- 19 - dit in januari toetsen aan de uitkomsten van het verkeers- structuurplan. Indien de plannen overeenstemmen, dan zal verdere uitwerking plaatsvinden. Momenteel is niet precies duidelijk hoeveel de rotonde zal gaan kosten. Daarvoor zijn immers een definitief bestek en kostenraming nodig. Gezien de opzet van de Gagelrijzen achten wij verkeersremmen de maatregelen in de Zwartenburg momenteel nog niet aan de orde. De proeven met verkeersremmende maatregelen in de Noordsingel zijn niet direct vergelijkbaar met de situatie in de Zwartenburg. Wij zullen eerst de uitkomst van het ver keerscirculatieplan moeten afwachten. Dit jaar zal het straatmeubilair aan de 0L.Vrouwestraat verder worden aangepast. Ik zal nagaan of de bloembakken op de juiste plaats staan. U vraagt weer naar een nader onderzoek inzake de mogelijke invoering van tariefdifferentiatie afvalstoffenheffing. Wij hebben onlangs een rapport ontvangen van een dergelijke proef in de gemeente Oostzaan. Geïnteresseerden kunnen hiervan kennis nemen bij de sector Gemeentewerken. Wij zullen het rapport tevens bij de ingekomen stukken voor de commissie openbare werken en milieu leggen. Wij kunnen gebruik maken van deze uitkomsten. Daar komt bij dat vanuit het Streekge- west erop is aangedrongen als gemeente in dezen geen indivi duele stappen te ondernemen. De tariefdifferentiatie zal in regionaal verband worden onderzocht. Het gaat niet alleen om een rechtvaardige heffing in de vorm van "de vervuiler be taalt", maar het gaat tevens om vermindering van het afval- aanbod. De beantwoording van de vragen betreffende de duobakken dienen inderdaad niet als een evaluatie gezien te worden. In de loop van 1995 zal de nota afvalverwijdering worden her zien. Hierin zal naast de tariefdifferentiatie eveneens een evaluatie van de duobakken aan de orde komen. Het is u bekend dat het onderhoud aan de Hoeksestraat in feite "water naar de zee dragen" was. Een rigoureuze recon structie is derhalve noodzakelijk. Daarnaast is het prakti scher en voordeliger om tegelijkertijd met de reconstructie een fietspad aan te leggen dan om dat los van elkaar te doen. Vandaar dat aan het fietspad aan de Hoeksestraat een hogere prioriteit is gegeven dan aan het fietspad aan de Kozijnen- hoek. Het is bovendien van belang te weten dat bij de recon structie van de Hoeksestraat tevens het kruispunt Hoekse straat/Achtmaalsebaan betrokken wordt. Dit kruispunt is door het POV, het Provinciaal Overlegorgaan Verkeersveiligheid, als enige echt verkeersonveilig punt binnen onze gemeente aangewezen, het is een zogenaamde "black spot". In de loop van dit jaar werden wij door de provincie benaderd of wij voor deze "black spot" in aanmerking wensten te komen voor een gratis onderzoek inzake de aanpak van verkeersongevallen concentraties. Voor 15 augustus dienden wij de aanpak van de kruising Hoeksestraat/Achtmaalsebaan derhalve aan te melden. Om bepaalde extra voorzieningen inzake de verkeersveiligheid van het kruispunt gesubsidieerd te krijgen, dienen wij dus een totale aanpak van de Hoeksestraat in 1995 te realiseren. Wij

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1994 | | pagina 285