CDA gemeente Rucphen. Algemene Beschouwingen Gemeentebegroting 1996
knel komen. Er zijn signalen dat het College de bijdrage per maaltijd wil afbouwen.
Is dit juist?
HOOFDFUNCTIE 7: VOLKSGEZONDHEID EN MILIEU. (D. de Jong.)
Inzamelen oud papier
Het marktmechanismezorgt ervoor dat de papieropbrengst fluctueert. Het is dan ook
beter in goede tijden te reserveren voor slechte tijden zodat er een evenwicht komt
in baten naar de verenigingen toe.
Milieustraat
Dat de tijd, betreffende de aanleg van de nieuwe milieustraat, gaat dringen is ons
duidelijk. Ondanks Uw voorgenomen plannen willen wij U erop wijzen dat men bij de
keuze van de lokatie goed rekening dient te houden met de overvloedige verkeersin
tensiteit. Daarnaast moet U ervoor zorgen dat er een 'open' ligging kan worden
gecreëerd.
HOOFDFUNCTIE 8: RUIMTELIJKE ORDENING EN VOLKSHUISVESTING. J. Ermen.)
Bestemmingsplan Irenestraat - Emmastraat.
Zolang de provincie goedkeuring onthoudt aan de bestemming woningbouw heeft
het inderdaad geen zin voor dit gebied een bestemmingsplan op te stellen. We gaan
er dus vanuit dat U dit plan ten onrechte heeft opgenomen in het werkschema
Planologie en dus nu uit dit schema van voorbereidende werkzaamheden verdwijnt.
Mogen wij van Uw college vernemen wat het eerste overleg van de begeledings-
groep inzake de saneringsoperaties heeft opgeleverd? Wij zouden tevens willen
bepleiten om niet alleen de onderzoeken m.b.t. saneringsoperaties voor dit terrein te
volgen, maar het proces zoveel mogelijk direkt te beïnvloeden om zo spoedig
mogelijk woningbouw op dit terrein te kunnen realiseren.
Grondverwerving.
Met Uw college moeten wij helaas constateren dat wij weinig invloed hebben op de
particuliere initiatieven tot grondexploitatie en woningbouw. Het direkte gevolg is
wel dat de economisch zwakkeren rechtstreeks de dupe worden van deze ontwikke
lingen in verband met stijgende grondkosten.
Toch willen wij U in dit verband de volgende vragen voorleggen.
1Als de wet mbt. het voorkeursrecht voor gemeenten erdoor komt, hebben
we dan een adequaat instrument om deze ontwikkelingen te beteugelen?
2. Acht Uw college het haalbaar dat de WSR in dit verband ook als project-
j ontwikkelaar kan gaan optreden met het oog op het bouwen van betaalbare
woningbouw voor de woningzoekenden binnen onze gemeente?
Richtgetallen/monitoring.
Wij hopen van harte dat een systeem van monitoring een bijdrage kan leveren aan
een betere argumentatie om de richtgetallen voor onze gemeente opgehoogd te
krijgen. Wij vrezen echter dat het systeem weinig toegevoegde waarde in dit verhaal
zal opleveren. Graag geven wij Uw college het voordeel van de twijfel. Echter, op
CDA-fractie; secretariaat Buitenhof 8, 4714 BT SPRUNDEL. Tel: 0165-383110.
8
CDA gemeente Rucphen. Algemene Beschouwingen Gemeentebegroting 1996
een tweetal vragen hebben wij geen concreet antwoord ontvangen. Daarom
nogmaals deze herhaling:
L 1Kan de raad op basis van deze monitoring regelmatiger worden geinfor-
meerd inzake de aktuele stand van zaken?
I 2. Kunnen de wensen van de wonigzoekenden middels dit systeem beter in
kaart worden gebracht op basis waarvan hiermee in bestemmingsplannen
rekening kan worden gehouden?
WSR
Ten aanzien van de nieuwe verhoudingen met de WSR wachten wij Uw voorstellen
inzake het convenant met belangstelling af.
HOOFDFUNCTIE 9: FINANCIERING EN ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN.
(D. de Jong.)
De CDA-fractie kan, het geheel van de begroting overziend, zich vinden in de totale
financiering van de gemeentebegroting 1996. Wij zijn er ons van bewust dat vooral
ook door de bezuinigingen van de Rijksoverheid aan structurele belastingverhogingen
niet te ontkomen valt. Het uitgangspunt hierbij zal moeten zijn; "niet meer verhogen
dan strikt noodzakelijk"! Wij vinden het bijvoorbeeld goedkoop dat sommige
gemeenten, die in het kader van de herverdeling van het gemeentefonds aanzienlijk
meer krijgen, roepen dat zij door een goed financiëel beleid de OZB niet behoeven te
verhogen! Ook de gemeenten die veel meer mogen bouwen dan de gemeente
Rucphen krijgen zonder extra verhogingen aanzienlijk meer OZB-opbrengsten.
INVESTERINGSPROGRAMMA. (D. de Jong.)
U weet dat wij dit programma steeds beschouwen als een indicatie en dat er
verschuivingen kunnen plaatsvinden op basis van ontwikkelingen in de loop van het
komende jaar. Hierbij willen wij ook nog eens nadrukkelijk stellen dat er voor ons een
belangrijk verschil van afweging overeind blijft tussen noodzakelijke en wenselijke
investeringen. Daarop hebben we in de eerste termijn reeds als zodanig gereageerd.
Over de takendiscussie is reeds genoeg gezegd. Het zoeken naar structurele
verlaging van kosten houdt daarmee natuurlijk nadrukkelijk verband.
Het verbaast ons zeer dat Uw college juist het coalitie - accoord aanhaalt om aan te
geven dat juist op basis van dit accoord het niet mogelijk is om de uitgaven structu
reel te verlagen.
Juist in paragraaf 10 van dit accoord vinden we wel aanknopingspunten daartoe,
waarbij met name gesproken wordt over het betaalbaar houden van gemeentelijke
belastingen en tarieven en het streven naar het terugdringen van exploitaitekosten.
Rucphen, 6 november 1995.
De CDA-fractie.
J. Ermen.
D. de Jong.
P. Antonissen. AB1996-2.CDA.
CDA-fractie; secretariaat Buitenhof 8, 4714 BT SPRUNDEL. Tel: 0165-383110.
9
tt