- 14 - prijzen alle aanloopkosten en werkelijke ritkosten ingecalcu leerd worden in de nieuwe ritprijzen voor deelnemers niet behorende tot de doelgroep WVG. Men moet dan toch een tarief betalen dat vergelijkbaar is met gebieden in Nederland waar deeltaxi's functioneren. Ook daar participeren taxibedrijven in. Bij de aanbesteding van dit systeem zijn alle streekver voerders uitgenodigd. Een viertal vervoerders heeft een samenwerkingsverband opgezet en is bereid het vervoer te regelen. De aanloopkosten voor de vervoerder zijn in verband met het risico gegarandeerd door het StreekgewestNa de proefperiode zal de vervoerder volledig op eigen kracht verder moeten en zal, bij het eventuele massale afhaken van de gehandicapten, de vraag bij andere doelgroepen groot genoeg moeten zijn. Een dergelijk personenvervoer voldoet dan ook aan de wens om het openbaar vervoer te verbeteren waar het nu niet of niet goed functioneert. De heer MARIJNISSEN is van mening dat de risico's voor de vervoerder niet zo groot zijn. Bovendien zijn de aanloopkos ten gegarandeerd. Uit een uitlating van de heer De Wit van het Streekgewest blijkt dat het is een open systeem is waar de doelgroep maar in wezen ook elke andere burger aan deel kan nemen. Op het moment dat de valide een badge koopt bij de vervoerder kan hij of zij tegen betaling van het lagere tarief gebruik maken van het systeem. Het gegeven dat er geen concurrentievervalsing zou zijn, delen wij niet. Wethouder KONINGS zegt dat het bedrag per kilometer dat afgesproken is met de vervoerders is gebaseerd op een aantal van 50.000 ritten. Als deze ritten niet gehaald worden dan wordt het gemiddeld duurder terwijl voor de kilometerprijs niets extra berekend mag worden. De contracten die straks tussen individuele gemeenten en de vervoerder worden geslo ten, zullen gebaseerd zijn op de werkelijk gereden kilome ters. Via het systeem van badges wordt precies bijgehouden hoeveel kilometers iemand met het collectieve vervoersssys— teem heeft afgelegd. Dit vormt de basis van de declaraties bij de gemeenten. De heer De Wit spreekt in het Brabants Nieuwsblad over een lager tarief in vergelijking tot het normale taxitarief. Deeltaxisystemen zijn niet individueel. Dat wil zeggen dat meerdere personen met dezelfde taxi worden vervoerd en dat daarom mensen vaak langer op de taxi moeten wachten. Hierna gaat de raad akkoord met het voorstel. 25. Overtollige Voorstel tot het beleggen van overtollige kasgelden voor het kasgelden jaar 1996 tot een bedrag van maximaal f 10.000.000. De raad gaat akkoord met het voorstel. 26. Langlopende Voorstel tot het aangaan van langlopende geldleningen voor geldleningen het jaar 1996 tot een bedrag van f 8.000.000. De raad gaat akkoord met het voorstel.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1995 | | pagina 268