- 13 -
23. 3e fase meubel- Voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet van
Plan f 30.000,voor gedeeltelijke uitvoering van de derde fase
van het meubelplan (2e wijziging 1996).
De raad gaat akkoord met het voorstel.
24. Aanvullend perso- Voorstel tot invoering van een Kleinschalig Aanvullend Perso-
nenvervoer nenvervoer Systeem en inpassing ervan in de vergoedingsrege
ling op grond van de Wet Voorzieningen Gehandicapten (112e
wijziging 1995)
De heer MARIJNISSEN zegt dat vele zaken omtrent het Klein
schalig Aanvullend Personenvervoer nog onduidelijk zijn. Het
blijkt dat ook op bestuurlijk en ambtelijk niveau binnen het
Streekgewest nog grote onduidelijkheid bestaat. We geven dit
voorstel het voordeel van de twijfel maar gelukkig zijn we er
niet mee.
De heer SPRENKELS zegt dat het aanvullende personenvervoer
een kans moet krijgen om zich gedurende twee jaar te bewij
zen. We vrezen dat door de lage eigen bijdrage voor deelname
aan het KAPS het systeem geen kans krijgt zich te bewijzen.
Men kan op twee manieren reageren. Massale deelname door WVG-
ers omdat dit goedkoop is of juist niet omdat de voordelen
van gebruik van de eigen auto niet in verhouding staan tot de
lage verplichte eigen bijdrage. Wij denken dat alleenstaande
mensen en mensen die niet over een eigen auto beschikken
gebruik gaan maken van het KAPS maar wij denken dat mensen
die over een eigen auto beschikken de kleine bijdrage twee
jaar voor lief nemen en de auto blijven gebruiken. Men is
immers niet afhankelijk en het hele gezin kan overal mee naar
toe. De reactie van het Gehandicaptenplatform dat men in kan
stemmen omdat de korting toch maar voor twee jaar geldt, ver
sterkt ons vermoeden.
De heer THIJSSE zegt dat zijn fractie akkoord gaat met het
voorstel maar dat problemen verwacht worden met name met de
overgang van de proef naar de werkelijkheid. Een evaluatie
over de proefperiode zal niets kunnen voorspellen over een
systeem waarbij de deelnemers zelf moeten bepalen waaraan het
geld uitgegeven moet worden.
Wethouder KONINGS stelt vast dat de raad instemt met het
voorstel. Ook het college kan geen zekerheden geven hoe de
proef zal verlopen en hoe het er uit zal gaan zien. Alle
gemeentes in het Streekgewest hebben het primaat collectief
vervoer verlaten. Dit verkleint de kans van slagen temeer
daar de doelgroep na afloop van de proef vrij is om zelf te
kiezen om al dan niet van het collectieve vervoer gebruik te
maken. De onzekerheid voor de vervoerder is duidelijk groter
geworden. Op aandrang van Bergen op Zoom, waar al een systeem
bestond waarbij ook andere doelgroepen gebruik konden maken
van het systeem, is een open systeem voorgesteld waarbij ook
andere doelgroepen kunnen deelnemen. Ook in ons geval is het
mogelijk dat andere doelgroepen daaraan deelnemen. Dan wordt
er snel gesproken over concurrentie-vervalsing. Dit zal
volgens mij wel meevallen omdat bij de bepaling van de rit-