Algemene beschouwingen bij de begroting voor 7997
V. V. D. Rucphen
Hoofdfunctie 2. Verkeer, vervoer en waterstaat
Wij zijn tevreden met de voorgenomen ontsluiting van ons industrie-terrein "De Nijverhei".
De gekozen ontsluiting via de Hellakkerstraat en Bernhardstraat dient tevens te waarborgen, dat
de dorpskernen ontlast worden m.b.t. het vrachtverkeer. Dit mag naar de mening van de V.V.D.
niet betekenen, dat de panden aan de nieuwe ontsluiting onnodig geluidsbelast worden. Door het
treffen van maatregelen, bijvoorbeeld het aanbrengen van een asfaltverharding kan hieraan
tegemoet gekomen worden. Kunt U dit toezeggen.
In het kader van de her-inrichting van de St. Martinusstraat verzoeken wij vanwege de ontsluiting
van het industrie-terrein nader aandacht voor de ontmoediging van vrachtverkeer door de kom van
Rucphen. Omleiding van het vrachtverkeer is dringend gewenst. De doorgaande verbinding via de
Bernhardstraat dient door middel van vrachtverkeerwerende maatregelen benadrukt te worden.
Welke voorzieningen denkt U hiervoor aan te brengen.
Met betrekking tot de verkeersveiligheid dient voortvarendheid betracht te worden met de te
treffen verkeersmaatregelen bij sportpark "De Molenberg". Reeds geruime tijd wordt door ons
aangedrongen op zodanige maatregelen ter plaatse, dat een veilige oversteek voor een ieder maar
met name voor de jeugdige sporters gewaarborgd is. Wanneer gaat hier iets ondernomen worden?
Er is toegezegd om in de Kerkstraat verbeteringen aan te brengen voor de voetgangers
gecombineerd met een parkeerverbod. Welke vorderingen met de plan-ontwikkeling zijn inmiddels
gemaakt.
Bij de geplande her-inrichting van het Oostelijk gedeelte van de Raadhuisstraat vraagt de V.V.D.
om een verkeersveilige reconstructie van de huidige T-splitsing Raadhuisstraat-Zundertseweg. Kunt
U ons inzicht verschaffen over de voortgang van deze reconstructie?
De ontwikkelingen met betrekking tot de noordelijk ontsluitingsweg zijn voor de V.V.D. aanleding
andermaal aandacht te vragen voor het kruispunt St. Janstraat/Noorderstraat. Gezien de te
verwachten toename van het verkeersaanbod op dit kruispunt is voor een vlotte en veilige
afwikkeling van de verkeersstromen een reconstructie van dit kruispunt op korte termijn
noodzakelijk. Wij zijn van mening dat de ervaringen met de rotonde Bremstraat/Poppestraat
aanleiding geven op deze weg voort te gaan. Wij verzoeken U aan te geven of U bij de
voorgestelde reconstructie een rotonde in overweging wil nemen.
Ook de kruispunt St. Janstraat-Ettensewegte Sprundel behoeft uit oogpunt van verkeersveiligheid
aanpassing. Zeker voor het fietsverkeer zijn hier maatregelen nodig. Kunt U ons toezeggen dat wij
op korte termijn van U hiervoor plannen mogen ontvangen.
Verkeersmaatregelen, die in de commissie Openbare Werken en Milieu worden gevraagd, gaan
eerst voor advies naar de verkeerscommissie. Het advies van deze commissie wordt ter
kennisname gebracht van de commissie Openbare werken en milieu. Is het in het vervolg mogelijk
bij dit advies aan te geven op welke termijn realisatie van de voorgestelde plannen mag worden
verwacht.
bladzijde 4 van 14
Oktober 1996