- 10 - worden tot augustus of dat wij de stukken eerder krijgen aangeleverd opdat wij deze binnen de reguliere vergadering in juni kunnen inpassen. Verder kunnen wij het niet nalaten om enige kritische opmer kingen te plaatsen. Het verslag komt bij ons over als een gegoochel met getallen. Wij twijfelen niet aan de juistheid van de cijfers maar het is voor ons moeilijk uit te leggen voor de burger. Enerzijds spreken wij over een batig saldo van 4,7 miljoen dat gedeeltelijk wordt gebruikt om kunstma tig het aantal f.t.e's (voltijdsarbeidsplaatsen) te verhogen. Volgens de heer Konings in de commissie financiën is dit éénmalig en verwacht hij dat het ministerie van financiën dit aantal zal overnemen. Op deze wijze zijn wij bezig om het aantal werknemers bij de sociale werkvoorziening op een kunstmatige manier te verhogen. Wij zijn daar op zich niet op tegen maar wij vinden wel dat op deze wijze op een oneigen lijke manier gebruik wordt gemaakt van de batige saldi. Wij hebben dan ook in de commissie financiën onze vrees uitge sproken indien het ministerie van sociale zaken deze kunstma tige verhoging niet overneemt. Wordt dan het aantal f.t.e. 's weer verlaagd of wordt er weer een extra bijdrage van ons gevraagd omdat wij akkoord gegaan zijn met het aantal ar beidsplaatsen van 2175? De gehele afwikkelingsproblematiek kan een grote financiële tegenvaller gaan betekenen voor onze gemeente. Wat ons verder in dit kader verbaast is dat ener zijds gesproken wordt over een bedrag per inwoner en ander zijds over een bedrag per deelnemer. Een bedrag per deelnemer is voor onze gemeente zeer nadelig. Wij verzoeken u bij de afwikkeling een bedrag per inwoner te bepleiten bij het bestuur van het werkvoorzieningsschap in plaats van een bedrag per medewerker. Dit agendapunt is niet los te zien van het volgende agendapunt. Ook hier is weer sprake van een gegoochel met getallen. Men rekent er namelijk op dat volgend jaar geen sprake zal zijn van een overschot terwijl er vorig jaar sprake was van een overschot van 4,7 miljoen. De post "Bestuurs- en secretariaatskosten haalt men er uit met het verzoek deze apart te bekostigen. Kortom, de gehele wijze van presentatie, het manipuleren van getallen e.d. komt ons wat vreemd over. De heer VAN DER MEIJS: Na de financiële en inhoudelijke discussie in de commissie financiën willen wij de RVP erop wijzen dat wij op allerlei manieren moeten proberen mensen aan het werk te houden. Dat blijft voor ons prioriteit hou den. De heer VISSENBERG: Wij kunnen ons vinden in de woorden van de RVP. Wij vinden echter wel dat de doelstelling van het werkvoorzieningsschap niet in het geding mag komen. De heer ERMEN: Wij zijn het duidelijk niets eens met de heer Marijnissen. Het doel dient voor ogen gehouden te worden. Wanneer men de gehele materie goed overweegt dan dient men te concluderen dat sprake is van afgewogen voorstellen waarbij het doel van het werkvoorzieningsschap voorop staat om zoveel mogelijk mensen, die minder valide zijn, een goede kans op werk te bieden. Verder weten wij dat er nog grote wachtlijs ten werkzoekenden zijn en dat het Werkvoorzieningsschap West

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1993 | | pagina 57