- 49 - 5Verkeersveiligheid Hierbij worden na verwerking van de objectieve en subjectieve gegevens de problemen op dit vlak bloot gelegd. Tevens wordt aangegeven hoe door maatregelen ten aanzien van de auto -en fietsstructuur en op wegvakniveu (aanpassingen van de vormge ving) op dit terrein bepaalde oplossingen kunnen worden bereikt 6Geluidhinder Als afsluiting van de rapportage wordt een kostenoverzicht en een uitvoerings -en prioriteitenschema opgesteld. De werk groep Verkeer, de commissie Openbare Werken en Milieu en uiteraard ook Uw raad zullen in de gelegenheid gesteld worden hierover een oordeel te vellen. Uw stem zal hierbij vanzelf sprekend doorslaggevend zijn. Zolang het verkeersstructuur -en verkeersveiligheidsplan niet is afgerond zullen wij vast houden aan de uitgangspunten die wij al geruime tijd hanteren: bij de totstandkoming van nieuwe bestemmingsplannen bezien of snelheidsremmende maatregelen wenselijk/ noodzakelijk zijn; het al dan niet treffen van snelheidsremmende maatregelen betrekken in eventuele renovatieplannen voor de oude wij ken. De aanpak van de oude wijken heeft hierbij voorrang; in beginsel geen verkeersdrempels op wegen buiten de be bouwde kommen. Daarnaast voelen wij er niet voor om vooruitlopend op het verkeersstructuur -en verkeersveiligheidsplan op bepaalde plaatsen al dan niet tijdelijk ingrijpende maatregelen te nemen. Dit betekent eveneens dat ten aanzien van wezenlijke zaken - zoals het reeds in voorbereiding zijnde plan voor de aanleg van een rotonde op de kruising Bremstraat - Poppe- straat - pas na de afronding van het verkeersstructuur -en verkeersveiligheidsplan eventueel ter hand genomen zullen worden. Ter afsluiting plaatsen wij nog een kanttekening bij de opmerking dat de in onze gemeente geplaatste bloembakken gevaarlijk zouden zijn en dat bij het treffen van maatregelen zonder meer voor verkeersdrempels gekozen dient te worden. De bewuste bloembakken zijn destijds als proef in de Brem straat en de Rucphensestraat te St. Willebrord geplaatst. Zowel de bewoners van deze straten, de politie als wij hebben goede ervaringen met deze proef en de aanduiding verkeersge- vaarlijk vinden wij dan ook niet stroken met de realiteit. Daarnaast is de plaatselijke situatie bepalend voor beant woording van de vraag welke maatregel het meest geschikt is. De verkeersdrempel is zeker niet de oplossing voor elke situatie; soms verdienen asverschuivingen e.d. de voorkeur.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1994 | | pagina 232