oaj» 12 Financiering en algemene dekkingsmiddelen (hoofdfunctie 9) De waardering van het onroerendgoed in het kader van de wet WOZ kan grote conse quenties hebben voor huurders, maar vooral voor eigenaren van woningen, omdat de waarde van de panden ook gebruikt gaat worden als rekengrondslag voor belastingaansla gen van andere overheden. Er valt te verwachten dat er een groot aantal bezwaren tegen de waardebepaling ingediend zal worden. Voor de afhandeling van deze bezwaren gelden de termijnen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Kunt u garanderen dat alle bezwaren binnen de Awb-termijnen worden afhandeld, maar ook (conform de Awbjzorgvuldig en serieus worden bekeken? De nieuwe financiële-verhoudingswet heeft behoorlijke nadelige gevolgen voor onze gemeente. Daarboven is de op deze wet gebaseerde uitkering ook nog niet definitief. De extra inhouding op de uitkering als gevolg van de hogere waardestijging van de Rucphense panden dan de gemiddelde landelijke stijging dreigt ook aanzienlijke vormen aan te nemen. Uw voornemen om geen extra verhoging van belastingen en tarieven door te voeren als gevolg van rijksbezuinigingen prijzen wij. Gezien de effecten van de nFVW hebben wij echter onze twijfels. Het door u genoemde speerpunt van toepassing van het profijtbeginsel ondersteunen wij van harte. In onze eerste algemene beschouwingen van 1995 vroegen wij reeds uw aandacht hiervoor. Een zeer klein aantal bewoners van onze gemeente slaat u nog aan wegens baatbelasting, niettegenstaande het feit dat u de baatbelasting als instituut reeds jaren geleden heeft afgeschaft. D66 zou graag zien dat u ook voor die laatste enkelingen de baatbelasting afschaft. Er is namelijk geen zinnig argument te bedenken waarom zij in tegenstelling tot alle andere inwoners van Rucphen deze achterhaalde vorm van belastingheffing nog moeten blijven betalen. Raadsfractie D66 afdeling Rucphen AFOlUCFNe* IlllClltll™

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1996 | | pagina 129