- 14 - Sport en recreatievoorzieningen leveren zowel in actieve als in passieve zin een bijdrage in het welzijn van onze burgers. Maar bij het hijsen van de stormbal ontkomt het sportbeleid niet aan een kritische toets. Onze fractie blijft pleiten voor normering van het tekort. Deze normering houdt in dat het tekort niet mag uitkomen boven het niveau geraamd voor 1996. Hierbij aansluitend dienen nieuwe initiatieven voorzien te zijn van een goed onderbouwd dekkingsplan. Wij zien met zeer grote belangstelling uit naar het bedrijfsplan De Vijf sprong Voor het welzijn van onze burgers zijn de zorgvoorziening ook in de toekomst van groot belang. De snel toenemende vergrij zing van onze bevolking is daarom ook een van de belangrijk ste factoren bij het vaststellen van deze zorgvoorziening. De formatie ouderenwerk is ten gevolge van de CAO-verplichtingen met 20% verminderd. Hierover is overleg gevoerd met de stich ting G.O.W. Graag worden wij geïnformeerd over het resultaat van dat overleg. Als gebleken is dat de instelling geen mogelijkheden heeft om deze gevolgen zelf te compenseren bent u dan bereid om in 1996 te zoeken naar financiële middelen. Het is belangrijk ten aanzien van verkeersremmende maatrege len een tweesporenbeleid te voeren. Het beleid dient erop ge richt te zijn dat zowel gewerkt wordt aan de verbetering van de verkeersveiligheid als aan de mentaliteit van de wegge bruikers. De uitgangspunten zoals verkeersremmende maatrege len treffen in samenhang met renovatieplannen waarbij oude wijken voorrang wordt gegeven, vinden wij een goede zaak en krijgt dan ook onze instemming. Ook voor het feit dat de gemeente zijn financiële beperkingen heeft, hebben wij be grip. Wij moeten prioriteiten stellen en zoveel mogelijk werken vanuit het verkeerscirculatieplan. Wij wachten het advies af voor het instellen van een laad- en losverbod voor vrachtverkeer binnen onze kernen. Uw antwoord dat het aanleggen van een zebrapad ter hoogte van de bushalte Rucphensebaan te Sprundel niet noodzakelijk is, bestrijden we. Waarop baseert u dat het aantal overstekende mensen vrij gering is? Heeft er een onderzoek plaatsgevonden en zo ja dan zouden wij hiervan graag kennis nemen. Hoewel de situatie van vorig jaar geen aanleiding gaf tot het plaatsen van een zebrapad kan er op dit moment sprake kan zijn van een compleet andere situatie waardoor het plaatsen van een zebra pad prioriteit zou moeten krijgen. De aanleg van een over steekplaats zou naar onze mening tevens een snelheidsremmende werking kunnen hebben op het dichtbij zijnde kruispunt St.Jan straat te Sprundel. Het aanleggen van een zebrapad ter hoogte van de kerk in Sprundel heeft onze instemming. Het besluit van het college om in 1996 de aanleg en verbre ding van fietspaden langs Kozijnenhoek, St.Martinusstraat en de verbetering van het fietspad Rucphense bossen te verwezen lijken, heeft onze instemming. Er dient wel haast gemaakt moet worden met de noodzakelijke voorzieningen. Wij verzoeken het fietspad Rucphense bossen niet alleen te verplaatsen maar ook te verbreden. Tevens kan het oude pad op bepaalde plaat sen worden ingeplant.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1995 | | pagina 220