- 22 - Reactie b. en w. b. mondelinge reactie van burgemeester en wethouders (2e 2e termijn termijn) VOORZITTER: Bij een kerntakendiscussie gaat het om de volgen de vragen: wat mag worden afgestoten, wat kan afgestoten worden en wat wil het bestuur afstoten. Van belang hierbij is het karakter van de overheid, democratische sturing en con trole en bezuinigingsoverwegingen. Door het CDA worden drie hoofdcontouren genoemd, taakoverheveling van hogere overheden naar gemeenten, taakoverheveling van lokaal naar regionaal niveau (verlengd lokaal bestuur) en privatisering. Het is nog niet duidelijk welke taken van het rijk en de provincie zullen worden overgeheveld. Of taakoverheveling naar het gewest zich zal blijven beperken tot uitvoering of ook tot sturing en planning is nog onduidelijk. Privatisering van bepaalde objecten is sterk afhankelijk van de animo daarvoor van het particulier initiatief. De ontwikkeling van een visie omtrent de kerntaken is binnen dit duistere geheel niet veel meer dan een slag in de lucht. De cultuuromslag wordt gekop peld aan de kerntaken. Bedrijfsmatig werken, permanente reorganisatie, prestatiemeting, kengetallen en produktiebe- grotingen heeft een cultuuromslag tot gevolg met een ver schuiving van de politieke invloed naar verzakelijkt be drijfsmanagement. Bedrijfsmatige overwegingen krijgen meer belang en politieke overwegingen minder belang. De raden van de samenwerkende gemeenten zullen in de gelegen heid worden gesteld een besluit te nemen over het ontwerp plan van aanpak "West-Brabant de toekomst in eigen hand". Of daar een extra raadsvergadering voor nodig is, betwijfel ik gezien de duur van de normale raadsvergaderingen. Wij zijn niet van plan om de huidige commissie Streekgewestaangele- genheden om te vormen tot een artikel-62-commissieWij overwegen de instelling van een commissie algemene bestuur lijke aangelegenheden voor gemeentelijke herindeling, samen werking, gemeentelijke organisatie, voorlichting, communica tie, informatievoorziening, automatisering e.d. Deze zou kunnen bestaan uit burgemeester, wethouders en de fractie voorzitters met als adviseur de gemeentesecretaris. Het betreft aldus een niet-openbare commissie waarbij in de voorbereidende sfeer overleg gepleegd wordt over belangrijke beleidszaken. Niet-raadsleden kunnen in deze commissie geen zitting krijgen omdat zij geen politieke verantwoordelijkheid dragen. De gewestraadsvoorstellen kunnen besproken worden in de commissie algemene bestuurlijke aangelegenheden. Gelet op de korte duur tussen het ontvangen van de gewestraadsvoor stellen en de behandeling daarvan in de gewestraad is een procedure, zoals door u voorgesteld, niet mogelijk omdat een openbare vergadering inachtneming van ruimere termijnen vereist. Bovendien kunnen in openbare vergaderingen geen ambtelijke adviezen behandeld worden. De automatisering is binnen het huidige informatietijdperk niet meer weg te denken. De ontwikkelingen in datacommunica tie en telecommunicatie zullen in de verdere toekomst blijven toenemen. Bovendien is vergaande automatisering slechts één van de redenen waarom het gemeentehuis naar onze mening over

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1993 | | pagina 225