CDA gemeente Rucphen. Algemene Beschouwingen Gemeentebegroting 1996 HOOFDFUNCTIE 5: CULTUUR EN RECREATIE. (P. Antonissen.) Sportbeleid In een aantal stellingen hebben wij weergegeven waarom er naar de mening van de CDA-fractie gewerkt moet worden aan een nieuw sportbeleid. In uw antwoorden geeft u naar aanleiding van de stellingen aan dat deze overwegingen wat u betreft niet hoeven te leiden tot een nieuw beleid. Uitgangspunt voor ons is een nieuw financieel kader: met elkaar afspreken welke middelen we beschikbaar willen stellen. Daarbinnen een beleid voeren waar we met andere beheersvormen zoals privatisering invulling geven aan mogelijkheden voor sportbeoefening. Overigens een absolute kerntaak van de gemeente. Binnen dat sportbeleid uitdrukkelijk steun voor sport in verenigingsverband en jeugdbeleid. Uit de opmerkingen van andere partijen mogen wij concluderen dat onze vraag op een breed draagvlak binnen deze raad kan rekenen. Volgens ons gaat het bij alle partijen die daar opmerkingen over maken er niet om met jaarlijks groeiende tekorten sportbeleid te voeren. Maar alleen de zaak financiëel te bevriezen en niet met elkaar te bekijken of we met het beschikbare geld voldoende rendement halen, is ons een te eenzijdige benadering van de problematiek. Het wensenlijstje van verenigingen met nieuwe wensen kan al gauw investeringen meebrengen van meer dan een miljoen gulden. Zonder nieuw beleid mag iedereen rekenen op vervulling: "als de financiële mogelijkheden er zijn". Wij kunnen niet uitleggen welke vragen eerst, wij kunnen niet uitleggen wanneer hun wens gehono reerd kan worden. Wij staan voor afwegingen, we moeten keuzes maken: alleen maar roepen dat alles moet kunnen is niet onze politieke lijn. Als we vinden dat een atletiekbaan nodig is, een schietkelder, een visvijver, een kunstgrasveld moet worden aangelegd, dan moeten we terdege kijken naar de structurele lasten die een en ander met zich meebrengt. Geen keuzes maken en elke keer bij de burger aankloppen met verhogingen van 10 van de ozb-belasting zal geen draagvlak vinden bij de inwoners van onze gemeente. Wij stellen u nogmaals voor sportbeleid te herijken met als uitgangspunten: duidelijkheid met betrekking tot de accommodatievragen; een strakker financieel kader, waarbij sprake is van handhaving van de uitgaven voor een nader te bepalen tijd, met daaraan gekoppeld beleid; een sterkere inzet naar ander beheersvormen van sportvoorzieningen. Daarnaast wijzen wij binnen de huidige voorstellen nog specifiek naar de constructie die gekozen is bij de tariefsverhoging van het buitenbad. Daar wordt een investering gevraagd voor een glijbaan die deels gedekt wordt door een tariefsverhoging. Naar onze mening dienen onder het huidige beleid investeringen afgewogen te worden naast andere wensen in het investeringsprogramma. Het is een voorbeeld van ad-hoc beleid binnen het huidige beleidskader. Een reden te meer om dit te herijken. Bij het onderwerp monumentenfonds zijn wij blij met de positieve kijk die wij menen te proeven mbt. monumentenbeleid. Of het dan inderdaad een fonds wordt komt later inderdaad aan de orde. CDA-fractie; secretariaat Buitenhof 8, 4714 BT SPRUNDEL. Tel: 0165-383110. 6 CDA gemeente Rucphen. Algemene Beschouwingen Gemeentebegroting 1996 HOOFDFUNCTIE 6: SOCIALE VOORZIENINGEN EN MAATSCHAPPELIJKE DIENSTVERLENING. (P. Antonissen.) Bij hoofdfunctie 6 ligt voor ons het voorbeeld van het gevaar dat schuilt in het alleen bevriezen van budgetten en geen keuzes maken. De opmerking van de RVP is ook naar onze mening terecht: van een aantal beenderen is het vlees af door jaar na jaar vast te houden aan de nul-optie. Het beleid om de budgetten van het voorgaande jaar steeds als basis te nemen voor het komende jaar kun je een aantal jaren volhouden. Als je dan ondertussen geen beleidskeuzes maakt, zakt iedereen langzaam weg. De een heeft wat meer vlees op het been zitten dan de ander om de beeldspraak maar even vol te houden en kan er creatiever mee om gaan dan de ander maar op een bepaald moment gaat het bevroren budget zijn tol eisen. Wij knauwen alleen nog maar op het bot. De vraag van de RVP wordt opnieuw actueel bij de volgende begrotingsbehandeling. Als voorschot willen wij uw college meegeven er niet alleen vanuit het oogpunt tarievenbeleid naar te kijken. Een structurele toepassing van prijscompensatie op het budget betekent immers een middelenbeslag van ongeveer fl 50.000, 2% verhoging van de ozb-belasting. Wellicht zijn keuzes te maken die er toch voor zorgen dat er bij een aantal botten weer vlees op komt. Met betrekking tot budgetsubsidiëring wachten wij de ontwikkelingen verder af mede gelet op de voorgaande beschouwing. Onze vraag bij de kinderopvang was er met name gericht om het beleidsuitgangspunt van de budgettaire neutraliteit bij deze voorziening te benadrukken. Uw College blijft daar vaag over. Wij zien vooralsnog geen redenen om daarvan af te wijken. Bij het onderdeel ouderenbeleid hebben verschillende partijen aandacht gevraagd voor de positie van het GOW. Uit informatie over het overleg dat u gevoerd heeft met de SMD is ons gebleken dat u de wens van de politieke partijen weggelegd hebt bij het bestuur van de SMD. Als er ruimte voor het GOW dient te worden vrijge maakt moet het binnen de SMD gevonden worden. Mocht men daar geen beslissing nemen dan komt er geen uitbreiding. De keuze daar wegleggen is volgens ons het verstrekken van een onterechte opdracht aan het bestuur van de SMD zonder dat de uitkomst vaststaat die de politieke partijen van u gevraagd hebben namelijk een uitbreiding van de formatie GOW. Wij vragen u de wens van verschillende fracties te honoreren en toe te zeggen dat de formatie GOW uitgebreid wordt en deze keuze niet neer te leggen bij het bestuur van de SMD maar te bespreken met de gemeeenteraad. Met betrekking tot het realiseren van het steunpunt Sprundel is ons uit informatie gebleken dat er nog budget beschikbaar is in 1 995 en dat spoed vereist is zodat we op korte tijd deze voorziening gerealiseerd hebben. Met betrekking tot het verpleeghuis zijn wij ingenomen met het resultaat van uw inspanning in samenwerking met de stichting Groenhuysen en de provincie in casu de gedeputeerde van Nistelrooy. Ingenomen met realisering in 1996. De oplossing die u kiest voor de financiering van de warme maaltijdvoorziening heeft onze goedkeuring. Wel stellen wij het op prijs wanneer u bij uw evaluatie met het GOW en/of de Commissie van Tien bespreekt of andere zaken hiermee niet in de CDA-fractie; secretariaat Buitenhof 8, 4714 BT SPRUNDEL. Tel: 0165-383110. 7

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1995 | | pagina 184