Algemene beschouwingen gemeente Rucphen. Begroting 1995.
Ten aanzien van de algemene bezuinigingsmaatregelen (pagina 6 punt G)
willen wij het volgende graag naar voren brengen:
1. Wij delen Uw opvatting dat kortingen vanuit Rijk/Provincie in princi
pe doorvertaald worden naar de desbetreffende sector. Daarbij gaan
wij er echter vanuit dat het hierbij gaat om kortingen waaraan het
Rijk/Provincie zelf bepaalde beleidsdoelstellingen heeft gekoppeld,
m.a.w. waarbij onze gemeente eraan gehouden is deze doelstellingen'
rechtstreeks door te vertalen. De CDA-fraktie bepleit bijzondere
voorzichtigheid ten aanzien van de zinsnede "in bepaalde omstandighe
den hunnen andere prioriteiten worden gesteld Dit mag ons inziens
slechts bij hoge uitzondering gelden, waarbij altijd de besluitvor
ming door de raad zelf dient te geschieden. Uitzonderingen kunnen
immers heel snel leiden tot precedentwerking en dan is het eind van
het toepassen van uitgangspunten snel zoek.
Uit bovenstaande rijst bij ons ook de vraag hoe er gehandeld dient te
worden bij algemene kortingen? Tot nu toe hebben wij de indruk dat bij deze
kortingen de kaasschaafmethode nog steeds wordt toegepast en dat er nog
geen sprake is van gerichte eigen beleidskeuzes. In die zin komt de CDA-
fraktie weer terug op haar eerder pleidooi met betrekking tot het voeren
van een kerntakendiscussie binnen onze raad. Graag willen wij van Uw
college vernemen of U het met het bovengeschetste beleid eens bent.
2. Wij vragen ons af wat de werkelijke waarde is van het door Uw college
gestelde onder uitgangspunt nr.4. Immers bij structurele tegenvallers
moet de desbetreffende sector de klappen opvangen.Het is dan toch ook
ogisch en redelijk dat op dezelfde wijze gehandeld wordt met betrek
king tot de meevallers. Anders is het natuurlijk gesteld met algemene
mee- of tegenvallers, die niet direkt naar een bepaald beleidsterrein
te vertalen zijn. M.a.w. als het Rijk besluit meer geld te besteden
aan de kinderopvangdan is het toch logisch dat dit geld ook via de
gemeente rechtstreeks aan dit doel ten goede komt. Graag willen we
weten of dit een juiste opvatting is of niet. Wilt U dit voor ons nog
eens wat nader verduidelijken
Aangaande de uitgangspunten m.b.t. de lasten voor 1995 willen we het
volgende onder Uw aandacht brengen:
1. Wij zijn het volstrekt niet eens met Uw opvatting dat het noodzake
lijk is om belastingen en tarieven aanzienlijk te verhogen om het
investeringsvolume te kunnen verhogen. Het gaat hier per definitie
niet om een dergelijk automatisme. Hier is nou juist ook aan de orde
welke structurele bezuinigingen we kunnen verwezenlijken om dit
volume te verhogen. Ook hier is een discussie van de gemeentelijke
kerntaken dus opnieuw aan de orde.
2. Kunt U ons aangeven wat de werkelijke kosten voor onze gemeente zijn
inzake het Jeugdwerkgarantieplan en de Banenpools? Worden deze kosten
volledig vergoed door het Rijk of worden de financiële risico's voor
de gemeente steeds groter? Ook willen wij nader worden geïnformeerd
over de daadwerkelijke praktische resultaten van deze projecten voor
deelnemers uit onze gemeente.
3. T.a.v. de kinderopvang willen wij vragen of de 26 kindplaatsen ook
volledig worden benut. Bovendien willen wij graag van Uw college
C.D.A. gemeente Rucphen. Fractiesecretariaat D.M.A. de Jong Buitenhof 8 4714 BT Sprundel.
Pag. 3