14. Vervanging bomen 15.Aanschaf aanwijs borden 16. Vervangen verkeers borden 17. Herstel riolering 18. Verkeersmaat regelen 1994 Voorstel inzake het voteren van een krediet van f 10.000. voor het vervangen van bomen als gevolg van schade c.q. vandalisme (10e wijziging 1994). De raad gaat akkoord met het voorstel. Voorstel inzake het voteren van een krediet van f 27.000. voor het aanschaffen van aanwijsborden met de tekst "slecht wegdek" (9e wijziging 1994). De raad gaat akkoord met het voorstel. Voorstel inzake het voteren van een krediet van f 30.000. voor het vervangen van verouderde en versleten verkeersborden en wegbebakeningen in het kader van het nieuw R.V.V. (2e fase) (13e wijziging 1994) De raad gaat akkoord met het voorstel. Voorstel inzake het voteren van een krediet van f 560.000.00 voor herstel en vernieuwing van de riolering in de diverse kerkdorpen (12e wijziging 1994). De raad gaat akkoord met het voorstel. Voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet van f 100.000.voor het nemen van de benodigde verkeersmaat regelen in 1994 (19e wijziging 1994). De heer ERMEN: In een verslag van de werkgroep verkeer heb ik gelezen dat de Poppestraat een stroomfunctie heeft ten behoe ve van het gemotoriseerd verkeer en dat daardoor verkeersrem- mende maatregelen bij de kruising Poppestraat/Parkstraat niet wenselijk zijn. In hetzelfde verslag van de werkgroep verkeer staat vermeld dat bij heroverweging het college van oordeel is dat er in de Kaaistraat verkeerdrempels aangelegd moeten worden. "Bij heroverweging" houdt in dat het standpunt is gewijzigd. De reden betrof de absurde snelheden in de Kaai straat. De snelheden van het verkeer zijn naar mijn mening in de Poppestraat even absurd als in de Kaaistraat. Wij zijn dan ook van mening dat een onevenwichtige benadering heeft plaatsgevonden in relatie tot de problematiek in de Poppe straat. Wij vragen u om de voorgestelde verkeersremmende maatregelen bij de kruising Kaaistraat/Rucphensestraat te vervangen door verkeersremmende maatregelen bij de kruising Poppestraat/Parkstraat. De bocht Kaaistraat/Bremstraat is sowieso al snelheidsremmend. Hetzelfde geldt straks voor de drempel bij de Kaaistraat/Rozenkransstraat en voor de drempel bij de Kaaistraat/LijsterbesstraatDit komt neer op drie snelheidsremmende maatregelen kort op elkaar terwijl de ontsluitingsroute van de Kaaistraat van hoog belang is. Bovendien constateren wij dat de kruisingen van de Kaaistraat niet gelijk zijn aan die van de Poppestraat. De verkeersin- stroom van de zijwegen van de Kaaistraat is namelijk zeer beperkt. Hoewel de snelheid in de Kaaistraat geremd zal worden door de te nemen maatregelen, zal daarnaast de ge - 5 -

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1994 | | pagina 5