HOOFDFUNCTIE 2: VERKEER, VERVOER EN WATERSTAAT
Bij de verbetering van de Verkeersveiligheid vervult een verkeerscirculatieplan een
belangrijke functie. Ten aanzien van de verbetering van de verkeersveiligheid en
de mentaliteit van de weggebruiker heeft, zowel de landelijke als de gemeentelijke
overheid alsmede de burger een belangrijke taak te vervullen.
In april van dit jaar is het verkeerscirculatieplan door het College aangeboden en
met de nodige discussie aanvaard door de Raad.
Ondanks het loffelijk streven van het College in 1996 een aantal knelpunten aan te
pakken (m.n. de aanleg en verbetering van fietspaden), waaraan in het
verkeersstructuur- en veiligheidsplan prioriteit is toegekend, zou De Vrije Lijst het
College graag willen houden aan deze gestelde prioriteiten en zich niet te
verschuilen achter problemen zoals die spelen bij de verwerving van de benodigde
gronden.
Indien deze problemen onoverkomelijk zijn, dienen er andere oplossingen te
worden gezocht, zodat er op korte termijn daadwerkelijk kan worden gestart met
de aanleg c.q. verbetering van de hierna te noemen fietspaden en deze problemen
niet te verschuiven naar de toekomst.
Samenvattend is de fractie van De Vrije Lijst van mening dat er haast gemaakt
moet worden met het aanleggen van fietspaden langs de Kozijnenhoek, St.
Martinusstraat en de verbetering van het fietspad in de Rucphensebossen.
Aanleg van verkeersremmende maatregelen in onze woonwijken moet ook in 1996
onze aandacht hebben evenals het veiliger maken van kruisingen en splitsingen in
onze gemeente. Deze twee zaken zouden volgens De Vrije Lijst in hun onderlinge
samenhang moeten worden bekeken.
Eveneens zijn wij van mening dat het verkeersonderwijs op de basisscholen
blijvend moet worden gestimuleerd. Dit komt niet alleen ten goede aan de
veiligheid van onze jeugd maar kan ook een belangrijke bijdrage leveren aan een
mentaliteitsverbetering van de toekomstige weggebruiker; zoals wij allen weten
heeft de jeugd de toekomst.
De Vrije Lijst is tegen de aankoop van het tennispark Rico voor de ontsluiting van
ons bedrijventerrein. Wij kiezen nadrukkelijk voor de optie in het verkeersplan en
wel doortrekking van de Helakkerstraat richting Bernardstraat; dit als ontlasting
van de Rucphensebaan en Noorderstraat in de toekomst.
Middels deze Algemene Beschouwingen willen wij ook aandacht vragen voor het
probleem dat in de verschillende deelgemeenten paden voor voetgangers (trottoirs)
gebruikt worden voor andere doeleinden dan waarvoor zij in eerste instantie zijn
aangelegd, nl. voor een ongehinderde doorgang van voetgangers. Ze worden
gebruikt als parkeerplaats, terras, of etalage; hierdoor worden voetgangers
gehinderd om op een veilige en verantwoorde manier aan het verkeer deel te
nemen. Met name de groep van minder validen (rolstoelers, slechtzienden etc.)
ondervindt hier veel hinder van.
Oktober 1995 Algemene Beschouwingen 1996