- 9 -
aantal zaken vooraf worden geregeld zoals de keuze van mate
rialen, financiële draagkracht van het bedrijf, ervaring e.d.
Wij stellen u derhalve voor over te gaan tot openbare aanbe-'
steding met voorafgaande selectie.
De heer THIJSSE: Wij blijven grote moeite houden met de wijze
van aanbesteding. Daar wij de werkzaamheden niet willen
vertragen, gaan wij toch akkoord met de kredietvoteringIn
het vervolg zullen wij blijven aandringen op openbare aanbe
steding omdat dit grote financiële voordelen biedt.
De heer VISSENBERG: Het verbaast ons dat het CDA voorstander
is van openbare aanbesteding. In het verleden kregen wij bij
de aanbesteding van grote werken namelijk geen steun. Wij
willen de uitvoering van de werkzaamheden echter niet vertra
gen en wij gaan derhalve akkoord met het voorstel.
De heer VAN MIERT gaat volledig akkoord met het voorstel.
Wethouder VERPAALEN: De aanbestedingsnota gebruiken wij als
grondslag. Een onderhandse aanbesteding met enkelvoudige
uitnodiging brengt de minste risico's met zich mee. Qua
aanbestedingskosten is het de goedkoopste vorm. Het is boven
dien de kortste procedure en de kans op een goede uitvoering
is relatief groot. De kans op een minder goede uitvoering is
bij openbare aanbesteding groter. Aangezien gewerkt wordt met
standaard raw-bestekken is de invloed op materiaalkeuze
gering. Onze gemeente heeft niet vaak te maken met de aanbe
steding van werken van deze grootte. In die gevallen dienen
wij te kiezen voor weinig risico's en een goede kwaliteit en
prijsstelling. Daarom hebben wij gekozen voor een onderhandse
aanbesteding met uitnodiging van meerdere aannemers.
De heer THIJSSE: Ook bij openbare aanbestedingen kan men
eisen stellen ten aanzien van het materiaal en worden de
werken uitgevoerd volgens de raw-bepalingen.
De heer BROUWERS deelt mede dat in het verleden lering is
getrokken uit de nadelige gevolgen van een openbare aanbeste
ding.
De heer ERMEN: Wij hebben bij verschillende grote werken
gepleit voor een goede afweging tussen de diverse aanbeste-
dingsvormen. Deze afweging heeft een grondslag gekregen in de
aanbestedingsnota gemeente Rucphen. Ook bij de onderhandse
aanbesteding van de O.L. Vrouwestraat hebben wij kritische
aantekeningen gemaakt. Omwille van de tijdsdruk zijn wij
destijds toch akkoord gegaan. De tijdsdruk is niet aan de
orde bij het voorliggende voorstel. De voordelen van een
onderhandse aanbesteding zijn bekend maar ook de openbare
aanbesteding kan tot goede resultaten leiden. Uw argumenten
zijn niet overtuigend genoeg.
Wethouder VERPAALEN: Voor een opsomming van de verschillende voor-
en nadelen van de verschillende aanbestedingsvormen, verwijs
ik u naar de aanbestedingsnota. De landelijke cijfers geven
aan dat in het kader van civiel-technische werken slechts 25
procent via openbare aanbesteding en 75 procent onderhands
wordt gegund. Van die 25 procent is openbare aanbesteding
voor een deel verplicht op grond van de Europese regelgeving.
Wij wijken als gemeente Rucphen niet af van de landelijke
cijfers, bovendien hebben wij in het verleden minder positie
ve ervaringen opgedaan met een openbare aanbesteding