HOOFDFUNCTIE 2: VERKEER, VERVOER EN WATERSTAAT Bij de verbetering van de Verkeersveiligheid vervult een verkeerscirculatieplan een belangrijke functie. Ten aanzien van de verbetering van de verkeersveiligheid en de mentaliteit van de weggebruiker heeft, zowel de landelijke als de gemeentelijke overheid alsmede de burger een belangrijke taak te vervullen. In april van dit jaar is het verkeerscirculatieplan door het College aangeboden en met de nodige discussie aanvaard door de Raad. Ondanks het loffelijk streven van het College in 1996 een aantal knelpunten aan te pakken (m.n. de aanleg en verbetering van fietspaden), waaraan in het verkeersstructuur- en veiligheidsplan prioriteit is toegekend, zou De Vrije Lijst het College graag willen houden aan deze gestelde prioriteiten en zich niet te verschuilen achter problemen zoals die spelen bij de verwerving van de benodigde gronden. Indien deze problemen onoverkomelijk zijn, dienen er andere oplossingen te worden gezocht, zodat er op korte termijn daadwerkelijk kan worden gestart met de aanleg c.q. verbetering van de hierna te noemen fietspaden en deze problemen niet te verschuiven naar de toekomst. Samenvattend is de fractie van De Vrije Lijst van mening dat er haast gemaakt moet worden met het aanleggen van fietspaden langs de Kozijnenhoek, St. Martinusstraat en de verbetering van het fietspad in de Rucphensebossen. Aanleg van verkeersremmende maatregelen in onze woonwijken moet ook in 1996 onze aandacht hebben evenals het veiliger maken van kruisingen en splitsingen in onze gemeente. Deze twee zaken zouden volgens De Vrije Lijst in hun onderlinge samenhang moeten worden bekeken. Eveneens zijn wij van mening dat het verkeersonderwijs op de basisscholen blijvend moet worden gestimuleerd. Dit komt niet alleen ten goede aan de veiligheid van onze jeugd maar kan ook een belangrijke bijdrage leveren aan een mentaliteitsverbetering van de toekomstige weggebruiker; zoals wij allen weten heeft de jeugd de toekomst. De Vrije Lijst is tegen de aankoop van het tennispark Rico voor de ontsluiting van ons bedrijventerrein. Wij kiezen nadrukkelijk voor de optie in het verkeersplan en wel doortrekking van de Helakkerstraat richting Bernardstraat; dit als ontlasting van de Rucphensebaan en Noorderstraat in de toekomst. Middels deze Algemene Beschouwingen willen wij ook aandacht vragen voor het probleem dat in de verschillende deelgemeenten paden voor voetgangers (trottoirs) gebruikt worden voor andere doeleinden dan waarvoor zij in eerste instantie zijn aangelegd, nl. voor een ongehinderde doorgang van voetgangers. Ze worden gebruikt als parkeerplaats, terras, of etalage; hierdoor worden voetgangers gehinderd om op een veilige en verantwoorde manier aan het verkeer deel te nemen. Met name de groep van minder validen (rolstoelers, slechtzienden etc.) ondervindt hier veel hinder van. Oktober 1995 Algemene Beschouwingen 1996

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1995 | | pagina 96