- 28 -
betoogd dat invoering misschien in 1994 maar waarschijnlijk
pas in 1995 doorgang zou kunnen vinden. Daar houden wij aan
vast door in 1994 eerst met een algemene notitie te komen
waarna in 1995 begonnen zou kunnen worden met budgetsubsidi
ering voor die instellingen die daarvoor in aanmerking komen.
Budgetsubsidiëring is een zeer ingewikkelde materie en mag in
eerste aanleg niet dienen als bezuinigingsmiddel maar dient
om een efficiënter gebruik van de middelen mogelijk te maken.
Er dient ruimte te zijn voor een eigen beleid, de vraag dient
gesteld te worden of er sprake dient te zijn van gehele of
gedeeltelijk budgetsubsidiëring, welke perioden worden afge
sproken, vragen omtrent de btw-plichtigheid etc. Het werken
met een budget wordt gezien als een dienstverlenende taak
waarvoor btw- afgedragen zou moeten worden. Hierover is
echter nog geen volledige duidelijkheid. De voorgaande vragen
dienen eerst beantwoord te zijn voordat wij tot invoering van
budgetsubsidiëring over zullen gaan.
Het blijft een utopie om tot kostendekkende sporttarieven te
komen. Het exploitatietekort is het gevolg van besluiten uit
het verleden genomen door uw raad. Wij trachten het tekort zo
beperkt mogelijk te houden. In 1994 zal een ambtelijke werk
groep nagaan of privatisering mogelijk en wenselijk is.
Hierbij zullen de voor- en nadelen van privatisering naar
voren worden gebracht. Met ingang van 1995 willen wij starten
met een aparte verslaglegging over het inhoudelijk en finan
cieel beleid van de Vijfsprong alsmede een jaarplan. Daar
naast zal in 1995 een promotieplan worden gepresenteerd. Het
tarievenbeleid zal dan opnieuw onder de aandacht worden
gebracht. Wij dienen nu niet over te gaan tot verhogingen van
de sporttarieven die niet in overeenstemming zijn met de
sportnota
In ieder dorp bestaan problemen met betrekking tot de meer-
risico-jongeren. De jongerenwerker is dan ook in ieder dorp
werkzaam. Verder is een werkgroep, bestaande uit verschillen
de disciplines, bezig met het ontwikkelen van een netwerk om
een aantal zaken op elkaar af te stemmen. In deze werkgroep
zijn vertegenwoordigd het algemeen maatschappelijk werk,
onderwijs, sector sociale zaken, politie, sector welzijn, de
Woningstichting en het sociaal cultureel werk.
De liquidatie van de PB-stichting is zeker geen "soap
serie" geworden. Ik acht zo'n opmerking ongepast gezien de
inspanning die vrijwilligers tot nu toe hebben getoond om tot
de liquidatie over te kunnen gaan. Ik kan u nog wel vermelden
dat getracht wordt de liquidatie per 1 januari 1994 in te
laten gaan. Ik kan u dit echter niet toezeggen.
De vermeerdering van verzorgingsplaatsen heeft prioriteit
boven de realisatie van een ouderensteunpunt te Sprundel. Wij
.{3^ hebben recht op 18-4* verzorgingsplaatsen terwijl wij daadwer
kelijk nog maar over 52 plaatsen beschikken. Daartoe hebben
wij in Den Bosch de hoorzitting bijgewoond. Wanneer de ver
meerdering van het aantal verzorgingsplaatsen niet haalbaar
mocht blijken dan komt een eventueel steunpunt in zicht. De
provincie heeft aan het steunpuntenbeleid echter zeer weinig
prioriteit toegekend. Een derde alternatieve oplossing kan
een gemeenschapshuis zijn waarin ruimte is vrijgemaakt voor