- 48 -
HOOFDFUNCTIE 2. VERKEER. VERVOER EN WATERSTAAT
Vraag gesteld ONDERWERP: Het verkeersstructuur- en verkeersveiligheidsplan
door: en aanverwante zaken
ANTWOORD:
WD/CDA/RVP/VL/
D66PvdA/ Voor vrijwel alle vragen/ suggesties op het vlak van Verkeer
en Vervoer kan het in voorbereiding zijnde verkeersstructuur—
en verkeersveiligheidsplan als kapstok fungeren.
Hierna zullen wij dan ook wat algemene informatie omtrent het
verkeersstructuur -en verkeersveiligheidsplan verstrekken.
Waar de vraagstelling daartoe noodzaakt zal verder in detail
getreden worden.
In week 32 van 1994 heeft de Grontmij een aanvang gemaakt met
het opstellen van het verkeersstructuur -en verkeersveilig
heidsplan. Naar verwachting zal het afgerond produkt in
januari 1995 aan U gepresenteerd kunnen worden. Vrij recent
heeft het eerste overleg plaatsgevonden en alles loopt nog
volgens schema.
In het verkeersstructuur -en verkeersveiligheidsplan staan de
volgende thema's centraal.
1Autoverkeer
Naast wegen met een verkeersfunctie, die nodig zijn om het
verkeer af te wikkelen, worden de potenties aangegeven voor
het creëren van verblijfsgebieden (b.v. 30 km/h-gebieden)
Het doel is een wegenstructuur te definiëren, waarbij er zo
min mogelijk hinder wordt ondervonden van doorgaand verkeer,
dat eigenlijk via het regionale en/of nationale wegennet
afgewikkeld zou moeten worden.
Met name het weren van het vrachtverkeer uit de kernen, de
ontsluiting van "De Nijverhei" en de snelheid op de doorgaan
de routes zijn zaken die in dit kader nader uitgewerkt wor
den.
Hoewel wij een rondweg om Rucphen - vanwege financiële rede
nen, milieuproblematiek, grondverwerving e.d. - nauwelijks
als reële optie kunnen bestempelen, zijn wij toch bereid aan
de Grontmij te verzoeken ten aanzien hiervan een globale
kostenopzet te maken.
2Fietsverkeer
Hier staat de kwantiteit en kwaliteit van een fietsnetwerk
centraal. Wij kunnen dit onderdeel als fietspadenplan betite
len waarin ongetwijfeld aandacht geschonken zal worden aan de
bereikbaarheid van scholen/ sportvoorzieningen (Kozijnenhoek)
etc
3Openbaar Vervoer
4Parkeren