- 7 - WD PvdA/VL VL D66/WD ONDERWERP: Bezoeken van kernen ANTWOORD: Wij zijn van plan volgend jaar met werkbezoeken te beginnen aan de verschillende kernen. Inschakeling van de politieke partijen daarbij heeft onze voorkeur. Binnenkort buigen wij ons over de manier waarop met de bevolking contact zal worden gezocht ONDERWERP: Spreekrecht ANTWOORD: Het spreekrecht heeft tijd nodig om in te burgeren. Wij zullen dit proces door gerichte aandacht in de Raadhuiskrant proberen te versnellen. ONDERWERP: Gewijzigde en nieuwe wetgeving ANTWOORD: Wij delen uw bezorgdheid over de snelheid waarmee wetswijzi gingen en nieuwe wetten hun intrede doen. U noemt de Wet algemene bestuursrecht, herinrichting Algemene bijstandswet en de Wet voorzieningen gehandicapten. Dit rijtje kan moeite loos worden aangevuld. In de Raadhuiskrant kan alleen aan de belangrijkste onderwerpen aandacht worden besteed. Bij de keuze wordt vooral gekeken naar het gemeentelijk raakvlak. Onze inwoners worden ook langs andere kanalen geïnformeerd. Zo informeert de sector sociale zaken in veel gevallen haar cliënten per brief over wijzigingen op het gebied van de sociale zekerheid. In het eerste kwartaal 1995 gaan we de uitvoering van de Wet voorzieningen gehandicapten evalueren op alle aspecten, dus ook voorlichting. Dan zal blijken of extra voorlichting in verband met deze wet gegeven moet worden. ONDERWERP: Afhandeling klachten ANTWOORD: De instelling van een onafhankelijke klachtencommissie kan wat ons betreft achterwege blijven. De klachtenlijn zoals wij die al jaren kennen, wordt slechts spaarzaam door de burgers benut. Dit bewijst niet, dat onze inwoners over het gemeente lijk apparaat weinig of niets te klagen hebben. Het is echter wel een aanwijzing. Er moet onderscheid gemaakt worden tussen klachten over het functioneren van ambtelijke medewerkersge meentelijk apparaat (onbehoorlijk optreden, beledigende bejegening, schenden geheimhoudingsplicht, discriminatoir gedrag etc.) en klachten die gaan over de dienstverlening. Het merendeel van de binnenkomende klachten betreft laatstge noemde categorie en heeft betrekking op zaken die aan de sector werken zijn toevertrouwd, zoals openbare verlichting,

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1994 | | pagina 190