- 4 - De CDA-fractie heeft er lang voor moeten pleiten, maar einde lijk is het dan zover dat u bereid bent uitgangspunten voor de medewerking aan particuliere bouwplannen door de raad te laten vaststellen. De vergelijking met "Carthago" heeft dus werkelijk effect opgeleverd. Wij betreuren het wel in hoge mate dat uw college daartoe de nieuwe Gemeentewet als argu ment aandraagt. Mogen wij uw voorstel nog in dit kalenderjaar tegemoet zien? VOORZITTER: De motie van het CDA luidt als volgt: "De gemeen teraad van de gemeente Rucphen, in vergadering bijeen op 2 november 1993; overwegende, dat door vermindering van de richtgetallen voor de woningbouw de bouwmogelijkheden in de gemeente Rucphen schaars worden; dat ouderen en starters voorrang dienen te krijgen bij de uitgifte van bouwgrond; dat een afwachtende houding, alvorens tot aanscherping van de criteria te komen, geen doorslaggevend argument is; spreekt uit dat er op korte termijn een puntensysteem door de gemeen teraad dient te worden vastgesteld; dat er prioriteit gegeven dient te worden aan ouderen en starters; dat ook bij toewij zing van premiewoningen en andere utiliteitsbouw (koopwonin gen) het puntensysteem geldt; verzoekt het college van burge meester en wethouders in het eerste kwartaal van 1994 een voorstel met betrekking tot het puntensysteem voor bouwgrond uitgifte aan de gemeenteraad voor te leggen. En gaat over tot de orde van de dag". De motie is ondertekend door de heren Ermen, de Jong, Antonissen en mevrouw van Meel. Voldoende ondersteund maakt deze motie deel uit van de beraadslagingen. Mevrouw VAN MEEL: Terecht heeft uw college veel aandacht besteed aan de beantwoording van vragen op het terrein van de verkeersveiligheid. De CDA-fractie wil hierin twee zaken onderscheiden nl.: Oplossingen op langere termijn met behulp van een verkeers circulatieplan en het op korte termijn oplossen van knelpun ten. Bij de oplossing van knelpunten geeft de CDA-fractie priori teit aan het zuidelijke gedeelte van de O.L.Vrouwestraat te Zegge en de Poppestraat te St.Willebrord. In de Poppestraat blijft voor ons de aanleg van een rotonde in beeld. Bij het aanleggen van snelheidsremmende middelen pleiten wij voor een gedegen afweging tussen veiligheid, woongenot en een zo'n goed mogelijk doorstroming van verkeer. Door het opstellen van een verkeerscirculatieplan worden de knelpunten en de financiële gevolgen van diverse oplossingen duidelijk Hierdoor worden een meerjarenvisie en een prioriteitsstelling mogelijk Met betrekking tot de ontsluiting van het bedrijventerrein willen wij het volgende opmerken: De ontsluiting van het bedrijventerrein is ons inziens niet optimaal. Zeker op langere termijn, bij uitbreiding van de Nijverhei en daardoor een toename van vrachtverkeer, zal de druk op de Kaaistraat en het kerkdorp Rucphen nog verder toenemen. Verslechtering van de verkeersveiligheid en vermin dering van het woongenot zullen hiervan het gevolg zijn.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1993 | | pagina 207