- 49 -
5Verkeersveiligheid
Hierbij worden na verwerking van de objectieve en subjectieve
gegevens de problemen op dit vlak bloot gelegd. Tevens wordt
aangegeven hoe door maatregelen ten aanzien van de auto -en
fietsstructuur en op wegvakniveu (aanpassingen van de vormge
ving) op dit terrein bepaalde oplossingen kunnen worden
bereikt
6Geluidhinder
Als afsluiting van de rapportage wordt een kostenoverzicht en
een uitvoerings -en prioriteitenschema opgesteld. De werk
groep Verkeer, de commissie Openbare Werken en Milieu en
uiteraard ook Uw raad zullen in de gelegenheid gesteld worden
hierover een oordeel te vellen. Uw stem zal hierbij vanzelf
sprekend doorslaggevend zijn.
Zolang het verkeersstructuur -en verkeersveiligheidsplan niet
is afgerond zullen wij vast houden aan de uitgangspunten die
wij al geruime tijd hanteren:
bij de totstandkoming van nieuwe bestemmingsplannen bezien
of snelheidsremmende maatregelen wenselijk/ noodzakelijk
zijn;
het al dan niet treffen van snelheidsremmende maatregelen
betrekken in eventuele renovatieplannen voor de oude wij
ken. De aanpak van de oude wijken heeft hierbij voorrang;
in beginsel geen verkeersdrempels op wegen buiten de be
bouwde kommen.
Daarnaast voelen wij er niet voor om vooruitlopend op het
verkeersstructuur -en verkeersveiligheidsplan op bepaalde
plaatsen al dan niet tijdelijk ingrijpende maatregelen te
nemen. Dit betekent eveneens dat ten aanzien van wezenlijke
zaken - zoals het reeds in voorbereiding zijnde plan voor de
aanleg van een rotonde op de kruising Bremstraat - Poppe-
straat - pas na de afronding van het verkeersstructuur -en
verkeersveiligheidsplan eventueel ter hand genomen zullen
worden.
Ter afsluiting plaatsen wij nog een kanttekening bij de
opmerking dat de in onze gemeente geplaatste bloembakken
gevaarlijk zouden zijn en dat bij het treffen van maatregelen
zonder meer voor verkeersdrempels gekozen dient te worden.
De bewuste bloembakken zijn destijds als proef in de Brem
straat en de Rucphensestraat te St. Willebrord geplaatst.
Zowel de bewoners van deze straten, de politie als wij hebben
goede ervaringen met deze proef en de aanduiding verkeersge-
vaarlijk vinden wij dan ook niet stroken met de realiteit.
Daarnaast is de plaatselijke situatie bepalend voor beant
woording van de vraag welke maatregel het meest geschikt is.
De verkeersdrempel is zeker niet de oplossing voor elke
situatie; soms verdienen asverschuivingen e.d. de voorkeur.