- 13 - Het integrale veiligheidsplan van de politie is er op gericht om een groot aantal instanties en personen te betrekken bij de aanpak en voorkoming en beperking van criminaliteit. De gemeente vormt voor de politie in de meeste gevallen één van de eerste aanspreekpunten, waarbij derhalve kan worden ge steld dat de gemeentelijke invloed van grote betekenis is. Voorbeelden van medewerking aan het dat plan is bijv. de onlangs ingestelde werkgroep Verslavingszorg, waarin naast politie en de gemeente ook andere instanties plaatshebben. ONDERWERP: Bestuurlijke preventie ANTWOORD: CDA/WD/VL/PvdA/D66 In 1991 werd de werkgroep Bestuurlijke Preventie ingesteld, met als doel om projecten van beperkte omvang op te zetten, waarmee de bestrijding van criminaliteit gediend is. In deze werkgroep bevinden zich vertegenwoordigers van de gemeenten en politie. Door een wisseling van de leden is de voortgang enigszins in het gedrang gekomen. De werkgroep is echter nog steeds actief en concrete voorstellen kunnen dan ook nog dit jaar tegemoet worden gezien. Plannen om maatregelen te treffen gericht tegen de overlast die groepen (vnl.) jongeren veroorzaken op een aantal plaatsen in de gemeente, worden thans nog uitgewerkt. ONDERWERP: Actualisering gemeentelijk rampenplan en bevoegd heden burgemeester ANTWOORD: In het kader van de opdracht de gemeentelijke rampenplannen voor te bereiden zal de Regionale brandweer de bestaande rampenplannen op korte termijn actualiseren. Met betrekking tot de bevoegdheden van de burgemeester t.o.v. de korpsbeheerder politie zijn deze tot op heden niet anders dan in het verleden. ONDERWERP: Kosten gemeentelijke rampenplannen en rampenbe- strij ding ANTWOORD: In het bestuurlijk overleg met het gewest zullen wij het Dagelijks Bestuur van het gewest verzoeken inzicht te geven in de te bereiken doelstellingen en de daaraan verbonden jaarlijkse kosten m.b.t. de gemeentelijke rampenplannen en rampenbestrij ding

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1994 | | pagina 196