- 17 - van het grootste gedeelte van de gronden die in het uitbrei dingsgebied gelegen zijn. Inmiddels zijn ook de onderhande lingen opgestart met een andere grondeigenaar in het betref fende gebied. Indien ook deze onderhandelingen met gunstig gevolg zullen zijn afgerond, kan een begin gemaakt worden met het bouwrijp maken van de uitbreiding van het bedrijventer rein. Planologisch zijn voor wat deze uitbreiding betreft geen grote problemen meer te verwachten, aangezien voor het grootste gedeelte sprake is van een onherroepelijk bestem mingsplan, terwijl, zoals hiervoor reeds gesteld, over de afwijkingen van dit plan reeds een principe-akkoord met de provincie bestaat. Het klopt dat voor het bouwrijp maken van dit terrein in de begroting geen specifieke post is opgeno men, omdat een en ander ten laste zal komen van het grondbe drijf. ONDERWERP: Gemeentelijke en regionale economische ontwikke ling ANTWOORD: PvdA In regionaal verband neemt de gemeente Rucphen (samen met 4 andere gemeenten) als aandeelhoudster deel in de N.V. Rewin; tussen deze N.V. en de N.V. RWI, werkzaam in de regio Breda bestaat een nauw samenwerkingsverband. Deze N.V.'s behartigen de promotie en acquisitie voor het gehele streekgewestDaarnaast richt deze zich op een aantal concrete projecten. Van een en ander wordt regelmatig verslag gedaan via de Commissie Bestuurlijke Zaken. Ook binnen het streekgewest is er zorg voor de regionale economische ontwikkeling. Het streekgewest coördineert in overeenstemming met de gemeenten de belangen op het terrein van de regionale sociaal-economische ontwikkeling. Onlangs heeft het streekgewest het rapport gepubliceerd "Ondernemers over Westelijk Noord-Brabant als vestigingsregio", terwijl een Economisch Actieplan West-Brabant in voorbereiding is. Binnengemeentelijk kunnen een aantal taken worden onderschei den. Zonder de pretentie volledig te zijn, kunnen worden genoemd: a. de gemeente als voorwaardenschepster (zorg voor bedrij venterrein, verkeersinfrastructuur, communicatie met het bedrijfsleven, initiatieven ter bevordering van de werkge legenheid, een bedrijfsvriendelijke benadering bij de - coördinatie van- vergunningverlening) b. de gemeente als werkgeefster (arbeidsvoorwaardenbeleid, tewerkstelling van WVS-ers, JWG-ers, banenpoolers enz.); c. gemeente als opdrachtgeefster (zie investeringsprogramma); d. de gemeente als welzijnsbezorgster (cursussen en werkpro jecten voor werklozen).

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1994 | | pagina 200