RUCPHENSE VOLKSPARTIJ opgericht 2 april 1962 Hoofdfunctie 9: FINANCIËN Algemeen Het grotendeels vrij besteedbaar maken van de algemene reserve vindt de RVP een positieve ontwikkeling, waarbij wij verwachten dat in de toekomst de tarieven en belastingen minder verhoogd behoeven te worden. Alhoewel de belastingdruk in onze gemeente nog steeds lager is dan het landelijk gemiddelde, zullen wij door de toenemen de verhogingen in de nabije toekomst niet meer kunnen schermen met onze lage tarieven, hetgeen praktische consequenties heeft. Wij kunnen accoord gaan met uw voornemen dat financiële meevallers gereserveerd worden voor de opvang van de tegenvallers als gevolg van de nieuwe verdeelmaatstaven van het gemeentefonds van 1997. De extra verhoging van de Onroerende zaakbelasting, te weten 10 voor 1996, valt zeer zwaar bij de RVP. Zoals eerder gesteld, gebruik maken van het feit dat wij toch tot de goedkopere gemeenten behoren, mag niet leiden tot een beleid waarbij méér dan trendmatige verhogingen naar de burgers worden doorgevoerd. Dit is haast onaanvaard baar. Met alle respect voor de noodzaak voor de aanleg cq. reconstructie van wegen, trottoirs en riolering binnen onze gemeente en het voornemen om de hondenbelasting af te schaffen, is het onverdraagzaam voor de bevolking om alles op een totaalkapitaal over te hevelen, waarna bij volgende cumulatieve tariefbijstellingen Rucphen wel eens tot de duurdere gemeenten kan gaan behoren... De RVP heeft van meet af aan geijverd om te voorkomen dat het sportcomplex van de Vijfsprong wordt geprivatiseerd, omdat dit kan leiden tot niet-beinvloedbare tarieven. Dat de tarieven voor de zwembaden en sporthallen worden verhoogd is onontkoombaar. Dit is voelbaar voor de financieel minderdraagkrachtigen binnen onze gemeenschap. Het is echter plezierig te vernemen dat een van de wensen van de RVP wordt ge- Algemene Beschouwingen 1996 26 MMrvp

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1995 | | pagina 87