- 26 -
Wethouder VERPAALEN: Wij zijn geen voorstander van de ophef
fing van het stookverbod voor bepaalde categorieën. Het is
ons overigens ook niet bekend dat het vragen om ontheffing op
problemen zou stuiten.
Het terugbrengen van de ophaalfrequentie van het groenafval
naar twee maal per jaar heeft inderdaad besparingen tot
gevolg. Het maandelijks ophalen van grofvuil werkt echter
weer kostenverhogend. Wij achten het terugbrengen van de
ophaalfrequentie voor probleemstoffen geen goede zaak. Wij
achten een verruiming van het aantal routes op inzameldagen
noodzakelijk. Deze meerkosten worden geraamd op ongeveer
4.500,
Ik acht het verstandig om een eventuele rotonde aan de Poppe-
straat mee te nemen in het op te stellen verkeerscirculatie
plan. In dit plan zal zeker aandacht worden besteed aan deze
drukke invalsweg.
Het zuidelijke gedeelte van de O.L.Vrouwestraat kan niet bij
de herinrichting van deze straat worden betrokken. Hieraan
dient een gedegen onderzoek ten grondslag te liggen en boven
dien ontbreekt het momenteel aan financiële middelen.
Omtrent de genoemde proeven met de tarievendifferentiatie
zijn nog geen definitieve uitwerkingen bekend. Zodra zich
reële mogelijkheden voordoen, zullen wij hier op inhaken.
Vanuit elk kerkdorp bereiken ons verzoeken om verkeersremmen-
de maatregelen. U zult begrijpen dat ook in dit kader priori
teiten gesteld moeten worden. Ook hiertoe dient een verkeers
circulatieplan. Wij zullen dit plan op korte termijn aan u
kenbaar maken waarbij tevens aandacht zal worden geschonken
aan de ontsluiting van het bedrijventerrein alsmede het
kruispunt te Sprundel en de oostelijke uitvalsweg.
In artikel 89 van de Wet Geluidhinder is de regeling gegeven
voor bestaande situaties. Op de akoestische gevolgen van de
vaststelling of wijziging van bestemmingsplannen geldt echter
een andere paragraaf van de genoemde wet. Op basis van afde
ling 2, paragraaf 1, artikel 76 en verder van de Wet Geluid
hinder kunnen GS bij of voorafgaande aan de goedkeuring van
het bestemmingsplan een hogere waarde vaststellen.
Wij zullen de asfaltering van het bedrijventerrein nader
bezien. Dit zal in ieder geval worden bezien bij de aanleg
van het nieuwe bedrijventerrein de Nijverhei.
Voor de meerjarenplanning voor de reconstructie van wegen
verwijs ik u in de eerste plaats naar het wegenbeheersplan
waarin jaarlijks prioriteiten worden gesteld alsmede de
financiële consequenties. Ook binnen het indicatief meerja
renprogramma stads- en dorpsvernieuwing zal de herinrichting
en reconstructie van wegen binnen de bebouwde kom aan de orde
komen.
Er dient op termijn rekening gehouden te worden met de inza
meling van glas gescheiden op kleur. Zoals tot nu toe gebrui
kelijk heeft de coördinatie van de glasinzameling door het
Streekgewest plaatsgevonden. Berekeningen van de RDA wijzen
op een kostenstijging van 250 procent bij scheiding op kleur.
De gemeenten is derhalve geadviseerd de bestaande contracten
in stand te houden en vóór 1 januari 1995 niet tot scheiding
op kleur over te gaan. Begin 1994 zal de RDA offertes opvra-