nemen verkeersmaatregelen. De rotonde bij de Bremstraat/Pop-
pestraat heeft bij diverse fracties een hoge prioriteit. Het
lijkt mij echter verstandig om eerst de uitkomsten van het
verkeersstructuurplan af te wachten. Door middel van de motie
wordt het college verzocht te onderzoeken of de realisatie
van een rotonde in 1995 haalbaar is. Op zich heb ik daar
weinig moeite mee. Het dient echter wel volstrekt duidelijk
te zijn dat de prioriteitstelling via het investeringspro
gramma zal dienen te geschieden. In het indicatief meerja
renprogramma zijn verder een aantal knelpunten niet opgenomen
omdat daarvoor geen financiële dekkingsmiddelen aanwezig
zijn. Ik denk hierbij aan het fietspad aan de Kozijnenhoek,
het wegdek van de Hoeksestraat etc. Met betrekking tot het
knelpunt Bremstraat/Poppestraat is eerder al gesproken over
verkeersremmende maatregelen. Ter hoogte van de Bremhoef zal
een verkeersdrempel worden aangelegd.
De ontsluiting van het industrieterrein zal natuurlijk deel
uitmaken van het verkeersstructuurplan.
Wethouder KONINGS: Het is natuurlijk een ambitieus programma.
45 procent van het jaarlijkse investeringsvolume zal hiertoe
dienen te worden ingezet. De kapitaallasten zoals die in het
voorstel worden genoemd, zijn inderdaad cumulatief. Normali
ter worden voor de vrijvallende kapitaallasten vervangingsin
vesteringen gedaan terwijl voor nieuwe investeringen extra
dekking verkregen moet worden. In de gemeentebegroting kan
precies worden nagegaan hoe de kapitaallasten zijn opgebouwd.
De heer THIJSSE: Wij vinden dat de noodzaak van de rotonde
moet worden aangetoond door het nog op te stellen verkeers
circulatieplan. Pas daarna kan gesproken worden over een
eventuele prioriteit.
De heer SPRENKELS: Wij steunen de motie niet en wij wachten
het verkeerscirculatieplan af.
De heer VISSENBERG: Ook wij steunen de motie niet omdat wij
van mening zijn dat de prioriteitstelling gebaseerd moet zijn
op het verkeersstructuurplan.
De heer VAN MIERT: Wij sluiten ons bij de vorige sprekers
aan
De heer MARIJNISSEN: Ook wij zijn dezelfde mening toegedaan
en wij ondersteunen de motie dan ook niet.
De heer DE JONG: Wij zien het verkeersstructuurplan met
belangstelling tegemoet. Wij vragen echter niet meer dan te
bezien of de realisatie van de rotonde in 1995 haalbaar is.
Wethouder VERPAALEN: Om alle misverstanden te voorkomen, moet
ik u mededelen dat in juni het krediet voor het verkeers
structuurplan aan de raad zal worden voorgelegd. Wij verwach
ten dat de rapportage tegen het einde van het jaar gereed zal
zijn. Verder heb ik begrepen dat de motie niet wordt onder
steund.
VOORZITTER: Wenst het CDA stemming over de motie?