CDA gemeente Rucphen. Algemene Beschouwingen Gemeentebegroting 1996 knel komen. Er zijn signalen dat het College de bijdrage per maaltijd wil afbouwen. Is dit juist? HOOFDFUNCTIE 7: VOLKSGEZONDHEID EN MILIEU. (D. de Jong.) Inzamelen oud papier Het marktmechanismezorgt ervoor dat de papieropbrengst fluctueert. Het is dan ook beter in goede tijden te reserveren voor slechte tijden zodat er een evenwicht komt in baten naar de verenigingen toe. Milieustraat Dat de tijd, betreffende de aanleg van de nieuwe milieustraat, gaat dringen is ons duidelijk. Ondanks Uw voorgenomen plannen willen wij U erop wijzen dat men bij de keuze van de lokatie goed rekening dient te houden met de overvloedige verkeersin tensiteit. Daarnaast moet U ervoor zorgen dat er een 'open' ligging kan worden gecreëerd. HOOFDFUNCTIE 8: RUIMTELIJKE ORDENING EN VOLKSHUISVESTING. J. Ermen.) Bestemmingsplan Irenestraat - Emmastraat. Zolang de provincie goedkeuring onthoudt aan de bestemming woningbouw heeft het inderdaad geen zin voor dit gebied een bestemmingsplan op te stellen. We gaan er dus vanuit dat U dit plan ten onrechte heeft opgenomen in het werkschema Planologie en dus nu uit dit schema van voorbereidende werkzaamheden verdwijnt. Mogen wij van Uw college vernemen wat het eerste overleg van de begeledings- groep inzake de saneringsoperaties heeft opgeleverd? Wij zouden tevens willen bepleiten om niet alleen de onderzoeken m.b.t. saneringsoperaties voor dit terrein te volgen, maar het proces zoveel mogelijk direkt te beïnvloeden om zo spoedig mogelijk woningbouw op dit terrein te kunnen realiseren. Grondverwerving. Met Uw college moeten wij helaas constateren dat wij weinig invloed hebben op de particuliere initiatieven tot grondexploitatie en woningbouw. Het direkte gevolg is wel dat de economisch zwakkeren rechtstreeks de dupe worden van deze ontwikke lingen in verband met stijgende grondkosten. Toch willen wij U in dit verband de volgende vragen voorleggen. 1Als de wet mbt. het voorkeursrecht voor gemeenten erdoor komt, hebben we dan een adequaat instrument om deze ontwikkelingen te beteugelen? 2. Acht Uw college het haalbaar dat de WSR in dit verband ook als project- j ontwikkelaar kan gaan optreden met het oog op het bouwen van betaalbare woningbouw voor de woningzoekenden binnen onze gemeente? Richtgetallen/monitoring. Wij hopen van harte dat een systeem van monitoring een bijdrage kan leveren aan een betere argumentatie om de richtgetallen voor onze gemeente opgehoogd te krijgen. Wij vrezen echter dat het systeem weinig toegevoegde waarde in dit verhaal zal opleveren. Graag geven wij Uw college het voordeel van de twijfel. Echter, op CDA-fractie; secretariaat Buitenhof 8, 4714 BT SPRUNDEL. Tel: 0165-383110. 8 CDA gemeente Rucphen. Algemene Beschouwingen Gemeentebegroting 1996 een tweetal vragen hebben wij geen concreet antwoord ontvangen. Daarom nogmaals deze herhaling: L 1Kan de raad op basis van deze monitoring regelmatiger worden geinfor- meerd inzake de aktuele stand van zaken? I 2. Kunnen de wensen van de wonigzoekenden middels dit systeem beter in kaart worden gebracht op basis waarvan hiermee in bestemmingsplannen rekening kan worden gehouden? WSR Ten aanzien van de nieuwe verhoudingen met de WSR wachten wij Uw voorstellen inzake het convenant met belangstelling af. HOOFDFUNCTIE 9: FINANCIERING EN ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN. (D. de Jong.) De CDA-fractie kan, het geheel van de begroting overziend, zich vinden in de totale financiering van de gemeentebegroting 1996. Wij zijn er ons van bewust dat vooral ook door de bezuinigingen van de Rijksoverheid aan structurele belastingverhogingen niet te ontkomen valt. Het uitgangspunt hierbij zal moeten zijn; "niet meer verhogen dan strikt noodzakelijk"! Wij vinden het bijvoorbeeld goedkoop dat sommige gemeenten, die in het kader van de herverdeling van het gemeentefonds aanzienlijk meer krijgen, roepen dat zij door een goed financiëel beleid de OZB niet behoeven te verhogen! Ook de gemeenten die veel meer mogen bouwen dan de gemeente Rucphen krijgen zonder extra verhogingen aanzienlijk meer OZB-opbrengsten. INVESTERINGSPROGRAMMA. (D. de Jong.) U weet dat wij dit programma steeds beschouwen als een indicatie en dat er verschuivingen kunnen plaatsvinden op basis van ontwikkelingen in de loop van het komende jaar. Hierbij willen wij ook nog eens nadrukkelijk stellen dat er voor ons een belangrijk verschil van afweging overeind blijft tussen noodzakelijke en wenselijke investeringen. Daarop hebben we in de eerste termijn reeds als zodanig gereageerd. Over de takendiscussie is reeds genoeg gezegd. Het zoeken naar structurele verlaging van kosten houdt daarmee natuurlijk nadrukkelijk verband. Het verbaast ons zeer dat Uw college juist het coalitie - accoord aanhaalt om aan te geven dat juist op basis van dit accoord het niet mogelijk is om de uitgaven structu reel te verlagen. Juist in paragraaf 10 van dit accoord vinden we wel aanknopingspunten daartoe, waarbij met name gesproken wordt over het betaalbaar houden van gemeentelijke belastingen en tarieven en het streven naar het terugdringen van exploitaitekosten. Rucphen, 6 november 1995. De CDA-fractie. J. Ermen. D. de Jong. P. Antonissen. AB1996-2.CDA. CDA-fractie; secretariaat Buitenhof 8, 4714 BT SPRUNDEL. Tel: 0165-383110. 9 tt

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1995 | | pagina 185