4 DIT# Verkeer, vervoer en waterstaat (hoofdfunctie 2) D66 vraagt zich af of het aangekondigde gebouwenbeheersplan wel onder dit hoofdstuk moet worden vermeld, hoort dit niet onder de hoofdstukken waartoe de organisaties die de gebouwen gebruiken behoren? Of, als u wilt bundelen, onder hoofdfunctie 0 Algemeen bestuur, waar u ook het gemeentehuis al noemt? Wij ondersteunen met kracht een spoedige totstandkoming van het aangekondigde 'verkeersstructuur- en veiligheidsplan' en daarbinnen speciale aandacht voor vrijliggende fietspaden, die zodanig gesitueerd zijn dat de belangrijkste school- en sportvoorzieningen aan deze fietspaden komen te liggen. Ook het doorgaande vrachtverkeer dient in het kader van dit plan buiten de dorpskernen te worden omgeleid. De door u aangekondigde aanleg van de rotonde Poppestraat-Bremstraat, loopt vooruit op dit plan en is zeker niet te classificeren als 'bestaand en aanvaard beleid' aangezien alle fracties met uitzondering van het CDA zich expliciet hebben uitgesproken tegen het realiseren van deze rotonde vooruitlopend op het verkeersstructuur- en veiligheidsplan. Hoe gewenst ook, al liggen de prioriteiten voor D66 niet bij deze rotonde maar bij bijv fietspaden langs de Kozijnenhoek, deze kapitaalswerken moeten passen binnen een totaalstructuur anders lopen wij het risico dat deze werken een goed totaalplan frustreren. Indien er, vooruitlopend op het verkeersstructuurplan, verkeersremmende maatregelen moeten worden getroffen, dan moet er niet gekozen worden voor bloembakken of andere verkeersobstakels op de rijweg. Dit zijn duidelijk verkeersgevaarlijke elementen. Daar waar deze maatregelen noodzakelijk zijn moet voor verkeersdrempels worden gekozen. D66 pleit voor de instelling van een verkeersspreekuur, waarop burgers vragen kunnen stellen over de verkeerssituatie en overige zaken die hun woonomgeving betreffen. Ook zal er meer moeten worden opgetreden tegen foutparkeerders, tegen het parkeren van vrachtwagens en bussen in de bebouwde kom, maar vooral tegen die automobilisten die hun voertuig geheel of gedeeltelijk op de trottoirs parkeren en daardoor gevaarlijke situaties creëren voor voetgangers, invaliden en moeders met kinderwagens. Raadsfractie D66 afdeling Rucphen APO. RUCPHEN

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1994 | | pagina 175