- 4 -
De CDA-fractie heeft er lang voor moeten pleiten, maar einde
lijk is het dan zover dat u bereid bent uitgangspunten voor
de medewerking aan particuliere bouwplannen door de raad te
laten vaststellen. De vergelijking met "Carthago" heeft dus
werkelijk effect opgeleverd. Wij betreuren het wel in hoge
mate dat uw college daartoe de nieuwe Gemeentewet als argu
ment aandraagt. Mogen wij uw voorstel nog in dit kalenderjaar
tegemoet zien?
VOORZITTER: De motie van het CDA luidt als volgt: "De gemeen
teraad van de gemeente Rucphen, in vergadering bijeen op
2 november 1993; overwegende, dat door vermindering van de
richtgetallen voor de woningbouw de bouwmogelijkheden in de
gemeente Rucphen schaars worden; dat ouderen en starters
voorrang dienen te krijgen bij de uitgifte van bouwgrond; dat
een afwachtende houding, alvorens tot aanscherping van de
criteria te komen, geen doorslaggevend argument is; spreekt
uit dat er op korte termijn een puntensysteem door de gemeen
teraad dient te worden vastgesteld; dat er prioriteit gegeven
dient te worden aan ouderen en starters; dat ook bij toewij
zing van premiewoningen en andere utiliteitsbouw (koopwonin
gen) het puntensysteem geldt; verzoekt het college van burge
meester en wethouders in het eerste kwartaal van 1994 een
voorstel met betrekking tot het puntensysteem voor bouwgrond
uitgifte aan de gemeenteraad voor te leggen. En gaat over tot
de orde van de dag". De motie is ondertekend door de heren
Ermen, de Jong, Antonissen en mevrouw van Meel. Voldoende
ondersteund maakt deze motie deel uit van de beraadslagingen.
Mevrouw VAN MEEL: Terecht heeft uw college veel aandacht
besteed aan de beantwoording van vragen op het terrein van de
verkeersveiligheid. De CDA-fractie wil hierin twee zaken
onderscheiden nl.:
Oplossingen op langere termijn met behulp van een verkeers
circulatieplan en het op korte termijn oplossen van knelpun
ten.
Bij de oplossing van knelpunten geeft de CDA-fractie priori
teit aan het zuidelijke gedeelte van de O.L.Vrouwestraat te
Zegge en de Poppestraat te St.Willebrord. In de Poppestraat
blijft voor ons de aanleg van een rotonde in beeld. Bij het
aanleggen van snelheidsremmende middelen pleiten wij voor een
gedegen afweging tussen veiligheid, woongenot en een zo'n
goed mogelijk doorstroming van verkeer.
Door het opstellen van een verkeerscirculatieplan worden de
knelpunten en de financiële gevolgen van diverse oplossingen
duidelijk
Hierdoor worden een meerjarenvisie en een prioriteitsstelling
mogelijk
Met betrekking tot de ontsluiting van het bedrijventerrein
willen wij het volgende opmerken:
De ontsluiting van het bedrijventerrein is ons inziens niet
optimaal. Zeker op langere termijn, bij uitbreiding van de
Nijverhei en daardoor een toename van vrachtverkeer, zal de
druk op de Kaaistraat en het kerkdorp Rucphen nog verder
toenemen. Verslechtering van de verkeersveiligheid en vermin
dering van het woongenot zullen hiervan het gevolg zijn.