5 DH> Verkeer, vervoer en waterstaat (hoofdfunctie 2) Nu uit nader onderzoek is gebleken dat de ontsluiting van het industrieterrein de Nijverhei via het doortrekken van de nieuwe aansluitingsweg naar de A58 niet haalbaar is, is D66 van mening dat de geplande ontsluiting van het industrieterrein via de kortsluiting tussen de Bemhardstraat en de Helakkerstraat zo spoedig mogelijk gerealiseerd moet worden en wel in dit begrotingsjaar. De nieuwe route voor het vrachtverkeer moet beschikbaar zijn voordat de uitbreiding van het industrieterrein een feit is. Samenhangend met de aanleg van de kortsluitingsweg is D66 van mening dat het deel van de Kozijnenhoek tussen de begraafplaats en de Helakkerstraat afgesloten moet worden voor doorgaand autoverkeer zodat het autoverkeer vanuit of door St. Willebrord gedwon gen wordt gebruik te maken van het nieuwe weggedeelte. Is deze afsluiting vooralsnog niet haalbaar dan dient er minimaal een vrijliggend fietspad te worden aangelegd ter bescherming van de fietsende jeugd. D66 is ontevreden met de onderhoudstoestand van de bestrating van een groot aantal klinkerwegen in onze gemeente. Het wasbord in de Rucphensestraat te St. Willebrord is daar een sprekend voorbeeld van. Ook is D66 van mening dat herstel van klinker- en tegelbestrating na riolering- of kabelwerkzaamheden op een zeer onvakkundige wijze geschiedt en dat er te lang wordt gewacht met vakkundig herstel. D66 pleit verder voor een spoedige verharding van het onverharde deel van de Meidoorn- straat. Was het in de vorige eeuw nog gebruikelijk, in deze tijd past het niet meer dat er binnen de bebouwde kom nog onverharde wegen zijn. De aanwonende burgers moeten nu al jaren door de blubber baggeren, terwijl zij net als de overige inwoners wel de gemeen telijke belastingen moeten betalen. Zij behoren dus principieel dezelfde faciliteiten te krijgen als de rest van de inwoners van de gemeente Rucphen. De wijze van aanbesteding van werken in onze gemeente heeft haar wortels in de dorpspolitiek zoals die zo'n 40 jaar geleden in veel gemeenten voorkwam nl. veel in eigen beheer (in het kader van de werkverschaffing) en alles ondershands. Toen kon dat nog, de werken waren klein in omvang en de grotere landelijke aannemers waren toch niet geïnteresseerd in deze kleine werkjes. Heden ten dage kan dit niet meer. Door het consequent afwijzen van openbare of meervoudige aanbestedingen benadeelt het gemeentebestuur haar inwoners. D66 blijft zich verzetten tegen het door het college gehanteerde aanbestedingsbeleid en wij zullen, zoals u reeds van ons in de commissie- en raadsvergaderingen heeft kunnen constateren, elke keer dat er werken worden voorgesteld boven de 100.000,-- die niet openbaar worden aanbesteed, consequent tegenstemmen. Deze gedragslijn zullen wij ook in de rest van deze raadsperiode continueren. Raadsfractie D66 afdeling Rucphen AFoeucpHen KlêCIATII

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1996 | | pagina 122