Algemene beschouwingen bij de begroting voor 1996
V.V.D. Rucphen
Hoofdfunctie 2 Verkeer, vervoer en waterstaat
Wij hebben begrip voor uw argumentatie waarom de St. Marinusstraat nog niet in 1996 aan
de beurt zal komen.
Daarnaast zou dit extra hoge kosten gaan geven omdat de ondergrond nog niet voldoende
stabiel is. De kans is groot dat bij een versnelde herinrichting de hele zaak weer gaat
verzakken. Bovendien moet de planopstelling nog plaats vinden, waarbij juist de inspraak van
de burger belangrijk is.
Dit dient zorgvuldig te geschieden. Daarom blijft de V.V.D. hier de prioriteit geven aan de
aanleg van een rijwielpad langs de St. Martinusstraat. Volgens het verkeerscirculatieplan
heeft dit rijwielpad ook de hoogste urgentie. Zijn er met de gemeente Hoeven al gesprekken
geweest over deze aanleg en zo ja wat zijn de resultaten daarvan?
In uw nota van aanbieding maakt u gewag van zeer moeilijke tot zelfs onmogelijke
onderhandelingssituaties bij grondverwerving voor de aanleg van rijwielpaden. Binnen de
visie van de V.V.D. moet deze kwetsbare groep weggebruikers een zo goed mogelijke
bescherming worden geboden. Indien nodig zal hier het wapen van de onteigening gebruikt
moeten worden. Deelt het college dit standpunt?
Tijdens de begrotingsbehandeling van vorig jaar is door uw college toegezegd dat de raad in
1995 het groenbeheersplan zou worden aangeboden. Het wordt dus erg "kort dag". Komt dit
plan er nog dit jaar of moet er weer gewacht worden?
Tevens vragen wij spoed met het uitwerken en de presentatie van het gebouwenbeheersplan.
Waneer denkt uw college dat gereed te hebben?
De V.V.D. spreekt zijn teleurstelling uit dat nog steeds niets is gedaan om te komen tot een
parkeerterrein voor vrachtauto's. Het verkeersplan geeft twee mogelijkheden:
T dit zelf aanleggen
2C dit te realiseren bij een particulier
Een grote groep chauffeurs vraagt om een oplossing en een groefcaantal inwoners heeft
klachten.
Wanneer heeft het college de moed om deze knoop door te hakken? Er wordt al jaren om
gevraagd dus een verder uitstel kan volgens de V.V.D. niet meer.
Bij de toekomstige Noordelijke omleiding Sprundel is in het verleden veel gesproken over
een aan te leggen veetunnel. In het meerjaren investeringsprogramma staat letterlijk bij
bijkomende voorzieningen: aanleg rotonde en veetunnel. Kunnen we hieruit concluderen dat
inderdaad die veetunnel er komt?
Oktober 1995
Blz. 4