- 13 -
Het integrale veiligheidsplan van de politie is er op gericht
om een groot aantal instanties en personen te betrekken bij
de aanpak en voorkoming en beperking van criminaliteit. De
gemeente vormt voor de politie in de meeste gevallen één van
de eerste aanspreekpunten, waarbij derhalve kan worden ge
steld dat de gemeentelijke invloed van grote betekenis is.
Voorbeelden van medewerking aan het dat plan is bijv. de
onlangs ingestelde werkgroep Verslavingszorg, waarin naast
politie en de gemeente ook andere instanties plaatshebben.
ONDERWERP: Bestuurlijke preventie
ANTWOORD:
CDA/WD/VL/PvdA/D66 In 1991 werd de werkgroep Bestuurlijke Preventie ingesteld,
met als doel om projecten van beperkte omvang op te zetten,
waarmee de bestrijding van criminaliteit gediend is. In deze
werkgroep bevinden zich vertegenwoordigers van de gemeenten
en politie. Door een wisseling van de leden is de voortgang
enigszins in het gedrang gekomen. De werkgroep is echter nog
steeds actief en concrete voorstellen kunnen dan ook nog dit
jaar tegemoet worden gezien. Plannen om maatregelen te
treffen gericht tegen de overlast die groepen (vnl.) jongeren
veroorzaken op een aantal plaatsen in de gemeente, worden
thans nog uitgewerkt.
ONDERWERP: Actualisering gemeentelijk rampenplan en bevoegd
heden burgemeester
ANTWOORD:
In het kader van de opdracht de gemeentelijke rampenplannen
voor te bereiden zal de Regionale brandweer de bestaande
rampenplannen op korte termijn actualiseren.
Met betrekking tot de bevoegdheden van de burgemeester t.o.v.
de korpsbeheerder politie zijn deze tot op heden niet anders
dan in het verleden.
ONDERWERP: Kosten gemeentelijke rampenplannen en rampenbe-
strij ding
ANTWOORD:
In het bestuurlijk overleg met het gewest zullen wij het
Dagelijks Bestuur van het gewest verzoeken inzicht te geven
in de te bereiken doelstellingen en de daaraan verbonden
jaarlijkse kosten m.b.t. de gemeentelijke rampenplannen en
rampenbestrij ding