- 20 -
trachten de uitvoering van het fietspad aan de Kozijnenhoek
in 1996 gestalte te geven.
Het is natuurlijk heel mooi om een aantal projecten uit te
voeren met de verkregen gelden van verkoop cai. De cai zal
dan wel verkocht moeten worden en de gelden dienen voldoende
te zijn om de projecten uit te voeren. Wij zijn voornemens
bij de provincie een ontheffing aan te vragen om in fasen het
fietspad in de Rucphense bossen via de post onderhoud wegen
te asfalteren. Wij zullen u hiervan op de hoogte houden.
Wij zullen al uw suggesties met betrekking tot ontsluiting
industrieterrein, omleiding Rucphen e.d. betrekken bij het
verkeersstructuurplan. Wij dienen echter wel te bedenken dat
indien uit het verkeersstructuurplan zou blijken dat een
omleiding om Rucphen of enig ander dorp noodzakelijk zou
zijn, de omleiding zeker nog niet voor het jaar 2000 gereali
seerd zal zijn.
De planningen voor de u toegezegde beheersplannen zijn voor
alsnog haalbaar.
Wij zullen de gedane suggesties betreffende de beheersvorm
van de heemtuin aan het bestuur van het Werkvoorzieningsschap
voorleggen.
Ik verwacht dat wij op korte termijn de inventarisatie be
treffende de aanleg van drukriolering in het buitengebied aan
de commissie kunnen presenteren. Wij hebben hier ook afspra
ken over gemaakt met de diverse NCB's.
De ophaalfrequentie van de groenkar is in het voorjaar terug
gebracht tot tweemaal per jaar. Het lijkt mij verstandig om
de frequentie nog niet te wijzigen en ook hiervoor de nota
afvalverwijdering af te wachten.
De problematiek betreffende het parkeren van vrachtwagens is
voldoende bekend. Wij beschikken momenteel echter niet over
een geschikte lokatie. Ook dit probleem wordt binnen het
verkeersstructuurplan aan de orde gesteld.
Renovaties van oude wijken behoeven niet alleen via het
investeringsprogramma te geschieden. In de Kade te Rucphen
heeft ook naast het onderhoud een complete renovatie plaats
gevonden. Dat is ook in andere straten mogelijk.
Het terugsnoeien van beplanting tot 70 cm is voldoende voor
het autoverkeer. Indien men verder dient terug te snoeien tot
50 cm dan kan dat schade opleveren voor de beplanting.
Wij hebben weieens overwogen om een waarborgsom in te voeren
indien gebouwd wordt aan bestaande straten. Het probleem is
echter wel dat in geval van schade juridisch aangetoond moet
worden dat de schade te wijten is aan de betreffende bouwer.
Indien wij kunnen bewijzen dat de schade door de particulier
is veroorzaakt dan zullen wij de schade verhalen. Indien wij
geen bewijzen hebben, dan is de rekening voor de gemeente.
De prioriteitsstelling, voor de projecten die wij voor de
bodemsanering hebben aangemeld, is een zaak voor de provin
cie
Wij hebben de ervaring dat de bloembakken prima dienst doen
als verkeersremmer. De meningen kunnen daarover verschillen.
Wij dienen bij herinrichtingen rekening te houden met het
gegeven dat de politie in voorkomende gevallen op kan treden
tegen foutparkeerders