- 6 -
Verder hebben wij reeds bij de algemene beschouwingen aan
dacht gevraagd voor de ontsluiting van het industrieterrein.
Wij hebben u gevraagd de mogelijkheid van een rechtstreekse
verbinding tussen de Helakkerstraat en de Bernhardstraat te
onderzoeken. Deze mogelijkheid zou worden meegenomen in het
op te stellen verkeerscirculatieplan.
De heer VAN MIERT: Ook wij vinden het een zeer goed en gede
gen plan. Naast het knelpunt Bremstraat/Poppestraat bestaan
er in onze gemeente meerdere knelpunten. Wij zullen pas op de
prioriteiten ingaan bij de behandeling van de investeringsno
ta
De heer VISSENBERG: Wij gaan akkoord met de inhoud van het
plan maar de prioriteitsstelling zal van geval tot geval
dienen te worden bezien. De rotonde maakt daar deel van uit
evenals vele andere knelpunten.
De heer SPRENKELS: Wij gaan akkoord met het voorstel. Wel
willen wij u nogmaals onze bezorgdheid kenbaar maken over de
financiële haalbaarheid van het uitvoeringstempoBij de
begrotingsbehandeling komen wij daar zeker op terug.
De heer THIJSSE: Wanneer men het voorstel en het programma
doorleest dan lijkt het alsof deze investeringen maar
160.000,per jaar kosten. In werkelijkheid werken deze
jaarlijkse lasten cumulatief door. Wij gaan ervan uit dat u
heeft bedoeld dat jaarlijks het zojuist genoemde bedrag extra
zal moeten worden vrijgemaakt. Wij nemen tevens aan dat de
dekking van deze lasten gerealiseerd wordt via de vrijkomende
financiële middelen als gevolg van het vrijvallen van diverse
oudere kapitaallasten. Wij zouden in het vervolg graag zien
dat u de betreffende voorstellen op deze wijze toelicht.
VOORZITTER: Door de heren Ermen, de Jong en Antonissen is de
volgende motie ingediend: "De gemeenteraad van de gemeente
Rucphen in vergadering bijeen op 26 april 1994, overwegende
dat in het belang van de verkeersveiligheid bij het binnen
rijden van St. Willebrord en de ontsluiting van de Kaai-
straat, Bremstraat en Poppestraat de aanleg van een rotonde
aldaar prioriteit heeft, spreekt uit dat door het college van
burgemeester en wethouders wordt onderzocht of realisatie in
1995 haalbaar is en gaat over tot de orde van de dag." De
motie is voldoende ondertekend en maakt deel uit van de
beraadslagingen.
Wethouder VERPAALEN: Diverse fracties hebben hun wensen reeds
kenbaar gemaakt tijdens de commissievergaderingen. Wij spre
ken hier inderdaad over een indicatief meerjarenprogramma. De
jaarlijkse afweging zal geschieden door middel van de vast
stelling van het investeringsprogramma van het betreffende
jaar. De prioriteitstelling van het indicatief meerjarenpro
gramma voor 1995 zal dit najaar aan de orde komen. Wij zijn
verder volop bezig met de voorbereidingen voor de opstelling
van het verkeersstructuurplan. Ik zeg u toe dat het krediet
met betrekking tot het verkeersstructuurplan uiterlijk in
juni aan uw raad zal worden aangeboden. Het zojuist genoemde
plan dient echter geen kapstok te worden waaraan alle ver
keersproblematiek wordt opgehangen. Daarentegen dienen wij
ook geen besluiten te nemen voordat wij de nodige duidelijk
heid hebben verkregen omtrent een aantal in de toekomst te