- 14 -
prijzen alle aanloopkosten en werkelijke ritkosten ingecalcu
leerd worden in de nieuwe ritprijzen voor deelnemers niet
behorende tot de doelgroep WVG. Men moet dan toch een tarief
betalen dat vergelijkbaar is met gebieden in Nederland waar
deeltaxi's functioneren. Ook daar participeren taxibedrijven
in. Bij de aanbesteding van dit systeem zijn alle streekver
voerders uitgenodigd. Een viertal vervoerders heeft een
samenwerkingsverband opgezet en is bereid het vervoer te
regelen. De aanloopkosten voor de vervoerder zijn in verband
met het risico gegarandeerd door het StreekgewestNa de
proefperiode zal de vervoerder volledig op eigen kracht
verder moeten en zal, bij het eventuele massale afhaken van
de gehandicapten, de vraag bij andere doelgroepen groot
genoeg moeten zijn. Een dergelijk personenvervoer voldoet dan
ook aan de wens om het openbaar vervoer te verbeteren waar
het nu niet of niet goed functioneert.
De heer MARIJNISSEN is van mening dat de risico's voor de
vervoerder niet zo groot zijn. Bovendien zijn de aanloopkos
ten gegarandeerd. Uit een uitlating van de heer De Wit van
het Streekgewest blijkt dat het is een open systeem is waar
de doelgroep maar in wezen ook elke andere burger aan deel
kan nemen. Op het moment dat de valide een badge koopt bij de
vervoerder kan hij of zij tegen betaling van het lagere
tarief gebruik maken van het systeem. Het gegeven dat er geen
concurrentievervalsing zou zijn, delen wij niet.
Wethouder KONINGS zegt dat het bedrag per kilometer dat
afgesproken is met de vervoerders is gebaseerd op een aantal
van 50.000 ritten. Als deze ritten niet gehaald worden dan
wordt het gemiddeld duurder terwijl voor de kilometerprijs
niets extra berekend mag worden. De contracten die straks
tussen individuele gemeenten en de vervoerder worden geslo
ten, zullen gebaseerd zijn op de werkelijk gereden kilome
ters. Via het systeem van badges wordt precies bijgehouden
hoeveel kilometers iemand met het collectieve vervoersssys—
teem heeft afgelegd. Dit vormt de basis van de declaraties
bij de gemeenten.
De heer De Wit spreekt in het Brabants Nieuwsblad over een
lager tarief in vergelijking tot het normale taxitarief.
Deeltaxisystemen zijn niet individueel. Dat wil zeggen dat
meerdere personen met dezelfde taxi worden vervoerd en dat
daarom mensen vaak langer op de taxi moeten wachten.
Hierna gaat de raad akkoord met het voorstel.
25. Overtollige Voorstel tot het beleggen van overtollige kasgelden voor het
kasgelden jaar 1996 tot een bedrag van maximaal f 10.000.000.
De raad gaat akkoord met het voorstel.
26. Langlopende Voorstel tot het aangaan van langlopende geldleningen voor
geldleningen het jaar 1996 tot een bedrag van f 8.000.000.
De raad gaat akkoord met het voorstel.