- 22 - niet overtuigd van een noodzaak en bij elk voorstel aange voerd dat de investering verantwoord was? Verder gaat u niet in op onze vraag over de privatisering van sportvoorzieningen. Daarbij gaat u niet in op onze opmerking met betrekking tot gebruiksschade en de relatie met het achterstallige onderhoud. Eveneens bent u niet ingegaan op onze vraag m.b.t. de criteria waaraan voldaan moet worden voordat het college bereid is te investeren in een volwaardi ge atletiekvoorziening. De behandeling van de voorstellen rondom de invoering van de nieuwe Algemene Bijstandswet is tot volle tevredenheid in de commissie aan de orde geweest. Wij zijn over de procedure en de voorstellen uitermate tevreden. Wij vinden het jammer dat u onze suggestie voor het inventa riseren van activiteiten die plaatsvinden in diverse dorps huizen niet overneemt. U bent kennelijk niet bereid efficien cy in het gemeentelijk cultuurbeleid op te nemen. In uw antwoord op de vraag over de milieustraat zit een tegenstrijdigheid. Enerzijds geeft u aan dat sommige voor schriften niet nagekomen behoeven te worden als de milieu straat binnen redelijke termijn naar de definitieve locatie verplaatst wordt. Dit suggereert dat de verplaatsing ook spoedig plaats zal vinden. Anderzijds geeft u aan dat als gevolg van bepalingen in de koopovereenkomst de verplaatsing nog enige tijd op zich zal laten wachten. Betekent dit dat de betreffende voorschriften nu wel of niet behoeven te worden nagekomen? Overigens betreuren wij dat het kennelijk lang zal duren voordat de nieuwe regionale milieustraat open gesteld kan worden. Bij de behandeling van de bestemmingsplannen voor Schijf en Zegge zullen wij op de leefbaarheid in de kleine kernen terugkomen. Wij hebben wel begrip voor de door u geschetste problemen bij handhaving van bouwactiviteiten, maar burgers die van buiten tegen de bestuurlijke en ambtelijke organisatie aankijken, begrijpen dit niet altijd. Vele malen zijn wij benaderd door burgers die het echt niet meer snappen. Burgers die bij het gemeentelijk apparaat, de wethouder of zelfs bij u persoon lijk voorzitter, reeds in een vroeg stadium melding doen van activiteiten in of aan een pand of een perceel dat naar hun mening in strijd is met geldende gemeentelijke verordeningen en/of bestemmingsplannen. Vervolgens zien zij geen activitei ten van het gemeentebestuur maar wel dat de gemelde activi teiten gewoon door gaan. Gewoonlijk trekken de melders op nieuw aan de bel bij het gemeentebestuur en krijgen dan meestal te horen dat er aan gewerkt wordt maar dat het moei lijk ligt. Uiteindelijk zien de melders in de meeste gevallen dat degene die in eerste instantie illegaal bezig was, toch zijn zin krijgt en de klager heeft het gevoel dat men hem niet serieus genomen heeft. Met name dit is sterk in strijd met het rechtvaardigheidsgevoel van de doorsnee burger. Juist om deze redenen zijn wij voor de instelling van een onafhan kelijke klachtencommissie. Wij stellen voor om in voorkomende gevallen de melder in ieder geval beter te informeren over de te volgen procedure en de mogelijkheden die de gemeente al of

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1995 | | pagina 228