nemen verkeersmaatregelen. De rotonde bij de Bremstraat/Pop- pestraat heeft bij diverse fracties een hoge prioriteit. Het lijkt mij echter verstandig om eerst de uitkomsten van het verkeersstructuurplan af te wachten. Door middel van de motie wordt het college verzocht te onderzoeken of de realisatie van een rotonde in 1995 haalbaar is. Op zich heb ik daar weinig moeite mee. Het dient echter wel volstrekt duidelijk te zijn dat de prioriteitstelling via het investeringspro gramma zal dienen te geschieden. In het indicatief meerja renprogramma zijn verder een aantal knelpunten niet opgenomen omdat daarvoor geen financiële dekkingsmiddelen aanwezig zijn. Ik denk hierbij aan het fietspad aan de Kozijnenhoek, het wegdek van de Hoeksestraat etc. Met betrekking tot het knelpunt Bremstraat/Poppestraat is eerder al gesproken over verkeersremmende maatregelen. Ter hoogte van de Bremhoef zal een verkeersdrempel worden aangelegd. De ontsluiting van het industrieterrein zal natuurlijk deel uitmaken van het verkeersstructuurplan. Wethouder KONINGS: Het is natuurlijk een ambitieus programma. 45 procent van het jaarlijkse investeringsvolume zal hiertoe dienen te worden ingezet. De kapitaallasten zoals die in het voorstel worden genoemd, zijn inderdaad cumulatief. Normali ter worden voor de vrijvallende kapitaallasten vervangingsin vesteringen gedaan terwijl voor nieuwe investeringen extra dekking verkregen moet worden. In de gemeentebegroting kan precies worden nagegaan hoe de kapitaallasten zijn opgebouwd. De heer THIJSSE: Wij vinden dat de noodzaak van de rotonde moet worden aangetoond door het nog op te stellen verkeers circulatieplan. Pas daarna kan gesproken worden over een eventuele prioriteit. De heer SPRENKELS: Wij steunen de motie niet en wij wachten het verkeerscirculatieplan af. De heer VISSENBERG: Ook wij steunen de motie niet omdat wij van mening zijn dat de prioriteitstelling gebaseerd moet zijn op het verkeersstructuurplan. De heer VAN MIERT: Wij sluiten ons bij de vorige sprekers aan De heer MARIJNISSEN: Ook wij zijn dezelfde mening toegedaan en wij ondersteunen de motie dan ook niet. De heer DE JONG: Wij zien het verkeersstructuurplan met belangstelling tegemoet. Wij vragen echter niet meer dan te bezien of de realisatie van de rotonde in 1995 haalbaar is. Wethouder VERPAALEN: Om alle misverstanden te voorkomen, moet ik u mededelen dat in juni het krediet voor het verkeers structuurplan aan de raad zal worden voorgelegd. Wij verwach ten dat de rapportage tegen het einde van het jaar gereed zal zijn. Verder heb ik begrepen dat de motie niet wordt onder steund. VOORZITTER: Wenst het CDA stemming over de motie?

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1994 | | pagina 49