doen op de gemeente wat bestrijding van armoede en sociale uitsluiting betreft. In
welke mate de toepassing van dit nieuwe beleid, alsmede de uitwerking van de
beleidsintenties, een succesvolle bijdrage zal betekenen voor het terugdringen van
het beroep op bijstand en voor bestrijding van de armoede, is voor ons nog een
groot vraagteken. Deelt U deze mening?
Bij de armoedebestriidingsnota ligt het in Uw bedoeling ook het gemeentelijk
kwijtscheldingsbeleid te gaan betrekken. Het is voor de CDA-fractie een gegeven
dat voor zover de problemen, waarin personen met een minimuminkomen zich
bevinden, zijn terug te voeren naar het sociaal minumum en in principe het Rijk
verantwoordelijk is voor de oplossing. Gemeentelijk minimabeleid zal niet in staat
zijn de financiële situatie van deze personen structureel te wijzigen. Wel dienen we
alles in het werk te zetten om het leven van deze personen menswaardig te laten
blijven. Recente uitspraken van Bisschop Muskens hebben toch een maatschappelij
ke discussie over armoede op gang gebracht.
Onlangs is de begroting 1997 van het Werkvoorzieningsschap West Noord-Brabant
vastgesteld. Uit de begroting blijkt dat de minder goede exploitatie-resultaten
verband houden met een aantal aspecten: de rijksbezuinigingen, de werking van
het financiëel verdeelsysteem en economische conjuncturele aspecten (opkomst
lage loonlanden). Ondanks deze negatieve uitkomsten is het CDA voorstander van
continuëring van het huidige beleid waarbij gemeenten verantwoordelijk zijn en
blijven voor het aanbieden van aangepaste arbeidsplaatsen aan gehandicapten.
Vooral binnen onze gemeente hebben we een groot aantal inwoners die aangewe
zen zijn op deze voorziening waarvoor wij de sociale plicht hebben hier voor onze
verantwoording te nemen. Indien hiervoor extra financiële impulsen nodig zijn
moeten we onze verantwoording niet uit de weg gaan.
Deelt U onze mening in deze?
Verhoging van het welzijnsbudget.
Alle partijen in onze raad zullen blij zijn met de verhoging van 50.000 gulden voor
het totale welzijnsbudget. We hebben er allemaal voor gepleit.
Als je enige afstand neemt moet je wel constateren dat de subsidies die wij
uitgeven eigenlijk alleen nog waarderingssubsidies zijn. Er ligt geen directe relatie
meer tussen eigen inkomsten, eigen mogelijkheden om geld te genereren en de
toegekende subsidie. Het is meer een beloning voor een positieve inzet ten behoeve
van allerlei activiteiten. Een ondersteuning die in onze gemeente er mede voor zorgt
dat we een bloeiend verenigingsleven hebben in onze kernen.
Daarmee wordt wel het probleem geschapen dat je steeds kunt blijven pleiten voor
meer en andersom ook steeds een nullijn kunt hanteren. Er ligt immers geen relatie
tussen financieringspositie en subsidie.
De verhoging betekent een inhaalslag die procentueel gezien over de afgelopen 8
jaren ongeveer gelijk op loopt met de inflatie over de afgelopen jaren.
De vraag is of we nu weer een nullijn gaan hanteren of dat het te overwegen is de
subsidie jaarlijks aan te passen met de inflatiecorrectie?
Hoe kijkt uw College aan tegen deze vraagstelling?
6
CDA gemeente Rucphen. Algemene Beschouwingen Begroting 1997.
CDA-fractie; Buitenhof 8, 4714 BT Sprundel. Tel. 0165-383110.