- 10 -
De heer ERMEN: We zijn blij dat de rotonde er komt. De grote
zorg ligt toch met name op het gebied van de verkeersveilig
heid. Een aanvullende vraag is of we begin le kwartaal 1996
voorstellen mogen verwachten voor de riolering en reconstruc
tie van de Poppestraat. Verder wil ik hier nog eens pleiten
voor een verkeersdrempel op de hoek Parkstraat/Poppestraat.
Dan hebben we een ideale verkeersveilige situatie in zijn
totaliteit gecreëerd.
De heer VISSENBERG gaat akkoord met het voorstel. Het betreft
een superrotonde die ook voor vrachtverkeer heel geschikt is.
Ook de heer SPRENKELS spreekt zijn tevredenheid over het
voorstel uit.
De heer THIJSSE: Deze rotonde zal ongetwijfeld een verbete
ring teweeg brengen van de verkeersveiligheid ter plaatse.
Wij hebben echter problemen met de aanbestedingsprocedure. U
gaat weer een groot kapitaalswerk in eigen beheer uitvoeren.
Als u dit niet goed voorbereidt dan zal goedkoop achteraf
gezien duurkoop blijken te zijn, aangezien u de verantwoorde
lijkheid niet bij een derde kunt leggen. Ook hebben wij grote
bezwaren tegen het feit dat u opnieuw een kapitaalswerk niet
openbaar aanbesteedt. Uw begrotingen hebben zodoende geen
enkele toetsbare aansluiting aan de actuele marktprijzen en
wij zijn van mening dat u door consequent niet openbaar
aanbesteden de burgers van onze gemeente financieel bena
deelt. Daarom zijn wij tegen dit voorstel hoewel wij de
noodzaak van aanleg van deze rotonde wel inzien.
Wethouder VERPAALEN: De rotonde is qua doorsnede van dien
aard dat je deze niet kunt vergelijken met algemene rotondes
en de ramingen die daarvoor gelden. In de kostenraming voor
het investeringsprogramma zijn verder enkele stelposten
opgenomen. We moeten rekening houden met het bedrag van
572.000,Eventuele meevallers zullen terugvloeien naar
de algemene middelen. De uitvoering is in het voorjaar ge
pland. De reconstructie van de Poppestraat zal zeker langer
op zich laten wachten. Eerst zal namelijk de riolering dienen
te worden vervangen in deze straat en in een gedeelte van de
Vijverstraat om het totale hoofdrioolstelsel binnen St.Wille-
brord goed te laten functioneren. Zoals u weet ligt er bij
een reconstructie minimaal een jaar tussen de aanleg en de
aanvang van de procedure. Wij zullen proberen om voor de
Poppestraat de planvorming alvast op te stellen met een
eventuele inspraakprocedure en daarin zal het verhaal aan de
orde komen van een eventuele extra verkeersdrempel.
De raad heeft de voorkeur uitgesproken om zoveel mogelijk
werken in eigen beheer te doen uitvoeren. Wij missen geen
aansluiting op de marktprijzen omdat aan de materiaalkeuze
diverse offertes ten grondslag liggen.
De heer WUBBELING zegt dat de wethouder in feite het bedrag
op het investeringsprogramma moet respecteren. Het definitie
ve plan valt immers 150.000,hoger uit dan geraamd.
Binnen de sector Welzijn wordt vaak al over bedragen van
enkele duizenden guldens gediscussieerd.