- 28 - betoogd dat invoering misschien in 1994 maar waarschijnlijk pas in 1995 doorgang zou kunnen vinden. Daar houden wij aan vast door in 1994 eerst met een algemene notitie te komen waarna in 1995 begonnen zou kunnen worden met budgetsubsidi ering voor die instellingen die daarvoor in aanmerking komen. Budgetsubsidiëring is een zeer ingewikkelde materie en mag in eerste aanleg niet dienen als bezuinigingsmiddel maar dient om een efficiënter gebruik van de middelen mogelijk te maken. Er dient ruimte te zijn voor een eigen beleid, de vraag dient gesteld te worden of er sprake dient te zijn van gehele of gedeeltelijk budgetsubsidiëring, welke perioden worden afge sproken, vragen omtrent de btw-plichtigheid etc. Het werken met een budget wordt gezien als een dienstverlenende taak waarvoor btw- afgedragen zou moeten worden. Hierover is echter nog geen volledige duidelijkheid. De voorgaande vragen dienen eerst beantwoord te zijn voordat wij tot invoering van budgetsubsidiëring over zullen gaan. Het blijft een utopie om tot kostendekkende sporttarieven te komen. Het exploitatietekort is het gevolg van besluiten uit het verleden genomen door uw raad. Wij trachten het tekort zo beperkt mogelijk te houden. In 1994 zal een ambtelijke werk groep nagaan of privatisering mogelijk en wenselijk is. Hierbij zullen de voor- en nadelen van privatisering naar voren worden gebracht. Met ingang van 1995 willen wij starten met een aparte verslaglegging over het inhoudelijk en finan cieel beleid van de Vijfsprong alsmede een jaarplan. Daar naast zal in 1995 een promotieplan worden gepresenteerd. Het tarievenbeleid zal dan opnieuw onder de aandacht worden gebracht. Wij dienen nu niet over te gaan tot verhogingen van de sporttarieven die niet in overeenstemming zijn met de sportnota In ieder dorp bestaan problemen met betrekking tot de meer- risico-jongeren. De jongerenwerker is dan ook in ieder dorp werkzaam. Verder is een werkgroep, bestaande uit verschillen de disciplines, bezig met het ontwikkelen van een netwerk om een aantal zaken op elkaar af te stemmen. In deze werkgroep zijn vertegenwoordigd het algemeen maatschappelijk werk, onderwijs, sector sociale zaken, politie, sector welzijn, de Woningstichting en het sociaal cultureel werk. De liquidatie van de PB-stichting is zeker geen "soap serie" geworden. Ik acht zo'n opmerking ongepast gezien de inspanning die vrijwilligers tot nu toe hebben getoond om tot de liquidatie over te kunnen gaan. Ik kan u nog wel vermelden dat getracht wordt de liquidatie per 1 januari 1994 in te laten gaan. Ik kan u dit echter niet toezeggen. De vermeerdering van verzorgingsplaatsen heeft prioriteit boven de realisatie van een ouderensteunpunt te Sprundel. Wij .{3^ hebben recht op 18-4* verzorgingsplaatsen terwijl wij daadwer kelijk nog maar over 52 plaatsen beschikken. Daartoe hebben wij in Den Bosch de hoorzitting bijgewoond. Wanneer de ver meerdering van het aantal verzorgingsplaatsen niet haalbaar mocht blijken dan komt een eventueel steunpunt in zicht. De provincie heeft aan het steunpuntenbeleid echter zeer weinig prioriteit toegekend. Een derde alternatieve oplossing kan een gemeenschapshuis zijn waarin ruimte is vrijgemaakt voor

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1993 | | pagina 231