- 13 -
Daar er momenteel al dertig gegadigden zijn die zich willen
vestigen op "de Nijverhei" moeten we nu geen pas op de plaats
maken. Ook in het jaar 2001 moet er bedrijventerrein beschik
baar zijn. Hiertoe moet nu al een aanzet gegeven worden bij
de provincie en eventuele grondverwerving moet tijdig opge
start worden. Graag hoorden wij nog een uitspraak van uw
college of de gemeente genegen is om tijdelijk (tegen een
vergoeding) de secretariaatswerkzaamheden op zich te nemen
tot de z.g. industriëlenkring zo ver is dat zij dit zelf
kunnen gaan doen.
Wij zijn van mening dat de gemeente mede verantwoordelijk is
voor het volkshuisvestingsbeleid en ook met de Woningstich
ting van gedachten moet wisselen over het te voeren beleid.
E.e.a. mag zich niet beperken tot een toetsing achteraf om te
bekijken wat er van geworden is.
Uw college is van mening dat het niet getuigt van realiteits
zin om voor allerlei soort zaken plannen op te stellen waar
van bekend is dat er geen gelden voor beschikbaar zijn om
deze aan te pakken. Een rondweg om het dorp Rucphen zal een
dure zaak zijn maar maak eens een goed kostenplaatje hierover
op. Ook wij weten dat dit niet van vandaag op morgen gerea
liseerd kan worden doch met de toename van het verkeer door
de dorpskom zal een rondweg voor de toekomst de enige oplos
sing zijn gezien de gevaren voor fietsers en voetgangers, het
lawaai en de stankoverlast.
Wij hopen op korte termijn voorstellen te mogen zien van de
werkgroep verkeer.
Wij gaan akkoord met de genoemde locaties in het fietspaden
plan. Zij het wel dat een fietspad langs de Kozijnenhoek bij
ons prioriteit no. 1 blijft.
Uw antwoord betreffende het saneringsplan geluidshinder is
erg vrijblijvend. Het akoestisch onderzoek behorende bij het
bestemmingsplan bebouwde kom Rucphen heeft aangetoond dat met
name in de Raadhuisstraat en de Rucphense Vaartkant een
geluidbelasting voorkomt tot ca. 67 db(A). Ingevolge de wet
geluidshinder art. 89 zijn b en w verplicht om voor dergelij
ke situaties een programma van maatregelen op te stellen. Wij
vinden dat voortvarend aan een saneringsplan gewerkt moet
worden.
Over onze suggestie om over te gaan tot asfaltering van de
straten op "de Nijverhei" hebben wij niets vernomen. Door het
zware vrachtverkeer zijn hier regelmatig herstratingen aan de
orde. De eenmalige kostenpost van asfalteren zal in de toe
komst bezuinigend werken.
Uw college deelt niet de mening van de WD dat het glas op
kleur gesorteerd ingezameld moet worden. Wij weten ook dat
dit kostenverhogend zal werken voor onze inwoners. Als ons
contract met glascollecting eind 1994 afloopt, zal toch een
keuze gemaakt moeten worden. Het plaatsen van speciale bakken
zal ongeveer 3 maal zo duur zijn dan het huidige bedrag van
400,Echter als we hierop niet inspelen dan is de kans
erg groot dat de rekening die later gepresenteerd wordt voor
het niet gescheiden aanleveren van glas een stuk hoger zal
komen te liggen.