurlijke zaken ter inzage ligt. Het structuurschema
groene ruimte geeft aan dat de Rucphense bossen natuurkernge-
bied zijn. Ter plaatse mogen geen uitbreidingen plaatsvinden
tenzij compensatie plaatsvindt. Ook voor andere niet-agrari-
sche bedrijven geldt dat beperkte uitbreidingsmogelijkheden
aanwezig zijn indien de bedrijfseconomische belang worden
aangetoond.
De plaatselijke belangenorganisaties zullen wij betrekken bij
het opstellen van het bestemmingsplan buitengebied. Dit was
ook het geval bij het opstellen van de paraplunota, alleen
zal het nu beperkt blijven tot de organisaties van de gemeen
te Rucphen.
De toekomst van alle bedrijven in het buitengebied is natuur
lijk van belang. Bestaande bedrijven krijgen dan ook ruimte
om uit te breiden binnen een op maat gesneden bouwblok. Ook
de agrarische bedrijven zullen minder worden belemmerd in
milieutechnische zin wanneer er geen nieuwe vestigingen bij
komen. Dat is de bedoeling. Indien zich noodzakelijke be
drijf sverplaatsingen voordoen, kan gebruik gemaakt worden van
een aparte planherziening of artikel 19 WRO.
De CDA-fractie heeft een aantal opmerkingen die eigenlijk
betrokken zouden moeten worden bij de verdere planvorming. En
dat zullen wij ook doen. Als uw raad van de uitgangspunten in
de paraplunota zou willen afwijken, dan bestaat de mogelijk
heid daartoe bij de opstelling van het bestemmingsplan.
Flexibiliteit en maatwerk zijn termen welke in het kader van
het bestemmingsplan buitengebied maar mondjesmaat kunnen
worden gehanteerd. De provincie heeft zich namelijk in het
bijzonder de belangen van het buitengebied aangetrokken en
heeft regels en uitgangspunten geformuleerd via de al genoem
de handleiding bestemmingsplan buitengebied en het voorbeeld
plan buitengebied. Het standpunt over de glastuinbouw, dat