- 13 - 23. 3e fase meubel- Voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet van Plan f 30.000,voor gedeeltelijke uitvoering van de derde fase van het meubelplan (2e wijziging 1996). De raad gaat akkoord met het voorstel. 24. Aanvullend perso- Voorstel tot invoering van een Kleinschalig Aanvullend Perso- nenvervoer nenvervoer Systeem en inpassing ervan in de vergoedingsrege ling op grond van de Wet Voorzieningen Gehandicapten (112e wijziging 1995) De heer MARIJNISSEN zegt dat vele zaken omtrent het Klein schalig Aanvullend Personenvervoer nog onduidelijk zijn. Het blijkt dat ook op bestuurlijk en ambtelijk niveau binnen het Streekgewest nog grote onduidelijkheid bestaat. We geven dit voorstel het voordeel van de twijfel maar gelukkig zijn we er niet mee. De heer SPRENKELS zegt dat het aanvullende personenvervoer een kans moet krijgen om zich gedurende twee jaar te bewij zen. We vrezen dat door de lage eigen bijdrage voor deelname aan het KAPS het systeem geen kans krijgt zich te bewijzen. Men kan op twee manieren reageren. Massale deelname door WVG- ers omdat dit goedkoop is of juist niet omdat de voordelen van gebruik van de eigen auto niet in verhouding staan tot de lage verplichte eigen bijdrage. Wij denken dat alleenstaande mensen en mensen die niet over een eigen auto beschikken gebruik gaan maken van het KAPS maar wij denken dat mensen die over een eigen auto beschikken de kleine bijdrage twee jaar voor lief nemen en de auto blijven gebruiken. Men is immers niet afhankelijk en het hele gezin kan overal mee naar toe. De reactie van het Gehandicaptenplatform dat men in kan stemmen omdat de korting toch maar voor twee jaar geldt, ver sterkt ons vermoeden. De heer THIJSSE zegt dat zijn fractie akkoord gaat met het voorstel maar dat problemen verwacht worden met name met de overgang van de proef naar de werkelijkheid. Een evaluatie over de proefperiode zal niets kunnen voorspellen over een systeem waarbij de deelnemers zelf moeten bepalen waaraan het geld uitgegeven moet worden. Wethouder KONINGS stelt vast dat de raad instemt met het voorstel. Ook het college kan geen zekerheden geven hoe de proef zal verlopen en hoe het er uit zal gaan zien. Alle gemeentes in het Streekgewest hebben het primaat collectief vervoer verlaten. Dit verkleint de kans van slagen temeer daar de doelgroep na afloop van de proef vrij is om zelf te kiezen om al dan niet van het collectieve vervoer gebruik te maken. De onzekerheid voor de vervoerder is duidelijk groter geworden. Op aandrang van Bergen op Zoom, waar al een systeem bestond waarbij ook andere doelgroepen gebruik konden maken van het systeem, is een open systeem voorgesteld waarbij ook andere doelgroepen kunnen deelnemen. Ook in ons geval is het mogelijk dat andere doelgroepen daaraan deelnemen. Dan wordt er snel gesproken over concurrentie-vervalsing. Dit zal volgens mij wel meevallen omdat bij de bepaling van de rit-

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1995 | | pagina 267