RUCPHENSE VOLKSPARTIJ opgericht 2 april 1962 realiseerd. Uit de nota van aanbieding is immers op te maken dat er recreatieve voorzieningen worden begroot om het totaal beeld van de Vijfsprong aantrekkelijker te maken. Afschaffing hondenbelasting Enerzijds zijn er vele argumenten te vinden om te pleiten voor afschaffing van de hondenbelasting, anderzijds zijn er nogal wat zaken die het wenselijk maken om genoemde belastingheffing te handhaven. Het doel in het verleden was mede om, onder andere, te voorkomen dat het aantal honden en daarmee de milieu vervuiling drastisch zou toenemen. Dit moet dan nu ook niet gebagatelliseerd worden. Het dierenleed, dat overigens vaak door mensen wordt veroorzaakt, zal naar onze mening in sterke mate toenemen wanneer er geen enkele drempel meer bestaat om honden te houden. Het systeem zoals landelijk in gemeenten wordt toegepast, dat vanaf twee honden en meer een sterk verhoogd tarief zal worden toegepast is meer acceptabel dan de hondenbelasting te verdisconteren in bijvoorbeeld de O.Z.B. Eigenaren van onroerende goederen, met name die welke géén hond hebben, laten betalen voor vervuilers van het milieu is in principe een onjuiste benadering. Stellen dat de opbrengsten niet opwegen tegen de kosten is eveneens onjuist ten opzichte van het doel dat gediend wordt. Een betere controle op de naleving van de meldplicht leidt tot hogere inkomsten. In ieder geval wordt bijgestuurd op een sociaal gedrag. De oplossing om de personele inzet en administratieve werkzaamheden, die gepaard gaan met het verwerken van de hon denbelasting, aan te wenden om andere werkzaamheden te verrichten, mag géén argu ment zijn om de hondenbelasting af te schaffen. Wij kunnen u anders nog wel andere voorbeelden met alternatieven aan de hand doen. Uw onderbouwing om tot afschaffing van de hondenbelasting over te gaan en het Algemene Beschouwingen 1996 27 mil rvp

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1995 | | pagina 88