5
DH>
Verkeer, vervoer en waterstaat (hoofdfunctie 2)
Nu uit nader onderzoek is gebleken dat de ontsluiting van het industrieterrein de Nijverhei
via het doortrekken van de nieuwe aansluitingsweg naar de A58 niet haalbaar is, is D66
van mening dat de geplande ontsluiting van het industrieterrein via de kortsluiting tussen
de Bemhardstraat en de Helakkerstraat zo spoedig mogelijk gerealiseerd moet worden en
wel in dit begrotingsjaar.
De nieuwe route voor het vrachtverkeer moet beschikbaar zijn voordat de uitbreiding van
het industrieterrein een feit is.
Samenhangend met de aanleg van de kortsluitingsweg is D66 van mening dat het deel van
de Kozijnenhoek tussen de begraafplaats en de Helakkerstraat afgesloten moet worden
voor doorgaand autoverkeer zodat het autoverkeer vanuit of door St. Willebrord gedwon
gen wordt gebruik te maken van het nieuwe weggedeelte.
Is deze afsluiting vooralsnog niet haalbaar dan dient er minimaal een vrijliggend fietspad
te worden aangelegd ter bescherming van de fietsende jeugd.
D66 is ontevreden met de onderhoudstoestand van de bestrating van een groot aantal
klinkerwegen in onze gemeente. Het wasbord in de Rucphensestraat te St. Willebrord is
daar een sprekend voorbeeld van.
Ook is D66 van mening dat herstel van klinker- en tegelbestrating na riolering- of
kabelwerkzaamheden op een zeer onvakkundige wijze geschiedt en dat er te lang wordt
gewacht met vakkundig herstel.
D66 pleit verder voor een spoedige verharding van het onverharde deel van de Meidoorn-
straat. Was het in de vorige eeuw nog gebruikelijk, in deze tijd past het niet meer dat er
binnen de bebouwde kom nog onverharde wegen zijn. De aanwonende burgers moeten nu
al jaren door de blubber baggeren, terwijl zij net als de overige inwoners wel de gemeen
telijke belastingen moeten betalen. Zij behoren dus principieel dezelfde faciliteiten te
krijgen als de rest van de inwoners van de gemeente Rucphen.
De wijze van aanbesteding van werken in onze gemeente heeft haar wortels in de
dorpspolitiek zoals die zo'n 40 jaar geleden in veel gemeenten voorkwam nl. veel in eigen
beheer (in het kader van de werkverschaffing) en alles ondershands. Toen kon dat nog, de
werken waren klein in omvang en de grotere landelijke aannemers waren toch niet
geïnteresseerd in deze kleine werkjes.
Heden ten dage kan dit niet meer. Door het consequent afwijzen van openbare of
meervoudige aanbestedingen benadeelt het gemeentebestuur haar inwoners.
D66 blijft zich verzetten tegen het door het college gehanteerde aanbestedingsbeleid en wij
zullen, zoals u reeds van ons in de commissie- en raadsvergaderingen heeft kunnen
constateren, elke keer dat er werken worden voorgesteld boven de 100.000,-- die niet
openbaar worden aanbesteed, consequent tegenstemmen.
Deze gedragslijn zullen wij ook in de rest van deze raadsperiode continueren.
Raadsfractie D66 afdeling Rucphen
AFoeucpHen
KlêCIATII