- 19 -
dit in januari toetsen aan de uitkomsten van het verkeers-
structuurplan. Indien de plannen overeenstemmen, dan zal
verdere uitwerking plaatsvinden. Momenteel is niet precies
duidelijk hoeveel de rotonde zal gaan kosten. Daarvoor zijn
immers een definitief bestek en kostenraming nodig.
Gezien de opzet van de Gagelrijzen achten wij verkeersremmen
de maatregelen in de Zwartenburg momenteel nog niet aan de
orde. De proeven met verkeersremmende maatregelen in de
Noordsingel zijn niet direct vergelijkbaar met de situatie in
de Zwartenburg. Wij zullen eerst de uitkomst van het ver
keerscirculatieplan moeten afwachten.
Dit jaar zal het straatmeubilair aan de 0L.Vrouwestraat
verder worden aangepast. Ik zal nagaan of de bloembakken op
de juiste plaats staan.
U vraagt weer naar een nader onderzoek inzake de mogelijke
invoering van tariefdifferentiatie afvalstoffenheffing. Wij
hebben onlangs een rapport ontvangen van een dergelijke proef
in de gemeente Oostzaan. Geïnteresseerden kunnen hiervan
kennis nemen bij de sector Gemeentewerken. Wij zullen het
rapport tevens bij de ingekomen stukken voor de commissie
openbare werken en milieu leggen. Wij kunnen gebruik maken
van deze uitkomsten. Daar komt bij dat vanuit het Streekge-
west erop is aangedrongen als gemeente in dezen geen indivi
duele stappen te ondernemen. De tariefdifferentiatie zal in
regionaal verband worden onderzocht. Het gaat niet alleen om
een rechtvaardige heffing in de vorm van "de vervuiler be
taalt", maar het gaat tevens om vermindering van het afval-
aanbod.
De beantwoording van de vragen betreffende de duobakken
dienen inderdaad niet als een evaluatie gezien te worden. In
de loop van 1995 zal de nota afvalverwijdering worden her
zien. Hierin zal naast de tariefdifferentiatie eveneens een
evaluatie van de duobakken aan de orde komen.
Het is u bekend dat het onderhoud aan de Hoeksestraat in
feite "water naar de zee dragen" was. Een rigoureuze recon
structie is derhalve noodzakelijk. Daarnaast is het prakti
scher en voordeliger om tegelijkertijd met de reconstructie
een fietspad aan te leggen dan om dat los van elkaar te doen.
Vandaar dat aan het fietspad aan de Hoeksestraat een hogere
prioriteit is gegeven dan aan het fietspad aan de Kozijnen-
hoek. Het is bovendien van belang te weten dat bij de recon
structie van de Hoeksestraat tevens het kruispunt Hoekse
straat/Achtmaalsebaan betrokken wordt. Dit kruispunt is door
het POV, het Provinciaal Overlegorgaan Verkeersveiligheid,
als enige echt verkeersonveilig punt binnen onze gemeente
aangewezen, het is een zogenaamde "black spot". In de loop
van dit jaar werden wij door de provincie benaderd of wij
voor deze "black spot" in aanmerking wensten te komen voor
een gratis onderzoek inzake de aanpak van verkeersongevallen
concentraties. Voor 15 augustus dienden wij de aanpak van de
kruising Hoeksestraat/Achtmaalsebaan derhalve aan te melden.
Om bepaalde extra voorzieningen inzake de verkeersveiligheid
van het kruispunt gesubsidieerd te krijgen, dienen wij dus
een totale aanpak van de Hoeksestraat in 1995 te realiseren.
Wij