- 6 -
luidsoverlast van het vrachtverkeer toenemen.
Wethouder VERPAALEN: Ik ben blij dat de adviezen van de
werkgroep verkeer door de raadsleden worden gelezen. De heer
Ermen had echter ook eerdere verslagen van de werk
groep verkeer moeten doornemen. Daarin is de verkeerssituatie
aan de Kaaistraat meerdere malen aan de orde geweest. In de
Poppestraat wordt voorlopig alleen een verkeersremmende
maatregel voorgesteld ter hoogte van de Rozenkransstraat
omdat nog steeds gedacht wordt aan de aanleg van een rotonde
bij de kruising Poppestraat/BremstraatWanneer verkeersrem
mende maatregelen worden aangebracht bij de kruising Poppe-
straat/Parkstraat dan zal de verkeersintensiteit in de Kaai
straat toenemen, zeker als daar verdere maatregelen achterwe
ge blijven. U weet verder dat GS het bestemmingsplan Lijster
besstraat niet wilde goedkeuren als niet tevens de kruising
Lijsterbesstraat/Kaaistraat verhoogd zou worden. Vandaar dat
wij tot de prioriteitsstelling zijn gekomen zoals in het
voorstel staat aangegeven.
De heer ERMEN: De eventueel aan te leggen rotonde zal een
snelheids remmende invloed hebben op zowel de Poppestraat als
de Kaaistraat. Het is echter de vraag of de verkeersintensi
teit erdoor zou afnemen. Dat is nergens uit af te leiden. Het
is ook niet zeker dat er automatisch meer verkeer door de
Kaaistraat zal komen als in een Poppestraat een extra ver
keersdrempel zou worden aangelegd. De verkeersintensiteit in
de Poppestraat is veel hoger dan in de Kaaistraat temeer daar
de zijstraten in de Kaaistraat, vooral uit de richting Roos
endaal, veel minder verkeer aanvoeren. Bovendien verwachten
wij problemen met de geluidshinder. Ik verwacht verder dat
wanneer er wel een drempel in de Poppestraat ter hoogte van
de Rozenkransstraat wordt aangelegd en niet ter hoogte van de
Parkstraat dat er dan gespurt gaat worden vanaf de Rozen
kransstraat naar de Vijverstraat. Daar liggen dan ook de
grootste problemen, zeker als men rekening houdt met de
ouderen die daar wonen en het feit dat deze route wordt
gebruikt door de schoolgaande jeugd. Naar onze mening zou
sprake zijn geweest van een meer evenwichtige situatie als
zowel de Kaaistraat als de Poppestraat op twee plaatsen
zouden worden voorzien van verkeersremmende maatregelen in
plaats van op drie respectievelijk één plaats.
De heer BROUWERS: Volgens mij hebben alle kruisingen in de
Poppestraat op zich al een verkeersremmende werking.
De heer ERMEN: Ik stel de heer Brouwers voor om de verkeers
situatie in de Poppestraat eens rustig in ogenschouw te
nemen. De situatie is daar veel gevaarlijker dan in de Kaai
straat
De heer BROUWERS: Ik ken de situatie ter plaatse zeer goed en
de Poppestraat is zeker geen snelheidsstraat.
Wethouder VERPAALEN: Zowel de Poppestraat als de Kaaistraat
hebben een doorgaande functie. Wij hopen dat de doorstroom
functie van de Poppestraat door de komst van de oostelijke
uitvalsweg zal verminderen. Ik stel voor om niet af te wijken
van het voorstel en op 1 maart a.s. deze gehele materie in
het kader van het verkeersplan in de raad te behandelen.
Hierna gaat de raad akkoord met het voorstel.