- 8 - De heer DE JONG: De scholing van de werklozen is een verant woordelijkheid van de arbeidsvoorziening en de gemeente samen. Het is ons duidelijk dat de financiering voor het grootste gedeelte wordt gedaan door de arbeidsvoorziening en dat er slechts additionele middelen vanuit de gemeente worden toegevoegd. Wij vragen u: a) Is er inzicht in de grootte van art. 36 gelden waar regu liere instellingen in participeren? b) Ligt de verantwoordelijkheid voor de voorlichting naar de reguliere instituten in verband met deze art. 36-gelden bij de gemeente of bij het RBA-RBO? De gedachte leeft dat er momenteel niet genoeg voorlichting wordt gegeven. In uw antwoord, waar het gaat om het tarievenbeleid van de WVS, blijkt duidelijk dat de zorg voor het behoud van ar beidsplaatsen uitgangspunt blijft. Wij delen deze zorg en zijn daarom zeer verbaasd dat bij de diverse instellingen, waar het gaat om plaatsingen van WSW-ers, een gemakkelijke houding wordt aangenomen t.o.v. de WSW-medewerkersHet lijkt er bijna op dat deze WSW-ers op een mindere waarde worden ingeschat. Wij vinden de stelling "onmisbaar en er toch geen geld voor over hebben" frustrerend voor deze medewerkers. Wij willen u daarom ook vragen om het budget, dat is opgenomen binnen het Welzijnsprogramma waar het gaat om invulling WSW- krachten, te zien als totaal budget. En niet zoals nu het geval is als budget waarop later in uren wordt afgerekend. Wij zijn overigens wel van mening dat het WSW-budget geoor merkt dient te worden. Wij hebben uw zorg tot behoud van de arbeidsplaatsen reeds onderstreept maar vragen ons wel af of deze zorg ook haalbaar is? Ten aanzien van de ESF.-subsidie vragen wij ons af welke kosten gemoeid zijn met de drie aandachtspunten? Wat blijft er over en wat is op dit moment de reserve? Als we het ant woord van uw college goed lezen dan blijkt dat de subsidie wordt gegeven wanneer het traject afgelopen is. De voorinves tering is dan gedaan met gelden van de arbeidsvoorziening, art. 36 gelden en bijdragen van de gemeente Rucphen zelf. Dat wil dus zeggen dat de ESF-gelden kunnen worden toegevoegd aan de algemene middelen en kunnen worden gebruikt voor nieuw beleid. De oormerking is, naar de mening van het CDA, dus weggevallen. Deelt u deze mening? In de lezingen die we in het kader van de WVG hebben bijge woond is gesproken over een mogelijkheid tot vestiging van een depot (opslagplaats en herstelinrichting) van gebruiksar tikelen in onze gemeente. Zijn er lichtpunten in dezen aan te geven? Het valt op dat alleen de landelijke partijen gebruik hebben gemaakt van het financieel technisch vragenuurtje. Wij hopen niet dat dit een beoordeling tot deskundigheid inhoudt. Ingenomen zijn wij met uw stellingname dat het investerings programma een beleidsstuk is en dat discussie altijd weer mogelijk is in de loop van het investeringstrajeetHet zou wel eens nodig kunnen zijn.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1993 | | pagina 211