- 6 - luidsoverlast van het vrachtverkeer toenemen. Wethouder VERPAALEN: Ik ben blij dat de adviezen van de werkgroep verkeer door de raadsleden worden gelezen. De heer Ermen had echter ook eerdere verslagen van de werk groep verkeer moeten doornemen. Daarin is de verkeerssituatie aan de Kaaistraat meerdere malen aan de orde geweest. In de Poppestraat wordt voorlopig alleen een verkeersremmende maatregel voorgesteld ter hoogte van de Rozenkransstraat omdat nog steeds gedacht wordt aan de aanleg van een rotonde bij de kruising Poppestraat/BremstraatWanneer verkeersrem mende maatregelen worden aangebracht bij de kruising Poppe- straat/Parkstraat dan zal de verkeersintensiteit in de Kaai straat toenemen, zeker als daar verdere maatregelen achterwe ge blijven. U weet verder dat GS het bestemmingsplan Lijster besstraat niet wilde goedkeuren als niet tevens de kruising Lijsterbesstraat/Kaaistraat verhoogd zou worden. Vandaar dat wij tot de prioriteitsstelling zijn gekomen zoals in het voorstel staat aangegeven. De heer ERMEN: De eventueel aan te leggen rotonde zal een snelheids remmende invloed hebben op zowel de Poppestraat als de Kaaistraat. Het is echter de vraag of de verkeersintensi teit erdoor zou afnemen. Dat is nergens uit af te leiden. Het is ook niet zeker dat er automatisch meer verkeer door de Kaaistraat zal komen als in een Poppestraat een extra ver keersdrempel zou worden aangelegd. De verkeersintensiteit in de Poppestraat is veel hoger dan in de Kaaistraat temeer daar de zijstraten in de Kaaistraat, vooral uit de richting Roos endaal, veel minder verkeer aanvoeren. Bovendien verwachten wij problemen met de geluidshinder. Ik verwacht verder dat wanneer er wel een drempel in de Poppestraat ter hoogte van de Rozenkransstraat wordt aangelegd en niet ter hoogte van de Parkstraat dat er dan gespurt gaat worden vanaf de Rozen kransstraat naar de Vijverstraat. Daar liggen dan ook de grootste problemen, zeker als men rekening houdt met de ouderen die daar wonen en het feit dat deze route wordt gebruikt door de schoolgaande jeugd. Naar onze mening zou sprake zijn geweest van een meer evenwichtige situatie als zowel de Kaaistraat als de Poppestraat op twee plaatsen zouden worden voorzien van verkeersremmende maatregelen in plaats van op drie respectievelijk één plaats. De heer BROUWERS: Volgens mij hebben alle kruisingen in de Poppestraat op zich al een verkeersremmende werking. De heer ERMEN: Ik stel de heer Brouwers voor om de verkeers situatie in de Poppestraat eens rustig in ogenschouw te nemen. De situatie is daar veel gevaarlijker dan in de Kaai straat De heer BROUWERS: Ik ken de situatie ter plaatse zeer goed en de Poppestraat is zeker geen snelheidsstraat. Wethouder VERPAALEN: Zowel de Poppestraat als de Kaaistraat hebben een doorgaande functie. Wij hopen dat de doorstroom functie van de Poppestraat door de komst van de oostelijke uitvalsweg zal verminderen. Ik stel voor om niet af te wijken van het voorstel en op 1 maart a.s. deze gehele materie in het kader van het verkeersplan in de raad te behandelen. Hierna gaat de raad akkoord met het voorstel.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1994 | | pagina 6