- 22 -
Reactie b. en w. b. mondelinge reactie van burgemeester en wethouders (2e
2e termijn termijn)
VOORZITTER: Bij een kerntakendiscussie gaat het om de volgen
de vragen: wat mag worden afgestoten, wat kan afgestoten
worden en wat wil het bestuur afstoten. Van belang hierbij is
het karakter van de overheid, democratische sturing en con
trole en bezuinigingsoverwegingen. Door het CDA worden drie
hoofdcontouren genoemd, taakoverheveling van hogere overheden
naar gemeenten, taakoverheveling van lokaal naar regionaal
niveau (verlengd lokaal bestuur) en privatisering. Het is nog
niet duidelijk welke taken van het rijk en de provincie
zullen worden overgeheveld. Of taakoverheveling naar het
gewest zich zal blijven beperken tot uitvoering of ook tot
sturing en planning is nog onduidelijk. Privatisering van
bepaalde objecten is sterk afhankelijk van de animo daarvoor
van het particulier initiatief. De ontwikkeling van een visie
omtrent de kerntaken is binnen dit duistere geheel niet veel
meer dan een slag in de lucht. De cultuuromslag wordt gekop
peld aan de kerntaken. Bedrijfsmatig werken, permanente
reorganisatie, prestatiemeting, kengetallen en produktiebe-
grotingen heeft een cultuuromslag tot gevolg met een ver
schuiving van de politieke invloed naar verzakelijkt be
drijfsmanagement. Bedrijfsmatige overwegingen krijgen meer
belang en politieke overwegingen minder belang.
De raden van de samenwerkende gemeenten zullen in de gelegen
heid worden gesteld een besluit te nemen over het ontwerp
plan van aanpak "West-Brabant de toekomst in eigen hand". Of
daar een extra raadsvergadering voor nodig is, betwijfel ik
gezien de duur van de normale raadsvergaderingen. Wij zijn
niet van plan om de huidige commissie Streekgewestaangele-
genheden om te vormen tot een artikel-62-commissieWij
overwegen de instelling van een commissie algemene bestuur
lijke aangelegenheden voor gemeentelijke herindeling, samen
werking, gemeentelijke organisatie, voorlichting, communica
tie, informatievoorziening, automatisering e.d. Deze zou
kunnen bestaan uit burgemeester, wethouders en de fractie
voorzitters met als adviseur de gemeentesecretaris. Het
betreft aldus een niet-openbare commissie waarbij in de
voorbereidende sfeer overleg gepleegd wordt over belangrijke
beleidszaken. Niet-raadsleden kunnen in deze commissie geen
zitting krijgen omdat zij geen politieke verantwoordelijkheid
dragen. De gewestraadsvoorstellen kunnen besproken worden in
de commissie algemene bestuurlijke aangelegenheden. Gelet op
de korte duur tussen het ontvangen van de gewestraadsvoor
stellen en de behandeling daarvan in de gewestraad is een
procedure, zoals door u voorgesteld, niet mogelijk omdat een
openbare vergadering inachtneming van ruimere termijnen
vereist. Bovendien kunnen in openbare vergaderingen geen
ambtelijke adviezen behandeld worden.
De automatisering is binnen het huidige informatietijdperk
niet meer weg te denken. De ontwikkelingen in datacommunica
tie en telecommunicatie zullen in de verdere toekomst blijven
toenemen. Bovendien is vergaande automatisering slechts één
van de redenen waarom het gemeentehuis naar onze mening over