- 21 - De bouwers krijgen inderdaad voorlichting omtrent bouwafval, kca e.d. In het kader van het convenant kca in de bouw wordt ook daadwerkelijk op de bouwplaats gecontroleerd. Dit valt verder ook weer binnen het milieu-uitvoeringsprogramma. Ook bij het afgeven van sloopvergunningen wordt gewezen op de wijze waarop men met het bouwafval dient om te gaan. Wethouder KONINGS: Wij doen er alles aan om in het kader van de automatisering alle pakketten op elkaar te laten aanslui ten. In bijna alle gevallen zijn de diverse systemen koppel- baar. Alleen voor het financiële systeem dienden in het kader van de nieuwe comptabiliteitsvoorschriften de zaken handmatig te worden opgevangen. Het blijkt dat de aanvragen ingevolge de WVG landelijk ach terblijven bij de prognoses. Het blijkt echter dat het ach terblijven van de aanvragen in onze gemeente nog vrij gering is in vergelijking met de andere gemeenten uit de regio. Toch zullen wij de uitvoering van de WVG in het voorjaar van 1995 evalueren. Het GOW, de gezinszorg en het gehandicaptenplat form zullen hierbij worden betrokken. Het rapport van de Socialistische Partij belicht slechts één kant van de zaak, namelijk het voorzieningenniveau. De adviezen van ggd en gmd worden in de meeste gevallen gevolgd. Ook bij eventuele bezwaren dient de advisering goed onderbouwd zijn. In de laatste commissievergadering is uitvoerig gesproken over de vrijlatingsbepalingen abw. De toepassing van de vrijlatingsbepalingen is een bevoegdheid van het college. Wanneer de herinrichting van de abw eind 1995 zal zijn afge rond, dan dienen wij in een verordening de vrijlatingsbepa lingen en het beleid dienaangaande op te nemen en voor te leggen aan de gemeenteraad. De herwaarderingskosten voor de onroerende zaakbelasting zijn reëel geraamd. De kosten zijn hoger dan de vorige keer omdat de kwaliteitseisen voor de nieuwe taxaties hoger liggen. Er dient een veel uitgebreider referentienet te komen. Hiervan zullen ook de waterschappen en het rijk gebruik gaan maken. De kosten voor de herwaardering worden verdeeld over de gemeenten, het rijk en de waterschappen (respectievelijk 40, 30 en 30 procent). Uitgaande van een hogere economische waarde bij een gelijkblijvende belastingsom houdt in dat een lager tarief gehanteerd zal worden. Wij kunnen niet spreken over een dekkingspercentage van de ozb. Wij kunnen hoogstens spreken over de economische waarde in totaliteit in verhou ding tot de belastingopbrengst. Bij de herverdeling van het gemeentefonds is gekeken naar de uitgaven van een gemeente en daarnaast is gekeken naar de gemiddelde onroerende zaakbelas ting in het land. Men gaat er hierbij vanuit dat de economi sche waarde in plattelandsgemeenten lager is dan in de rand stad. Op basis van een bepaald referentiejaar is voor Rucphen een bepaalde onroerende zaak-norm vastgesteld. Indien bij de landelijke herwaardering een hogere economische waarde naar voren komt dan heeft dat verder geen gevolgen voor de herver deling van het gemeentefonds. De plaatsing van banenpoolers blijft achter. Momenteel zijn slechts 18 van de 24 plaatsen opgevuld. Dit heeft te maken met de geschiktheid van de banenpoolers. Ik heb derhalve

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1994 | | pagina 287