4 Openbare orde en veiligheid (hoofdfunctie 1) Wij hebben verheugd geconstateerd dat u in 1995 gestart bent met een nieuwe opzet van de gemeentelijke rampenplannen. Wij vroegen in de vorige algemene beschouwingen Uw aandacht hiervoor. Wij zien verder met belangstelling de uitwerking van de vernieuwde rampenplannen en behandeling ervan in commissies en raad tegemoet. Wat D66 mist in Uw beleidsvoomemens voor 1996 is het streven naar meer blauw op straat. Het mag u toch bekend zijn dat raadsbreed er zorg bestaat over de onderbezetting van het politieapparaat in onze gemeente. Welke initiatieven kan de raad in deze van u in 1996 tegemoet zien? Bij het onderzoek naar de organisatie van de brandweer willen wij u het volgende meegeven; In Uw nota van aanbieding geeft u aan dat een aantal grote investeringen voor u aanlei ding is de wenselijkheid van centralisatie te laten onderzoeken. Door deze formulering lijkt het er op dat u op voorhand al in deze richting denkt. Wij willen daar toch enige kanttekeningen bij plaatsen; Economische motieven mogen niet alleen de doorslag geven voor centralisatie. De verbondenheid van de brandweerlieden met de kern waar zij verantwoordelijk zijn is groot. Bij centralisatie zal toch een deel van de motivatie verminderen. De tijd tussen melding en aanwezigheid bij een calamiteit mag niet langer worden. Door de vergroting van de kernen als gevolg van invullingen van nieuwe plange bieden èn alle verkeersremmende maatregelen van de laatste jaren is de gemiddelde uitrijtijd toch al onder druk komen te staan. D66 acht derhalve een benadering vanuit (voornamelijk) financieel-economische motieven niet de juiste weg bij de inrichting van onze brandweer organisatie. Immers: wie met de brandweer speelt, speelt met vuur. D66 is van mening dat bij een eventuele wijziging van de brandweer-organisatie de huidige vrijwillige deelname gekoesterd dient te worden. Anders kon wel eens blijken dat u door centralisatie op papier wel financiële winst kunt behalen, maar in de praktijk - wegens het ontbreken van voldoende gemotiveerde vrijwilligers- veel duurder uit bent. U heeft dan het kind met het waswater weggegooid en dat kan toch niet de bedoeling zijn. Ook moet een -bij centralisatie- te behalen financieel voordeel afgezet worden het risico van verhoging van de slachtofferkans bij brand en hulpverlening. D66 acht dit een politieke keuze en voelt zich hierbij zeer betrokken. Bij Uw speerpunt 'bestuurlijke preventie' noemt u alleen extra toezicht in de bossen op, een activiteit die echter reeds in 1995 is ingevoerd. Welke activiteiten zult u in het komende begrotingsjaar nog meer gaan ondernemen op het vlak van de bestuurlijke preventie? APOk AUCPMCN Iml Raadsfractie D66 afdeling Rucphen ihicutii^

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1995 | | pagina 140