- 9 - aantal zaken vooraf worden geregeld zoals de keuze van mate rialen, financiële draagkracht van het bedrijf, ervaring e.d. Wij stellen u derhalve voor over te gaan tot openbare aanbe-' steding met voorafgaande selectie. De heer THIJSSE: Wij blijven grote moeite houden met de wijze van aanbesteding. Daar wij de werkzaamheden niet willen vertragen, gaan wij toch akkoord met de kredietvoteringIn het vervolg zullen wij blijven aandringen op openbare aanbe steding omdat dit grote financiële voordelen biedt. De heer VISSENBERG: Het verbaast ons dat het CDA voorstander is van openbare aanbesteding. In het verleden kregen wij bij de aanbesteding van grote werken namelijk geen steun. Wij willen de uitvoering van de werkzaamheden echter niet vertra gen en wij gaan derhalve akkoord met het voorstel. De heer VAN MIERT gaat volledig akkoord met het voorstel. Wethouder VERPAALEN: De aanbestedingsnota gebruiken wij als grondslag. Een onderhandse aanbesteding met enkelvoudige uitnodiging brengt de minste risico's met zich mee. Qua aanbestedingskosten is het de goedkoopste vorm. Het is boven dien de kortste procedure en de kans op een goede uitvoering is relatief groot. De kans op een minder goede uitvoering is bij openbare aanbesteding groter. Aangezien gewerkt wordt met standaard raw-bestekken is de invloed op materiaalkeuze gering. Onze gemeente heeft niet vaak te maken met de aanbe steding van werken van deze grootte. In die gevallen dienen wij te kiezen voor weinig risico's en een goede kwaliteit en prijsstelling. Daarom hebben wij gekozen voor een onderhandse aanbesteding met uitnodiging van meerdere aannemers. De heer THIJSSE: Ook bij openbare aanbestedingen kan men eisen stellen ten aanzien van het materiaal en worden de werken uitgevoerd volgens de raw-bepalingen. De heer BROUWERS deelt mede dat in het verleden lering is getrokken uit de nadelige gevolgen van een openbare aanbeste ding. De heer ERMEN: Wij hebben bij verschillende grote werken gepleit voor een goede afweging tussen de diverse aanbeste- dingsvormen. Deze afweging heeft een grondslag gekregen in de aanbestedingsnota gemeente Rucphen. Ook bij de onderhandse aanbesteding van de O.L. Vrouwestraat hebben wij kritische aantekeningen gemaakt. Omwille van de tijdsdruk zijn wij destijds toch akkoord gegaan. De tijdsdruk is niet aan de orde bij het voorliggende voorstel. De voordelen van een onderhandse aanbesteding zijn bekend maar ook de openbare aanbesteding kan tot goede resultaten leiden. Uw argumenten zijn niet overtuigend genoeg. Wethouder VERPAALEN: Voor een opsomming van de verschillende voor- en nadelen van de verschillende aanbestedingsvormen, verwijs ik u naar de aanbestedingsnota. De landelijke cijfers geven aan dat in het kader van civiel-technische werken slechts 25 procent via openbare aanbesteding en 75 procent onderhands wordt gegund. Van die 25 procent is openbare aanbesteding voor een deel verplicht op grond van de Europese regelgeving. Wij wijken als gemeente Rucphen niet af van de landelijke cijfers, bovendien hebben wij in het verleden minder positie ve ervaringen opgedaan met een openbare aanbesteding

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1994 | | pagina 302